اوکراینی ها، مردمی که از غرب و اروپا بازی خوردند


اوکراینی ها، مردمی که از غرب و اروپا بازی خوردند

"جوزپ بورل" رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت:اتحادیه اروپا بر اساس منافع خود از اوکراین حمایت می‌کند و نه از روی علاقه به مردم اوکراین.

به گزارش اسپوتنیک- این مقام ارشد اتحادیه اروپا اظهار داشته: "ما نمی‌توانیم اجازه دهیم روسیه در جنگ با اوکراین پیروز شود. در غیر این صورت به منافع آمریکا و اروپا خدشه وارد می‌شود." مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که با شبکه سی‌ان‌ان گفت‌وگو می‌کرد، در ادامه خاطرنشان کرد: "مساله فقط سخاوت نیست؛ موضوع حمایت از اوکراین به دلیل دوست داشتن مردم این کشور نیست. این به نفع خود ماست. همچنین به نفع ایالات متحده به عنوان یک بازیگر جهانی است؛ کشوری که باید به عنوان یک شریک قابل اعتماد و تامین کننده امنیت برای متحدان تلقی شود. به همین دلیل است که ما از ایالات متحده می‌خواهیم بودجه تکمیلی را پیگیری و تصویب کند. این در حالیست که بسته کمکی ۶۰ میلیارد دلاری آمریکا برای اوکراین همچنان در کنگره مانده است و جمهوری‌خواهان با اعطای این بسته به کی‌یف مخالف هستند.
بورل افزود: "اتحادیه اروپا هر کاری که لازم باشد برای حمایت از اوکراین انجام می‌دهد و تصمیم دارد حمایت از اوکراین را تا زمانی‌که لازم باشد، ادامه دهد." نکته قابل تامل در آن است که بورل به نکته ای اعتراف کرده است که سالها قبل روسیه از آن به روشنی حرف زده بود. اینکه غرب دلسوز مردم اوکراین نیست و برای آنها سعادت آرزو نمی کند، بلکه به دنبال منافع خود هستند و شاید دیگر زمان آن رسیده است که اوکراینی ها بیش از این خود را ابزاری برای استفاده و بهره بری غرب قرار ندهد و هرچه زودتر آماده انجام مذاکرات صلح باشد. سمیه ماندگار کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با اسپوتنیک گفت، حتی تجربه تاریخی نیز نشان داده غربی ها با به راه انداختن جنگ در میان کشورهای دیگر از منابع و ذخایر سرشار آنها استفاده کرده و همیشه آنچه برای آنها دارای اهمیت بوده منافع خویش بوده و نه جان، ثروت، عزت و آزادگی کشورها و همینطور که غرب و ایالات متحده تنها به خاطر منافع خود در برابر روسیه از مردم و خاک اوکراین استفاده کرده و اسباب جنگ و درگیری های نظامی را به هر ضرب و زوری بود راه انداختند و خود به نظاره نشستند.
ماندگار در ادامه گفت، اروپا اگر واقعا حامی و پشتیبان اوکراین بود برای اینکه بتواند با تمام امکانات خود از اوکراین حمایت کند باید با در خواست عضویت این کشور در ناتو و همچنین اتحادیه اروپا موافقت می کرد، اما دیدیم که چنین اتفاقی صورت نگرفت. کیف بعد از آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین به ویژه طی یکسال اصرار چشمگیری برای پیوستن به ناتو داشت، در حالی که سران کشورهای غربی بارها اعلام کرده‌اند تا پایان جنگ، امکان الحاق اوکراین به این ائتلاف ۳۰ عضوی وجود ندارد.
وی در ادامه افزود، آمریکا از جنگ در اوکراین، حمایت می کند نه به خاطر عزت و آزادگی مردم اوکراین بلکه برای حفظ بقای تمدن غرب و حفظ نظم آمریکایی که از زمان جنگ جهانی دوم به بعد شکل گرفته است، به همین خاطر ایالات متحده تمام توان خود را به کار گرفته تا جلوی این تحول بنیادین را بگیرد و در این میان مردم اوکراین تنها قربانیان اهداف آمریکایی هستند.
سمیه ماندگار گفت، فراموش نکنیم که روسیه به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت و گاز در جهان و یک ابرقدرت انرژی، تلاش کرد تا به هیچ وجه تابع سیاست‌های کلان ایالات متحده قرار نگیرد، بنابراین حذف این تولیدکننده نفت که اتفاقا آتش بر اختیار هم عمل می کند از اهداف ایالات متحده است که فکر می کرد با درگیر کردن این کشوردر میدان جنگ با اوکراین به این اهداف خود می رسد.
در واقع با این اعتراف بورل شگفت زده نمی شویم، زیرا اهدافی که در پس حمایتهای غرب و ایالات متحده از اوکداین نهفته است به خوبی روشن است. طبیعی است که تخصیص کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به اوکراین بلاعوض و برای حمایت از مردم نیست و راهی برای نجات این مردم به شمار نمی آید، بلکه سال به سال مردم اوکداین بدهکارتر از قبل می شوند و این شهروندان عادی اوکراین هستند که باید بعدها بدهی‌های چند میلیارد دلاری کشور خود را روانه بانکهای غربی و اروپایی کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه