قتل 4000 درخت هیرکانی و میراث فرهنگی که به یونسکو پشت کرد!/ روز افتتاحیه الیمالات کدام مسئولان حضور داشتند ؟ + فیلم


قتل 4000 درخت هیرکانی و میراث فرهنگی که به یونسکو پشت کرد!/ روز افتتاحیه الیمالات کدام مسئولان حضور داشتند ؟ + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، 18 آبان 1402 بود که فاز اول مجموعه گردشگری « الیمالات » افتتاح شد. همان پروژه ای که برای ساخت پارکینگش، 4000 درخت ارزشمند از جنگل های هیرکانی را...

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، 18 آبان 1402 بود که فاز اول مجموعه گردشگری « الیمالات » افتتاح شد. همان پروژه ای که برای ساخت پارکینگش، 4000 درخت ارزشمند از جنگل های هیرکانی را قطع کرد!

اجازه دهید بازگردیم چند ماه قبل؛ یعنی به روزِ افتتاحیه مجموعه «الیمالات». آن روز قرار بر این بود که سید عزت الله ضرغامی ، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای مراسم افتتاحیه حضور داشته باشد؛ اما خبر رسید که به علت برخی تداخل برنامه ها، فقط معاون وی، یعنی علی اصغر شالبافیان ، معاون گردشگری این وزارتخانه حضور پیدا کرد.

قتل 4000 درخت هیرکانی و میراث فرهنگی که به یونسکو پشت کرد!/ روز افتتاحیه الیمالات کدام مسئولان حضور داشتند ؟ + فیلم

تصویر مربوط به بخشی از مجموعه الیمالات است که محلی برای پارک خودروها محسوب می شود/ 18 آبان 1402

حضور معاون ضرغامی در مراسم افتتاحیه فاز اول مجموعه گردشگری الیمالات

در مراسم افتتاحیه این مجموعه، علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی در جمع خبرنگاران تاکید کرده بود: مقیاس و ماهیت این دست از پروژه‌ها به گونه‌ای است که سرمایه‌گذاران به مرور زمان و اینکه پروژه در حال تکمیل است انتظار دارند که بهره‌برداری را شروع کنند لذا این موضوع سبب می شود تا انگیزه بیشتری برای سرمایه گذار جهت تکمیل پروژه وجود داشته باشد و پروژه بهتر به مخاطبین خود معرفی شود.

او همچنین گفته بود: با بهره برداری همزمان پروژه در روند ساخت از محل منابع پروژه برای تکمیل آن استفاده می شود به همین جهت دستورالعمل امکان بهره برداری فازبندی پروژه ها از سال گذشته ابلاغ شد. طبق این دستورالعمل امکان بهره برداری مرحله ای از یک پروژه به موازات تکمیل فازهای آن صورت‌ می گیرد و پروژه امروز نیز در این راستا به بهره برداری می رسد.

قتل 4000 درخت هیرکانی و میراث فرهنگی که به یونسکو پشت کرد!/ روز افتتاحیه الیمالات کدام مسئولان حضور داشتند ؟ + فیلم

شالبافیان خاطرنشان کرده بود: این روند بهره برداری از پروژه ها مانع از استهلاک بخش های تکمیلی پروژه می شود از این رو شاهدافتتاح فاز اول پروژه الیمالات هستیم و مردم در حال استفاده از مجتمع هستند و امکان بهره برداری از فازهای دیگر این پروژه نیز بدون شک از طریق منابع همین پروژه محقق خواهد شد.

استاندار مازندران: الیمالات می تواند به مقصد گردشگری بین المللی تبدیل شود

آن روز زمانی که وارد هنوز وارد محدوده مجموعه گردشگری الیمالات نشده بودید با بنری مواجه می شدید که به شما خبر می داد برای این مراسم افتتاحیه، سید محمود حسینی پور، استاندار مازندران نیز حضور دارد.

قتل 4000 درخت هیرکانی و میراث فرهنگی که به یونسکو پشت کرد!/ روز افتتاحیه الیمالات کدام مسئولان حضور داشتند ؟ + فیلمقتل 4000 درخت هیرکانی و میراث فرهنگی که به یونسکو پشت کرد!/ روز افتتاحیه الیمالات کدام مسئولان حضور داشتند ؟ + فیلم

سیدمحمود حسینی پور روز جمعه در آیین افتتاح منطقه نمونه گردشگری الیمالات شهر چمستان با بیان اینکه الیمالات کل گردشگری مازندران است، گفته بود: سرمایه گذاران این طرح، برادران جوانمرد، یک منطقه ویژه و فوق العاده را انتخاب کردند که می تواند به مقصد گردشگری بین المللی تبدیل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان تاکید بر حفاظت از محیط زیست دارد؛ آن هم در منطقه ای که 4 هزار درخت برای پارکینگ قطع شده است!

از دیگر چهره های آشنا در این مراسم می توان به محمدجواد ساوری ، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان نیز در این مراسم حضور داشت. او در گفت و گویی با خبرنگار رکنا متذکر شده بود که حفظ محیط زیست جزء اولویت هاست و از دو اصطلاح saving for use و saving from use نیز در گفت و گو استفاده می کند، با این نگاه که بهتر است محیط زیست را برای استفاده حفظ کنیم.

ساوری در این گفت و گو همچنین تاکید می کند که آن چیزی که در استان مازندران به خوبی رقم می خورد، حفاظت از محیط زیست در کنار استفاده از آن است! او همچنین آرزو می کند که می توانست در استان گلستان نیز در همکاری با برادران جوانمرد چنین پروژه هایی داشته باشند.

جنگل های هیرکانی ثبت جهانی شده اند

جنگل های هیرکانی، به عنوان میراث جهانی در سازمان یونسکو در تاریخ ۱۴ تیر ماه ۱۳۹۸ به ثبت رسیدند و این برای صنعت گردشگری کشورمان بسیار حائز اهمیت است. یونسکو روز جمعه ۱۴ تیر، منطقه باستانی بابل در عراق و جنگل‌‌های هیرکانی در شمال ایران را به فهرست میراث جهانی اضافه کرد.

اثری که برای ثبت جهانی معرفی شده باید به عنوان یک پدیده ممتاز طبیعی و چشم اندازی استثنایی داشته باشد. از سوی دیگر اثر معرفی شده باید نمایانگر فرایندهای مهم زمین‌شناسی و شکل‌گیری جغرافیای طبیعی باشد.

کامران پورمقدم 24 تیرماه سال 1398 که رئیس شورای عالی جنگل بود، با اشاره به اینکه میراث ثبت شده در یونسکو مناطق امنی در جهان هستند به هر ترتیب باید حفظ شوند. او همچنین گفته بود، گام بعدی سازمان جنگل‌ها این است که برنامه‌های مدیریتی و حفاظتی ویژه را منطبق با شاخص های اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) تدوین و اجرایی کند.

لازم به ذکر است سد الیمالات به عنوان یکی از بزرگ ترین آثار انسان ساختی و طبیعی به گستره حدود ۱۷ هکتار در هشت کیلومتری مسیر جاده نور - چمستان قرار دارد. عملیات اجرایی ساخت مجتمع گردشگری سد الیمالات شهرستان نور با اعتبار حدود 540 میلیارد ریال آغاز شد.

گفته می شود طرح مجموعه گردشگری سد الیمالات به منظور فراهم‌سازی زیرساخت ها از سوی دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی طی مدت پنج سال اجرا و به بهره برداری خواهد رسید.

گفتنی است پویا پارک کوهسنگی، تله سیژ دربند تهران، سد الیمالات نور و فاز۲ چالیدره طرقبه از جمله پروژه هایی است که هلدینگ گردشگری جوانمرد آنها را احداث کرده است.

حال باید دید قوه قضائیه برای رسیدگی به این پرونده عزمش تا چه میزان جزم است و این دست درازی آشکار به طبیعتِ ارزشمند ایران را چگونه پاسخ می دهد.


قتل 4000 درخت هیرکانی و میراث فرهنگی که به یونسکو پشت کرد!/ روز افتتاحیه الیمالات کدام مسئولان حضور داشتند ؟ + فیلم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قتل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان