پیش بینی قیمت طلا و سکه در سال 1403


پیش بینی قیمت طلا و سکه در سال 1403

به گزارش رکنا، دولت از اوایل سال 1402 با تکیه بر سیاست‌های انقباضی سعی کرد بازارهای مالی و سرمایه‌ای را از التهاب پیشین خود دور کند. با استفاده از این سیاست‌ها و به‌کارگیری خبردرمانی برای...

به گزارش رکنا، دولت از اوایل سال 1402 با تکیه بر سیاست‌های انقباضی سعی کرد بازارهای مالی و سرمایه‌ای را از التهاب پیشین خود دور کند. با استفاده از این سیاست‌ها و به‌کارگیری خبردرمانی برای کنترل اذهان عمومی و انتظارات تورمی، فنر قیمت دلار نیز ماه‌ها در حالت فشرده قرار گرفت و در نتیجه تا ماه‌های پایانی 1402، قیمت این اسکناس آمریکایی در محدوده 50 هزار تومان ثابت ماند.

البته همان‌طور که تاریخ اقتصاد نیز بیانگر آن است، این نگهداشت قیمت، در حالی‌که اقدام موثری برای کنترل آن صورت نگرفت، نتوانست برای همیشه ادامه داشته باشد و در نهایت فنر دلار از دستان دولت خود را آزاد کرد.

این روند تا آنجا ادامه پیدا کرد که نرخ دلار بار دیگر با فتح قله‌های تاریخی خود در روزهای انتهایی سال، تا نزدیک 61 هزار تومان پیش رفت. از سوی دیگر نوسانات ناگهانی دلار باعث شد قیمت طلا و سکه نیز در بازارهای موازی جهش قیمت بالایی را تجربه کنند؛ قیمت طلا در حال حاضر در کانال سه میلیون و 200 هزار تومانی قرار دارد و قیمت سکه نیز از مرز 38 میلیون تومان عبور کرده است. اما با این شرایط در ماه‌های آینده قیمت طلا و سکه چه روندی را طی خواهد کرد؟چشم‌انداز قیمت طلا و سکه

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی درباره روند قیمت دلار در روزهای پایانی سال 1402 گفت: «باتوجه به اینکه قیت دلار نشان داد پایین‌تر از حد فعلی تغییر قیمت نمی‌دهد، افزایش تقاضا برای خرید طلا در پایان سال اتفاق افتاد.»

وی افزود: «از سوی دیگر اطمینان سرمایه‌گذاران به افزایش قیمت انس طلای جهانی نیز دلیلی برای بالا رفتن تقاضا بود. همچنین بانک مرکزی نیز با قیمت‌گذاری و فروش سکه، نکته تاثیرگذاری در جهت کف قیمت دلار برای طلا نشان داد و این تفکر برای سرمایه‌گذاران طلا به‌وجود آمد که احتمالا قیمت طلا و دلار رقم‌های بالاتر از محدوده فعلی را نیز خواهد دید.»

طباطبایی همچنین در خصوص افق دید خود از بازار طلا و سکه در ماه‌های آینده توضیح داد: «به‌نظر می‌آید انس جهانی در آینده با روند معقولی به رشد خود ادامه می‌دهد. همچنین گمان می‌رود محدوده 75 تا 90 هزار برای دلار برای قیمت‌گذاری طلا، قیمت معقولی خواهد بود. این در حالی‌ست که سیستم هم برای طلای خود چنین محدوده‌ای را در نظر گرفته بود که آن سبک و سیاق را برای قیمت‌گذاری سکه پیاده کرد.»

کارشناسان معتقدند قیمت دلار و در نتیجه قیمت طلا و سکه در ماه‌های آینده عقب‌گرد چشم‌گیری را تجربه نمی‌کنند و همین موضوع دلیلی بر این موضوع خواهد بود که افزایش تقاضا در این بازه ادامه داشته باشد.

منبع: تجارت نیوز


پیش بینی قیمت طلا و سکه در سال 1403

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بوف کور