مقایسه آریزو 6 جی تی با مزدا 3 کارکرده؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید
آریزو ۶ جی تی جدیدترین محصول چری برای بازار کشورمان با برند فونیکس است و میخواهیم آن را با مزدا ۳ کارکرده مقایسه کنیم. آنچه در این مطلب میخوانید: مقایسه آریزو ۶ جی تی با مزدا ۳ کارکردهطراحی ظاهریطراحی داخلیتجهیزات و امکاناتقوای محرکهسواری و...
آریزو ۶ جی تی جدیدترین محصول چری برای بازار کشورمان با برند فونیکس است و میخواهیم آن را با مزدا ۳ کارکرده مقایسه کنیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
علیرغم محبوبیت فزاینده شاسی بلندها در سراسر جهان، سدان های سنتی همچنان جایگاه خود را به ویژه بین خانوادهها حفظ کردهاند و در کشور ما نیز سدان های جمعوجور طرفداران زیادی دارند؛ اما عدم ورود خودروهای مدرن به کشور باعث شده دست مصرفکنندگان از رسیدن به محصولات روز جهانی کوتاه بماند و آنها مجبور به انتخاب از بین مدلهای کارکرده باشند. البته افراد زیادی نیز ترجیح میدهند بجای یک خودروی کارکرده به سراغ خودروهای چینی صفرکیلومتر بروند.
همچنین بخوانید:
- مزدا ۳ کارکرده بخریم یا نه؟ مشخصات، مزایا، معایب و هر آنچه باید بدانید
-
مزدا ۳ جدید در ایران؛ مشخصات و قیمت خودروی وارداتی بهمن موتور
آریزو ۶ جی تی جدیدترین سدان چری برای کشورمان است که با برند فونیکس عرضه خواهد شد. این خودرو با ورود به بازار عنوان سریعترین سدان بنزینی بازار را به خود اختصاص خواهد داد. در طرف دیگر محصولی معتبر و مشهور به نام مزدا ۳ قرار دارد که نسل دوم آن با پسوند New بین سالهای ۸۹ تا ۹۸ توسط بهمن خودرو راهی بازار شد و طرفداران زیادی را به خود جذب کرد. اگرچه در حال حاضر نسخههای صفرکیلومتر مزدا ۳ در بازار وجود ندارند اما مدلهای کارکرده و تمیز آن با محدوده قیمتی مشابه آریزو ۶ قابل انتخاب هستند و این امر باعث ایجاد دو راهی مهمی برای خریداران میشود. در ادامه مقایسه آریزو ۶ جی تی با مزدا ۳ کارکرده را خواهیم داشت.
مقایسه آریزو ۶ جی تی با مزدا ۳ کارکرده
طراحی ظاهری
ابتدا کار را با فونیکس آریزو ۶ جی تی شروع میکنیم که به وضوح مدرنتر از مزدا ۳ به نظر میرسد و این امر طبیعی خواهد بود چراکه نسل دوم مزدا ۳ به چند سال قبل تعلق دارد. آریزو ۶ جی تی نسخهای ارتقا یافته از آریزو ۵ و ۶ استاندارد است و طراحان تنها به اعمال برخی تغییرات در بدنه اکتفا کردهاند. مهمترین تغییر این خودرو در بخش جلو دیده میشود یعنی جایی که از خطوط تیز در طراحی چراغها، سپر و جلوپنجره استفاده شده و جلوپنجره کاملاً ما را به یاد محصولات لکسوس میاندازد؛ اما تغییرات پروفایل جانبی و پشت خودرو خیلی چشمگیر نیست و به مواردی همچون رینگها، کالیپرهای ترمز و… محدود میشود. در مجموع طراحی آریزو ۶ جی تی را میتوان تا حدودی مهیج و اسپرت دانست.
اما مزدا ۳ از همان ابتدا با تمرکز روی جوانها توسعه یافت و در طول این نسلها شاهد عرضه مدلهایی اسپرت و خاص بودهایم. اگرچه بیش از یک دهه از طراحی این خودروی ژاپنی میگذرد اما طراحی آن هنوز هم زیبا و چشمنواز است هرچند در برابر خیل عظیم خودروهای جدید به ویژه انواع محصولات چینی به چشم نمیآید. در بخش جلوی مزدا ۳ نمایی شبیه لبخند را مشاهده میکنیم که با وجود چراغها و ورودی هوای بزرگ کامل شده است. بخش پروفایل جانبی مزدا ۳ نیز با خطوط ساده همراه شده و در بخش عقب هم طراحان اندکی از طول صندوق را کم کردهاند تا نمایی جذابتر ایجاد شود. در مجموع باید گفت طراحی آریزو ۶ جی تی اسپرت تر و مدرنتر از مزدا ۳ است هرچند مزدا ۳ نیز با گذشت چندین سال همچنان خودرویی زیبا و چشمگیر به نظر میرسد.
طراحی داخلی
در بخش کابین تغییرات زیادی نسبت به نسخه استاندارد آریزو ۶ وجود دارد. چینیها بخش اصلی داشبورد را ارتقا داده و طراحی مشابه تیگو ۸ پرو را بکار گرفتهاند. غربیلک فرمان دی کات خودرو نیز مشابه محصولات جدید چری است و جذابیت زیادی دارد. استفاده از رنگ قرمز نیز بر جذابیت کابین افزوده و حس و حال اسپرتی را به آن بخشیده است. همچنین به سبک خودروهای مدرن امروزی دو نمایشگر چسبیده به هم برای پشت آمپرها و نمایشگر مرکزی بکار رفته است. کیفیت متریال بکار رفته نیز کاملاً پذیرفتنی است و خریداران را راضی خواهد کرد.
اما با ورود به کابین مزدا ۳ کاملاً حس و حال یک دهه قبل را شاهد خواهید بود. استفاده از دکمههای فیزیکی زیاد، پشت آمپرهای آنالوگ و فقدان نمایشگر جزو مواردی هستند که سن بالاتر این سدان ژاپنی را یادآوری میکنند هرچند کلیت طراحی کابین و ارگونومی آن جای گلهای ندارد. مزدا در این بخش نیز بر طراحی اسپرت تأکید دارد و غربیلک فرمان و دستهدنده چنین چیزی را نشان میدهند. با در نظر گرفتن این موارد طبیعی است که آریزو ۶ جی تی به دلیل جدیدتر بودن طراحی مدرنتری داشته باشد.
تجهیزات و امکانات
مقایسه آریزو ۶ جی تی با مزدا ۳ کارکرده به بخش تجهیزات و امکانات میرسد. در این بخش پیروزی بی چون و چرا با سدان اسپرت چینیها خواهد بود. در واقع یکی از نقاط قوت خودروهای چینی را میتوان همین امکانات متنوع دانست که باب میل خریداران است. با توجه به رقبای حاضر در بازار و همچنین قیمت خودرو، آریزو ۶ جی تی تجهیزات فراوانی دارد که از جمله آنها میتوان به سانروف، شارژر بیسیم گوشی، چراغهای LED و اتوماتیک، گرمکن صندلیهای جلو به همراه تنظیمات برقی، پشت آمپرهای دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی، نمایشگر مرکزی سیستم اطلاعات سرگرمی، سیستم تهویه مطبوع خودکار، پاور ویندوز، نورپردازی کابین، کروز کنترل، سنسور باران و… اشاره کرد. از نظر تجهیزات ایمنی نیز اکثر سیستمهای مدرن همچون ترمز پارک برقی، اتوهلد، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، هشدار خروج از خط، پایش نقاط کور، ترمز اضطراری خودکار و… در آریزو ۶ جی تی وجود دارند.
اما مزدا ۳ در بخش تجهیزات و امکانات خودروی متوسطی به شمار میرود و تنها تیپ ۴ آن است که کمی خریداران را راضی نگه میدارد. سدان موردبحث در تیپ ۴ خود به تجهیزاتی همچون صندلیهای چرمی، سانروف، کنترل پایداری، شیفتر پشت فرمان، نمایشگر لمسی، دوربین دندهعقب، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای، کروز کنترل، گرمکن صندلیهای جلو، ورود و استارت بدون کلید و… مجهز است. در بخش تجهیزات و امکانات آریزو ۶ جی تی برنده میدان خواهد بود. در جداول زیر لیست کامل تجهیزات رفاهی و ایمنی هر دو خودرو را مشاهده میکنید.
- تجهیزات و امکانات فونیکس آریزو ۶ جی تی
سیستمهای کمک رانندگی ADAS | رادار نقطه کور، رادار هشدار خروج از پارک، رادار حرکت بین خطوط اضطراری، رادار هشدار خروج از لاین، رادار هشدار تغییر لاین، کروز کنترل تطبیقی، رادار کمکی در شرایط تراکم ترافیک، رادار کمکی کروز یکپارچه، رادار هشدار برخورد از جلو، سیستم ترمز خودکار اضطراری، رادار کنترل هوشمند نور بالا، رادار هشدار باز شدن دربها |
تجهیزات جانبی | شارژر بیسیم تلفن همراه، دوربین نمای ۳۶۰ درجه، دوربین دندهعقب داینامیک، سنسور باران، سیستم کنترل فشار باد تایرها، سیستم ضد مانع شیشهها و سانروف، چراغهای جلو، عقب و روشنایی روز LED، تنظیم خودکار ارتفاع نور چراغهای جلو، سنسور نور، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ مشایعت تا درب منزل، تعویض دنده بهصورت برقی، مجهز به سیستم مسیریاب، تودوزی داخلی چرم قرمز، نمایشگر دوگانه ۲۰ اینچ، اتصال تلفن همراه، ۶ بلندگو، پورت USB در ردیف جلو و عقب، انتخاب حالت رانندگی اکو و اسپرت، خروجی برق ۱۲ ولت، فرمان برقی چرمی چندمنظوره، قابلیت تنظیم ستون فرمان در ۴ جهت، تنظیم صندلی راننده و سرنشین جلو برقی، گرمکن و سردکن صندلیهای ردیف جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک، نورپردازی داخل کابین ۶۴ رنگ، ورود به خود بدون نیاز به کلید و استارت دکمهای، سانروف برقی ۲ حالته به همراه سایهبان دستی، پاور ویندوز، روشن کردن موتور خودرو با ریموت از راه دور، قفل خودکار دربها، سنسور پارک جلو و عقب |
- تجهیزات و امکانات مزدا ۳ نیو
امکانات و تجهیزات | سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک مجزا برای سرنشینان ردیف جلو، آینه جانبی برقی تاشو همراه با چراغراهنما و گرمکن روی آینه، ۶ عدد کیسه هوا، فرمان الکتروهیدرولیک با قابلیت تنظیم در ۴ جهت، سیستم تثبیتکننده سرعت خودرو، مه شکن جلو و عقب، قفل مرکزی و ریموت کنترل، سیستم قفل دوبله، پشتسریهای جلو با قابلیت عکسالعمل در برابر ضربه، روکش چرمی دستهدنده و فرمان، سیستم هوشمند بدون کلید، سقف شیشهای سانروف، چراغهای جلو با قابلیت تنظیم اتوماتیک با زاویه افق، روکش صندلی چرمی، سیستم کنترل پایداری در حرکت، استارت دکمهای، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغهای جلو، سیستم ضد سرقت و دزدگیر، کمربند ایمنی با قابلیت پیش کشاننده، شیشهبالابر برقی دربها و قابلیت برگشت اتوماتیک شیشه راننده، گرمکن صندلی سرنشینان جلو با قابلیت تنظیم در ۵ حالت، کیلومتر شمار اسپرت با قابلیت تنظیم شدت نور، چراغهای عقب LED، کامپیوتر سفری، نشانگر دمای خارج خودرو و ساعت دیجیتال، برفپاککن اتوماتیک مجهز به سنسور باران، چرخش همزمان چراغهای جلو با فرمان، صندلی برقی راننده، شیشه شوی چراغهای جلو، قابلیت تعویض دنده بهصورت دستی از روی فرمان، آینه وسط با حسگر کاهشدهنده اتوماتیک نور، سپر و جلوپنجره اسپرت |
قوای محرکه
به یکی از بخشهای مهم مقایسه آریزو ۶ جی تی با مزدا ۳ کارکرده میرسیم. مهمترین تغییر سدان اسپرت چینیها نسبت به نسخه استاندارد آریزو ۶ استفاده از پیشرانه تیگو ۸ پرو مربوط میشود. این پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتون متر گشتاور را از طریق گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه راهی چرخهای جلو میکند. چری میگوید آریزو ۶ جی تی صفر تا صد کیلومتر در ساعت ۶ ثانیهای و حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر در ساعتی دارد. با این تفاسیر چینیها ادعای بزرگی را مطرح کردهاند و باید دید در عمل چه پرفورمنسی خواهند داشت.نیروبخش مزدا ۳ نیو پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی با ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتون متر گشتاور است. این نیرو از طریق گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک راهی چرخها میشود. مزدا ۳ در عرض حدود ۹ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد و حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر در ساعت دارد. با این تفاسیر مشخص است که برنده بخش شتاب و سرعت در خط مستقیم آریزو ۶ جی تی خواهد بود اما به احتمال زیاد در جادههای پر پیچ و خم مزدا بتواند سدان فونیکس را با چالش مواجه کند.
فونیکس آریزو ۶ جی تی | مزدا ۳ نیو | |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو | ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۱۹۷/۲۹۰ | ۱۴۸/۱۸۷ |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۵ سرعته اتوماتیک |
صفر تا صد کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۶ | ۹.۲ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۲۰۰ | ۲۰۵ |
ظرفیت فضای بار (لیتر) | ۴۸۲ | ۴۳۰ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴۶۸۰/۱۸۲۵/۱۴۹۰ | ۴۵۸۰/۱۷۵۵/۱۴۷۰ |
فاصله بین محوری (میلیمتر) | ۲۶۷۰ | ۲۶۴۰ |
وزن (کیلوگرم) | ۱۳۴۴ | ۱۲۶۰ |
سواری و هندلینگ
دو سدان موردبحث با تأکید روی رانندگی لذتبخش و اسپرت تولید شدهاند و بنابراین باید در این بخش حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشند. با توجه به نصب پیشرانه پرقدرت ۱.۶ لیتری توربو روی آریزو ۶ جی تی، این خودرو شتاب گیری بسیار خوبی دارد و گیربکس نیز دندهها را بدون مکث و سریعاً تعویض میکند. ترمزهای آریزو ۶ GT به خوبی از عهده توقف خودرو برمیآیند اما در صورت استفاده مداوم و سنگین از آنها شاهد داغ شدن و کاهش عملکرد خواهید بود.آریزو ۶ جی تی در بخش هندلینگ نیز عملکرد خوبی دارد و شاید حتی فراتر از انتظار ظاهر شود. سواری این سدان چینی خیلی خشک نیست هرچند در برخی دستاندازها و چالهها شاهد ورود لرزشها به کابین خواهید بود. از نظر فضای کابین باید دانست این خودرو نسبت به مزدا ۳ جادارتر است و انتظارات خانوادهها را برآورده میسازد. در مجموع آریزو ۶ جی تی از نظر سواری و هندلینگ مناسب خانوادههای ایرانی خواهد بود.
مزدا ۳ جزو شاخصترین خودروهای بازار در زمینه لذت رانندگی بوده و تعجبی ندارد که نسخه نیو آن نیز همین ویژگیها را به نمایش بگذارد. از جمله ویژگیهای شاخص سواری مزدا ۳ میتوان به مانور پذیری بالا به ویژه در جادههای پر پیچ و خم، پایداری مثالزدنی، گیربکس اسپرت و کارا و همچنین تعلیق عقب چند اتصالی اشاره کرد که باعث میشود سواری آن نرمتر از برخی رقبای دیگر باشد. البته در مجموع سواری مزدا ۳ نسبتاً خشک است و در بخش فضای کابین نیز قافیه را به رقیب چینی و مدرنتر خود میبازد. مزدا ۳ در بخش کیفیت سواری و لذت رانندگی قطعاً حرفهای زیادی برای گفتن در برابر آریزو ۶ جیتی خواهد داشت اما با توجه به پیشرانه قویتر چری، سدان آریزو ۶ جیتی رقابت را به نفع خود تمام میکند.
قیمت خودرو
اگرچه سدان جدید فونیکس هنوز راهی بازار نشده اما مدیران خودرو چند هفته قبل قیمت نهایی آریزو ۶ جی تی را حدود ۱.۴ میلیارد تومان اعلام کرد تا به این ترتیب سدان اسپرت چینیها رقیب قدرتمندی برای خودروهایی همچون کی ام سی جی سون باشد. در طرف مقابل باید به مزدا ۳ کارکرده تیپ ۴ اشاره کنیم که بسته به کارکرد، وضعیت بدنه و قوای محرکه قیمت حدودی ۱.۷ تا ۲.۵ میلیارد تومانی در بازار دارد هرچند حتی قیمت ۳ میلیارد تومانی هم برای مدل های صفرکیلومتر آن به چشم میخورد. به این ترتیب اختلاف قیمت دو خودرو به رقم قابلتوجهی میرسد که قطعاً روی نظر نهایی مشتریان تأثیر خواهد گذاشت. جهت اطلاع از قیمت روز خودرو می توانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه کنید.
قضاوت نهایی
واقعیتی که باید با آن روبرو شد پیشرفت شگفتانگیز خودروسازان چینی در چند دهه اخیر است. آنها از تولید کپیهای زشت و بیکیفیت چند سال قبل به خودروهایی مدرن، پرقدرت و باکیفیت رسیدهاند و آریزو ۶ جی تی را میتوان نتیجه چنین پیشرفتهایی دانست. به عنوان خودرویی مدرنتر، واضح است که آریزو ۶ جی تی برتر از مزدا ۳ نسل دوم خواهد بود.
این سدان چینی در بخش طراحی ظاهری، کابین، قوای محرکه و تجهیزات و امکانات کاملاً برتر از مزدا ۳ نیو ظاهر شده است. مزدا ۳ اگرچه خودرویی شاخص با سواری هیجانانگیز و جوانپسند به شمار میرود اما در برابر رقبای مدرن خود حرف چندانی برای گفتن ندارد. مهمتر آنکه قیمت مزدا ۳ تیپ ۴ علیرغم گذشت چندین سال از تولید این خودرو بسیار فراتر از قیمت آریزو ۶ جی تی است و این موضوع کاملاً خریداران را به سمت خرید خودروی چینی صفرکیلومتر سوق میدهد.
در پایان باید گفت آریزو ۶ جی تی از پشتیبانی خدمات و گارانتی چندساله مدیران خودرو و فونیکس برخوردار است و بسیاری از خریداران محصولی صفرکیلومتر را ترجیح میدهند. برنده این رقابت بیتردید آریزو ۶ جی تی خواهد بود هرچند شاید برخی خانوادههای کمجمعیت به دنبال مزدا ۳ نیو تنفس طبیعی با کیفیت ساخت خوب، سواری لذتبخش و پایداری بالا باشند. البته در این میان نباید اختلاف قیمت بسیار زیاد این خودرو با سدان چری را فراموش کرد. نظر شما دراینباره چیست؟
کدام سدان اسپرت را ترجیح میدهید؟
- فونیکس آریزو ۶ جی تی
- مزدا ۳ نیو کارکرده