هراس بورس‌بازان از مقاومت نرخ تورم


محمدامین مکرمی شاخص معیار بازار سهام آمریکا روز جمعه نیز نزولی بود تا دومین هفته خود در محدوده قرمز را تجربه کند. این اتفاق پس از آن رخ داد که انتشار داده‌های تورمی داغ‌تر از انتظار باعث ترس فعالان بازار شد. براساس گزارش وال‌استریت ژورنال، هر سه شاخص اصلی بازار سهام آمریکا هفته گذشته شاهد افت بودند و شاخص معیار S P ۵۰۰ نیز برای اولین‌بار از ماه اکتبر، دو هفته متوالی کاهشی را پشت سر گذاشت. گزارش‌های مربوط به شاخص قیمت مصرف‌کننده و شاخص بهای تولیدکننده که اوایل هفته گذشته منتشر شد، نشان‌دهنده نرخ‌های بالاتر از پیش‌بینی اقتصاددانان بود و امید سرمایه‌گذاران به کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در آینده نزدیک را تضعیف کرد.

در همین حال، رئیس بانک مرکزی آمریکا، جروم پاول، اعلام کرده است که فدرال رزرو پیش از تعدیل نرخ بهره نیازمند آن است که نسبت به بازگشت تورم به نرخ هدف ۲درصدی، اطمینان بیشتری حاصل کند. پس از انتشار داده‌های تورمی، بازده اوراق بدهی (به عنوان رقیب بازار سهام) صعودی شد. بازده اوراق خزانه ده‌ساله که معیار هزینه استقراض از سود وام مسکن گرفته تا سود تسهیلات شرکتی محسوب می‌شود، از ۴.۰۸۸ درصد در دو هفته قبل به ۴.۳۰۳ درصد در هفته گذشته افزایش یافت. شرکت‌های رشدی بازار سهام هفته سختی را سپری کردند، چرا که قیمت سهام آنها که به دلیل انتظار سودآوری در آینده رشد کرده‌اند، با بالاماندن نرخ بهره آسیب می‌بیند. دو بخش فناوری اطلاعات و خدمات ارتباطی با ریزش بیش از یک‌درصدی در روز جمعه، بدترین عملکرد در میان گروه‌های مختلف حاضر در شاخص S P ۵۰۰ را ثبت کردند. شاخص شرکت‌های تولیدکننده ریزتراشه نیز با ریزش هفتگی ۴درصدی، شاهد بدترین عملکرد خود از ماه ژانویه بود.

به گفته یک مدیر ارشد سرمایه‌گذاری، حساسیت سرمایه‌گذاران به نرخ بهره به معادلات بازار بازگشته است. در تحولی دیگر، روز جمعه بازار شاهد سررسید شدن همزمان اوراق مشتقه مبتنی بر قراردادهای اختیار معامله شاخصی، قراردادهای آتی شاخصی و قراردادهای اختیار معامله تک‌سهمی بود. انقضای همزمان این اوراق در یک روز باعث تشدید نوسانات در روز جمعه شد. در عین حال، به نظر می‌رسد خوش‌بینی مصرف‌کنندگان آمریکایی به شرایط کلی اقتصاد تضعیف شده است. بررسی ماهانه دانشگاه میشیگان که روز جمعه منتشر شد، حاکی از افت اعتماد مصرف‌کنندگان بیش از برآورد اقتصاددانان است.

جلسه تاثیرگذار

اگرچه انتظار نمی‌رود مقامات فدرال رزرو در جلسه سیاستی این هفته خود تصمیم به تغییر نرخ بهره بگیرند، با این حال نگاه سرمایه‌گذاران باز هم به این جلسه خواهد بود تا شاید بتوانند زمان احتمالی آغاز تعدیل سیاست پولی را پیش‌بینی کنند. براساس خروجی ابزار رصد سیاست‌های فدرال رزرو موسسه خدمات مالی CME، فعالان وال‌استریت اکنون احتمال ۹درصدی کاهش نرخ بهره در ماه مه را در معاملات خود لحاظ می‌کنند، در حالی که هفته گذشته این احتمال حدود ۲۴درصد بود.

مدیر ارشد سرمایه‌گذاری موسسه مدیریت ثروت NB Private می‌گوید: «جلسه این هفته فدرال رزرو احتمالا مهم‌تر و تاثیرگذارتر از انتظارات ما خواهد بود.» گزارش فایننشال تایمز نیز نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران اکنون انتظار دارند که بانک مرکزی آمریکا در سال جاری تنها سه مرحله و هر بار ۰.۲۵واحد درصد نرخ بهره را کاهش دهد. تا قبل از افزایش غیرمنتظره تورم آمریکا در روز سه‌شنبه، سرمایه‌گذاران انتظار داشتند که نرخ بهره تا ماه دسامبر یک واحد درصد افزایش پیدا کند. در ژانویه، سرمایه‌گذاران احتمال شش تا هفت مرحله افزایش ۰.۲۵واحد درصدی نرخ بهره تا پایان سال ۲۰۲۴ را در معاملات خود در نظر می‌گرفتند. به گفته مدیر تحقیقات منطقه آمریکا موسسه مالی و بانکی ING، بازار تسلیم روند تورم شده و تداوم نرخ بالای تورم سرمایه‌گذاران را مجبور به عقب‌نشینی کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خداحافظی معلم با دانش آموزان