اعطای مصونیت ارمنستان به ناظران اتحادیه اروپا در مرز با آذربایجان


اعطای مصونیت ارمنستان به ناظران اتحادیه اروپا در مرز با آذربایجان

پارلمان ارمنستان در نشست روز چهارشنبه توافقنامه ای را با اتحادیه اروپا که در نوامبر 2023 درباره وضعیت ماموریت اتحادیه اروپا در مرز با آذربایجان امضا شده بود، تصویب کرد که به ناظران مصونیت و مزایایی می دهد.

به گزارش اسپوتنیک، طبق توافق، اعضای مأموریت را نمی توان بازداشت یا دستگیر کرد و پرسنل تحت هر شرایطی از مصونیت از تعقیب کیفری در کشور میزبان برخوردارند.
وسایل و اماکن ناظران اروپایی نیز غیرقابل تعرض است؛ مأموران طرف پذیرنده نمی توانند بدون رضایت رئیس مأموریت وارد آنجا شوند؛ تفتیش، مصادره یا توقیف اشیاء و وسایل نقلیه ناظران مجاز نیست؛ بایگانی و اسناد مأموریت نیز از مصونیت دایمی برخوردا است.
علاوه بر این، ناظران اروپایی از تشریفات گمرکی، شرایط ویزا و مهاجرت، هرگونه کنترل مهاجرت معاف هستند و هنگام واردات اموال یا وسایل نقلیه، اسناد و اظهارنامه های گمرکی را ارائه نخواهند کرد. به آنها حق حرکت آزاد و بدون محدودیت در سراسر خاک ارمنستان، از جمله استفاده از حریم هوایی داده شده است.
در 20 فوریه 2023، اتحادیه اروپا یک ماموریت غیرنظامی را در سمت ارمنستان در مرز ارمنستان و آذربایجان آغاز کرد. در ابتدا، کل پرسنل غیرنظامی این مأموریت تقریباً 100 نفر بود که شامل تقریباً 50 ناظر غیرمسلح می‌شد. در ماه دسامبر، وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند تعداد آن را به 209 نفر افزایش دهند.
پیش از این، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، گفت که مسکو تمایل اتحادیه اروپا برای دستیابی به جای پایی در ارمنستان را دارای پیامدهای ژئوپلیتیکی منحصراً "به دور از منافع عادی سازی واقعی روابط در ماوراء قفقاز" و به منظور بیرون راندن روسیه از منطقه و تضعیف نقش تاریخی آن به عنوان ضامن اصلی امنیت می داند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی