صحنه سیاست از فردای پیروزی ولادیمیر پوتین


صحنه سیاست از فردای پیروزی ولادیمیر پوتین

پیروزی ۸۷ درصدی در انتخابات عددی نیست که جای شک و شبهه ای باقی بگذارد و باید پذیرفت که تقدیر مردم روسیه کماکان با ولادیمیر پوتین و ذهن و اندیشه پوتین در آمیخته است.

به گزارش اسپوتنیک- امیرحسین حسینی کارشناس مسائل بین الملل به اسپوتنیک گفت: " پوتین تنها سیاستمدار برجسته در کشور روسیه است که پایگاه وسیعی از حمایت مردمی را در اختیار دارد و همین امر نیز بر قوت قلب و باور به خویش این رئیس جمهور ۷۱ ساله می افزاید. ولادیمیر پوتین در اولین سخنرانی خود بعد از پیروزی به مهمترین موضوع روز کشورش یعنی نبرد با اوکراین اشاره کرد و اولین برنامه را به طور ضمنی "ایجاد یک منطقه حائل " در مناطقی که هنوز تحت کنترل اوکراین هستند، دانست تا غلبه بر آن مناطق برای اوکداینی که عمدتاً با تسلیحات خارجی مسلح شده، دشوار باشد".
حسینی افزود: "از سویی پوتین چند روز قبل در یک گفتگوی تلوزیونی علی رغم تاکیید بر توان هسته ای این کشور از آمادگی مسکو برای انجام مذاکرات صلح با اوکراین طبق شرایطی منطقی سخن گفته بود و دیدیم که در اولین سخنرانی پس از پیروزی در انتخابات نیز از طفداری این کشور از صلح سخن گفت و بر ضرورت ایجاد روابط خوب همجواری در دراز مدت تاکید کرد و آن را لازمه صلح دانست. این امر پیام واضحی برای اوکداین و همدستان غربی آن دارد، اینکه برقراری صلح به شرط بازگشت اوکراین به شرایط قبل و پذیرش خطوط مرزی جدید میان روسیه و اوکراین است و تنها چنین شرایطی است که این دو کشور برای هم همسایگانی خوب و آرام خواهند بود".
وی در ادامه گفت: "مدتهاست که روسیه دریافته است حیات سابق نظم جهانی دیگر به پایان رسیده و امروز زمان ایجاد آینده‌ای جدید است... غرب به دنبال راهی برای بازگشت به جریان همیشگی امور است؛ اما روس‌ها فهمیده‌اند که این ممکن نیست و سعی دارند یک جهان جدید بسازند. آنها این توانایی را دارند که از هر فرصتی برای تغییر در چینش جهان بهره ببرند. اکنون نیز می توان حدس زد بزودی شاهد عبور روسیه از بسیاری از خطوط قرمز غرب خواهیم بود زیرا ولادیمیر پوتین در تغییر نظم نوین جهانی عظمی راسخ دارد و با پیروزی در یک دوره دیگری از انتخاب فرصت قابل توجهی برای سفر در مسیر پیش روی دارد و فرا رفتن از سطح فعلی مناسبات روسیه، ایران و چین یکی از آن خطوط قرمز است که منتظر واکنش غرب خواهد بود. به ویژه اینکه حالا پس از چند سال آزمون و خطا در یافتن بهترین راه ها برای توسعه همکاری و به ویژه تجربه ایران در دور زدن تحریم ها و بسترهایی که این دو کشور برای حل مشکلات بانکی خود یافته اند همگی زنگ خطری برای نظم فعلی حاکم در جهان است".
حسینی خاطر نشان کرد:"ولادیمیر پوتین باور دارد که خطر شکست استراتژیک غرب در حال افزایش است و غرب به رهبری ایالات متحده دیگر مانند روزهای آغازین درگیری های روسیه و اوکراین عزم سیاسی و البته انگیزه کافی برای حمایت از اوکراین ندارد. بعبارتی هر اندازه روسیه مصصم تر و رو به جلو حرکت می کند، غرب سست تر و ناتوان تر عقب نشینی خواهد کرد. کافیست که در ایالات متحده نیز دونالد ترامپ پیروز میدان انتخابات گردد، در چنین شرایطی این احتمال وجود دارد که ترامپ بسیاری از حمایت‌های خود را از اوکراین پس بگیرد و اوکراینی‌ها را وادار به نشستن پای میز مذاکره کند تا توافق کنند".
همانطور که رئیس جمهور روسیه خود نیز اذعان داشت، در صحنه سیاست داخلی نیز مشارکت مردم در انتخابات گویای عزم آنها در تحکیم سیاسی داخلی و ایجاد بستری برای برنامه های توسعه از سوی ریاست جمهوری بود و حالا نوبت ولادیمیر پوتین است تا پاسخ این حمایت مردمی را به خوبی بدهد.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت 1403