تنش میان بایدن و نتانیاهو بالا گرفت/ناتوانی اسرائیل در شکست حماس


تنش میان بایدن و نتانیاهو بالا گرفت/ناتوانی اسرائیل در شکست حماس

اقتصادنیوز: تحلیلگر نظامی اسرائیلی گفت: اسرائیل بدون آمریکا نمی‌تواند حماس را شکست دهد و با ایران و حزب‌الله روبرو شود. با این حال، تنش میان دولت بایدن و کابینه نتانیاهو به سطح جدیدی رسیده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، رسانه‌های رژیم صهیونیستی درباره کاهش کمک‌های امنیتی و نظامی آمریکا و نیز بالاگرفتن اختلافات نتانیاهو با مقامات ارشد آمریکا ابراز نگرانی کردند.

«ایتان گلبوا» کارشناس اسرائیلی در امور آمریکا با اشاره به انتقادهای «بی‌سابقه» اخیر چند نفر از مقامات ارشد آمریکا از جمله «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، کابینه و سیاست‌های آن، گفت «این رویارویی به روابط میان آمریکا و اسرائیل لطمه زده و دستاوردهای نظامی جنگ غزه را در معرض خطر قرار می‌دهد و باید فورا متوقف شود.»

خبر مرتبط
اروپا حماس را تهدید کرد/تحریم شهرک‌نشینان در راه است؟

اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه آلمان به خبرنگاران گفت که آن‌ها در حال برنامه‌ریزی برای اعمال تحریم‌هایی علیه حماس و شهرک نشینان صهیونیست در کرانه باختری هستند.

روزنامه معاریو به نقل از این کارشناس اسرائیلی نوشت: «رئیس‌جمهور بایدن یکی از اصلی‌ترین حامیان اسرائیل است که وارد کاخ سفید شده است و چاک شومر، رئیس اکثریت سنای آمریکا نیز یکی از سناتورهایی است که تا به حال بیشترین طرفداری را از اسرائیل کرده است. حقیقت این است که آن‌ها (بیشترین طرفداران اسرائیل) که به شدت از سیاست‌های نتانیاهو انتقاد کردند و این امر نشان می‌دهد که آن‌ها آخرین ذره از اعتماد خود را به او از دست داده‌اند و معتقدند که نتانیاهو در این مرحله به اسرائیل آسیب می‌رساند».

شومر گفت «اسرائیل برای تحقق صلح دائم و پایدار، باید مسیر خود را اصلاح کند، اما نتانیاهو مانعی بزرگ بر سر راه صلح است».

اسرائیل بدون واشنگتن نمی‌تواند حماس را شکست دهد

او با بیان اینکه دولت آمریکا برای اولین بار، شهرک‌نشینان و به ویژه شهرک‌نشینان کرانه باختری را تحریم کرده، خاطرنشان کرد اطلاعاتی درباره کند شدن ارسال تسلیحات به تل‌آویو و ممنوعیت احتمالی استفاده از تسلیحات آمریکایی در رفح درز کرده که این اقدامات «خطرناک و تقویت کننده حماس» است.

به گفته این کارشناس اسرائیلی، تشدید رویارویی با آمریکا، ممکن است به تحریم‌های بیشتر آمریکا از جمله خودداری از استفاده از حق وتو علیه قطعنامه‌های ضد اسرائیلی در سازمان ملل و کاهش قابل توجه ارسال سلاح منجر شود.

او تاکید کرد: «اسرائیل بدون آمریکا نمی‌تواند حماس را شکست دهد و با ایران و حزب‌الله روبرو شود.»

تنش میان دولت بایدن و کابینه نتانیاهو به سطح جدیدی رسیده است

در همین راستا، «لیلاخ شووال» تحلیلگر نظامی اسرائیلی با تایید اظهارات گلبوا گفت، تنش میان دولت بایدن و کابینه نتانیاهو به سطح جدیدی رسیده است و نهاد امنیتی و نظامی نگران آسیب احتمالی به محموله‌های تسلیحاتی تخصیص یافته برای جنگ غزه و لبنان هستند.

شووال اشاره کرد که مقامات نهادهای امنیتی و نظامی به شدت نگران تنش فزاینده میان دولت بایدن و کابینه رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر هستند و این احساس در ترس آن‌ها از احتمال کند شدن روند تحویل تسلیحات از سوی ایالات متحده آشکار است، حتی اگر صراحتا نگفته باشند.

او تاکید کرد ادامه جنگ غزه و آمادگی برای جنگ در شمال فلسطین اشغالی بدون محموله های سلاح غیرممکن است.

شووال با اشاره به اینکه از ابتدای جنگ تاکنون بیش از ۳۰۰ هواپیما و ۵۰ کشتی حامل تجهیزات جنگی شامل ۳۵ هزار تن سامانه های تسلیحاتی، بمب، وسایل جنگی و غیره وارد اراضی اشغالی شده است، توضیح داد: «بخش کوچکی از محموله ها از چندین کشور در سراسر جهان بود، اما تامین کننده اصلی ایالات متحده بوده و هست».

این خبرنگار نظامی تاکید کرد که محموله‌های تسلیحاتی و حمایت آشکار آمریکا از تل‌آویو، ارتش صهیونیستی را قادر ساخت تا در طول پنج ماه گذشته در غزه بجنگد و در عین حال آمادگی خود را برای جنگ در شمال فلسین اشغالی حفظ کند.

او گفت «اسرائیل تنها به واردات محموله‌های تسلیحاتی آمریکایی وابسته نیست، بلکه به حمایت واشنگتن از آن در سازمان ملل از طریق استفاده از حق وتو در شورای امنیت و فشار بر قطر و مصر جهت اعمال فشار بر حماس به نفع معامله زندانیان نیز متکی است».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه