گذر از روزگار نو به تاریخ / نگاهی به نخستین خیابان ایران + عکس


گذر از روزگار نو به تاریخ / نگاهی به نخستین خیابان ایران + عکس

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، بهار وقتی از راه می رسد در کنار هوای خوب و شکوفه های زیبا، همهمه و ازدحام و شلوغی را نیز با خود به همراه می آورد و این ازدحام و سر و صدا را به خصوص می توانی در...

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، بهار وقتی از راه می رسد در کنار هوای خوب و شکوفه های زیبا، همهمه و ازدحام و شلوغی را نیز با خود به همراه می آورد و این ازدحام و سر و صدا را به خصوص می توانی در کوچه و خیابان های شهر به وضوح حس کنی.

خیابان سپه قزوین از جمله مکان هایی است که همواره و به هنگام نوروز، ساز و دهل، سبزه و ماهی قرمز، حاجی فیروز و همهمه مردم از ویژگی های جدا ناپذیر آن محسوب می شده است.

خیابانی که توسط شاه طهماسب و در عهد صفوی ساخته شد تا از مدرنیته ای که بر سیطره جهان سایه انداخته بود، عقب نماند و مسیری پر از تفریح و شادی برای مردم در آن دوره از تاریخ به حساب می آمد و در عین حال نیز و به مناسبت های مختلف برنامه های گوناگونی در آن به اجرا گذاشته می شد.

در آن دوره از تاریخ، مردم در گوشه ای از این خیابان به نمایش خیمه شب بازی، گرگ بازی، کشتی گیری، زورآزمایی، فال گیری و مارگیری می پرداختند که امروزه نیز زورآزمایی و مارگیری در بخشی از این خیابان به اجرا در می آید و مردم گرد هم جمع می شوند.

گذر از روزگار نو به تاریخ / نگاهی به نخستین خیابان ایران + عکس

همچنین این خیابان در طول تاریخ کارکردهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی فراوانی داشته است، از جمله حضور مشروطه خواهان، سربازان روس و انگلیس، پیروزی انقلاب اسلامی، آزاد شدن خرمشهر و شادی مردم، حضور دسته های عزاداری و تاجران و بازارایان در آن.

خیابان عرصه حضور مردم است، جایی که چشم ها با یکدیگر سخن می گوید و از ماشین و لباس و کالا گرفته تا میوه و گل ها و پرسه زنی های مردم در آن به چشم می خورد و در سپه قزوین که روزگاری با عنوان "جعفرآباد" نیز می شناختندش، می توانی تمام روزمرگی های مردم را تماشا کنی و صدای میوه فروشان تا بوغ ماشین و رهگذران، همگی احساس زندگی را به آدمی القا می کند.

گذر از روزگار نو به تاریخ / نگاهی به نخستین خیابان ایران + عکس

حالا به ابتدای این خیابان که قدم می گذارید، کافه، عکاس خانه، کیوسک مطبوعاتی، فرش فروشی، مردمی که در ایستگاه های اتوبوس به گفت و گو می پردازند، عبور ماشین ها، میوه فروشی های بزرگ، بلندگوهای اذان در مناره های مسجد جامع و پیرمردهای دوچرخه سواری که به مسجد می روند و در حیاط آن وضو می گیرند و بارانی که بر سطح گنبد فیروزه ای مسجد جامع عتیق برخورد می کند را می توانید به تماشا بنشینید.

عتیق قزوین

مسجد جامع عتیق قزوین جزو کهن ترین و مقدس ترین مکان هایی محسوب می شود که درب شرقی آن در کنار خیابان سپه قرار دارد، این مسجد به‌ وسیله امیر خمارتاش عمادی در سال‌های ۵۰۰ تا ۵۰۹ هجری قمری بنا شد و دارای پنج کتیبه گچ بری شده نفیس می باشد و علی‌رغم اینکه در طول عمر خود بارها بر اثر زلزله یا جنگ، از جمله حمله قوم مغول آسیب دید اما دوباره مرمت شده و همچنان استوار باقی‌ مانده است.

بازارچه سپه

از درب شرقی مسجد جامع عتیق که به بیرون می آیی، بازارچه سپه درست روبروی این مکان تاریخی قرار دارد، در آن سوی خیابان، صدای فروشندگان، خریداران میوه و کالاهای دیگر و در این سوی خیابان سکوتی عجیب و آرام بخش حاکم است.

این بازارچه که سابقه آن به زمان دوره قاجار باز می گردد، ارتباط زیادی با روزمرگی های مردم دارد و با وجود غرفه های متعدد در یک بازار سرپوشیده، محوریت ارتباطی، اقتصادی و اجتماعی این شهر را در دست خود نگاه داشته است.

دولتخانه صفوی

دولتخانه صفوی از بزرگترین بناهای تاریخی قزوین به شمار می رود که به دستور شاه طهماسب، باغی به شکل مربع ساخته و گرداگرد آن تالاهار و کاخ ها بنا شد.

این دولتخانه دارای ۲ درب ورودی، یکی واقع در میدان سبزه میدان که مقابل کاخ موزه چهلستون قرار دارد و دیگری از سمت خیابان سپه (شهدا) و تقاطع معروف به شهربانی است.

کاخ چهلستون از جمله بناهای تاریخی است که در این دولتخانه وجود دارد و امروز به موزه خوشنویسی تبدیل شده و به ثبت فهرست آثار ملی نیز رسیده است.

سردر عالی قاپو از جانب خیابان سپه دارای ۱۷ متر ارتفاع است و بالای آن کتیبه ای به خط ثلث قرار دارد که به جذابیت تاریخی این بنا افزوده است.

گراند هتل، که جزو اولین هتل های مدرن کشور در زمان خود بود از دیگر بناهای تاریخی است که در دولتخانه صفوی وجود دارد و اواخر دوره قاجار بنا شده اما امروز نیازمند مرمت و احیای دوباره است تا با کاربری اقامتی - پذیرایی ، دوباره مورد استفاده قرار گیرد.

بقعه چهار انبیا (ع) که دارای درب ورودی از خیابان پیغمبره می باشد نیز در این دولتخانه بنا شده و این مکان زیارتگاهی برای پیروان سه دین الهی (یهودیت، مسیحیت و اسلام) به شمار می رود و مدفن چهار تن از پیامبران بنی اسرائیل به نام های "سلام"، "سلوم"، "سهولی" و "اقلیا" است.

این مجموعه تاریخی همچنین در کنار خود مدرسه امید، نخستین مدرسه مدرن قزوین را دارد که مربوط به دوره پهلوی می باشد و امروز تبدیل به مرکز اسناد و پژوهش اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین شده است.

خیابان سپه که در دوطرف آن درختان قد برافراشته اند و حالا در بهار شکوفه باز کرده اند در کنار این آثار و بناهای تاریخی و زنده بودن این خیابان با حضور مردم و زندگی روزمره آن ها فضای جالبی را برای هر بیننده ای، به ویژه گردشگران رقم زده تا جای که همه ساله مسافران زیادی برای تماشای این خیابان و بناهای تاریخی و بازارچه آن می آیند تا گذری از روزگار نو به تاریخ داشته باشند.


گذر از روزگار نو به تاریخ / نگاهی به نخستین خیابان ایران + عکس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی