با مشکل سوختگی تصویر در نمایشگرهای OLED خداحافظی کنید


با مشکل سوختگی تصویر در نمایشگرهای OLED خداحافظی کنید

پژوهشگران دانشگاه کمبریج پس از سال‌ها توانسته‌اند راز سوختگی تصویر (Burn-in) در نمایشگرهای OLED را کشف کرده و یک راه‌حل نسبتاً کاربردی برای آن ارائه کنند. در صورتی که شرکت‌های تولیدکننده از این راه‌حل جدید بهره‌مند شوند، برای همیشه با مشکل...

پژوهشگران دانشگاه کمبریج پس از سال‌ها توانسته‌اند راز سوختگی تصویر (Burn-in) در نمایشگرهای OLED را کشف کرده و یک راه‌حل نسبتاً کاربردی برای آن ارائه کنند. در صورتی که شرکت‌های تولیدکننده از این راه‌حل جدید بهره‌مند شوند، برای همیشه با مشکل سوختگی تصویری خداحافظی خواهیم کرد.

اغلب تحلیلگران فناوری OLED را آینده نمایشگرهای تلویزیون و گوشی هوشمند توصیف می‌کنند. شرکت‌های بزرگ تولیدکننده از جمله پاناسونیک، سونی و ال‌جی طی چند سال گذشته به ساخت نمایشگرها اولد پرداخته و طی این مدت توانسته‌اند علاوه بر هزینه تولید، کیفیت پنل‌های خود را به استفاده از ترفندها و فناوری‌های گوناگون به شکل چشمگیری بهبود ببخشند.

با مشکل سوختگی تصویر در نمایشگرهای OLED خداحافظی کنیدسوختگی تصویر (Burn-in) در نمایشگرهای OLED

علی‌رغم ارائه مزایای برجسته نمایشگرهای OLED مانند محدوده دینامیکی بالاتر، زمان پاسخگویی بسیار پایین و مصرف انرژی کم‌تر نسبت به LCD، این فناوری نیز بی‌نقص نبوده و با یک مشکل بزرگ و دردسرساز به نام سوختگی تصویر (Burn-in) دست و پنجه نرم می‌کند.

چرا سوختگی تصویر ایجاد می‌شود؟

Burn-in یکی مشکلات رایج پنل‌های OLED به شمار آمده و زمانی رخ می‌دهد که یک تصویر ثابت برای مدت طولانی به نمایش درآید. در این حالت، تغییر رنگ دائمی در نواحی مختلف پنل OLED ایجاد می‌شود.

این مشکل می‌تواند به شکل یک متن یا کادر عکس، محو شدن رنگ‌ها در یک قسمت و انواع شکل‌ها و الگوها ظاهر شود.

حالا پس از سال‌ها تلاش، بالاخره پژوهشگران توانسته‌اند یک راه‌حل کاربردی برای جلوگیری از سوختگی تصویر در نمایشگرهای OLED ارائه کنند.

با Burn-in در نمایشگرهای OLED خداحافظی کنید

به گزارش Techpowerup، پژوهشگران دانشگاه کمبریج در تازه‌ترین دستاورد خود متوجه شده‌اند که مقصر اصلی مشکل Burn-in در نمایشگرها OLED همان دیود آبی است.

LED‌های آبی رنگ را می‌توان یک فناوری گریزان توصیف کرد و که تنها چند دهه پس از LEDهای سبز و قرمز به وجود آمد. این نوع ال‌ای‌دی به ما اجازه می‌دهد تا نور سفید رنگ را ایجاد کرده و در نهایت به پنل‌های OLED دست یابیم.

با مشکل سوختگی تصویر در نمایشگرهای OLED خداحافظی کنید

دیودهای آبی رنگ به انرژی نسبتاً بالاتری نیاز داشته و از بستر GaN عجیب‌تری استفاده می‌کنند. حالا پژوهشگران کمبریج متوجه شده‌اند که پوشاندن تسمه‌های آلکیلن (Alkylene Straps) دوید آبی می‌تواند به شکل چشم‌گیری میزان سوختگی تصویر را کاهش داده و از ایجاد Burn-in جلوگیری کند.

در همین رابطه بخوانید:

- OLED در مقابل LCD؛ بهترین برای شما کدام است؟
- رونمایی ال جی از سریع‌ترین مانیتور OLED گیمینگ دنیا

طبق آنچه در مقاله منتشر شده در مجله Nature آمده است، متأسفانه مدتی طول می‌کشد که شرکت‌های تولیدکننده نمایشگر بتوانند از این روش بهره‌مند شده و خطوط تولید OLED خود را برای استفاده از آن آماده کنند. با این وجود، طی سال‌های آینده می‌توانیم شاهد تولید نمایشگرهای OLED جدیدی باشیم که در برابر سوختگی تصویر بسیار مقاوم بوده و دیگر کاربران نگران این موضوع نخواهند بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه