خانه دار شدن آرزویی دور و دراز


خانه دار شدن آرزویی دور و دراز

خرید مسکن همچنان یکی از آرزوهای قشر ضعیف و متوسط جامعه است.

خانه دار شدن موضوع مهمی است که دولتهای مختلف وعده های گوناگون و رنگینی به مردم درباره خانه دار شدن در طول سالها و دهه های گذشته داده اند.

اما همچنان این معضل بزرگ وجود دارد و تورم مسکن به شکلی است که دیگر قشر ضعیف و کارگر فقط می توانند آرزوی خانه دار شدن را در دل داشته باشند و تحقق این ارزو به نوعی بسیار مشکل و سخت شده است.

اگر چه انتظار از دولت سیزدهم که دولتی مردمی می داند این است با مهار تورم بتواند به وعده ساخت مسکن عمل کند و مردم و اقشار ضعیف خانه دار شوند.

حسین زهی از نمایندگان مجلس در مورد مهار تورم مسکن در سال ۱۴۰۳ گفت: طبق قانون جهش تولید مسکن دولت موظف به ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی است که متاسفانه تاکنون این مهم تحقق پیدا نکرده است، دولتمردان پیگیر این مسئله هستند که تورم حاکم بر بازار را کنترل تا ساخت یک میلیون واحد مسکونی محقق شود.

وی با اشاره به رکود بازار مسکن، افزود: امیدواریم سال آینده تورم در این حوزه کنترل شود. بسیاری از مصالح و تجهیزات ساخت مسکن وابسته به نرخ ارز نیست اما به محض رشد قیمت دلار شاهد صعود قیمت مسکن و سایر کالاهای اساسی زندگی مردم هستیم.

عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت وظایفی در کنترل بازار مسکن دارد، یادآور شد: قوانین خوبی در مجلس یازدهم برای کنترل بازار مسکن تصویب شد اما تا به امروز به درستی اجرای نشده است، طبق قانون اساسی دولت موظف به تهیه مسکن برای افرادی است که خانه ندارند، از طرفی دولت می‌تواند ردیف اعتباری مشخصی برای بانک‌ها در نظر بگیرد و همچنین در نظر بگیریم بازپرداخت تسهیلات۲۳ درصدی مسکن برای بسیاری از مردم مشکل است.

خانه دار شدن آرزویی دور و دراز

وی با انتقاد از بازپرداخت بهره وام مسکن، تصریح کرد: دولت باید در پرداخت تسهیلات وام مسکن تجدید نظر کند در غیر اینصورت قشر کارمند و کارگر جامعه طی ۱۸ الی ۲۰ سال ناتوان از خرید مسکن خواهند بود و خانه دار شدن تبدیل به آرزوی دست نیافتنی می‌شود.

نماینده مردم در مجلس یازدهم افزایش قیمت مسکن را حبابی دانست و اظهار داشت: عدم نظارت بر رشد قیمت مسکن و اجاره بهای آن منجر شده تا برخی خانواده‌ها به صورت شراکتی اقدام به اجاره مسکن کنند.

حسین زهی با تاکید بر اینکه امروز مسکن به عنوان کالای سرمایه‌ای دیده شده نه کالای مصرفی، خاطرنشان کرد: در گذشته از مسکن به عنوان کالای سرمایه‌ای یاد نمی‌کردند مواردی همچون طلا، ارز، سکه، ماشین وارداتی از کالاهای سرمایه‌ای محسوب می‌شد،امروز حباب حاکم بر بازار مسکن آن را در لیست کالاهای سرمایه‌ای قرار داده و بسیاری از مالکان تلاش می‌کنند از اجاره دادن منازل خود امتناع کنند تا زمانی که نگاه‌ها به مسکن به عنوان کالای سرمایه‌ای باشد مهار تورم آن ممکن نخواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)