روغن زیتون را کجا باید نگهداری کرد که بهترین کیفیت را داشته‌باشد؟


در این مطلب با راهنمای نگهداری از روغن زیتون برای حفظ بهترین کیفیت آن همراه شما هستیم.

مهم نیست که روغن زیتون شما چقدر خوب و با کیفیت است، در اصل نحوه نگهداری آن پس از رسیدن به خانه مهم است که در حفظ طعم و کیفیت آن واقعا تفاوت ایجاد می‌کند. از آنجایی که روغن زیتون اغلب هنگام پخت و پز استفاده می‌شود، به نظر می‌رسد که آن را در کنار اجاق گاز قرار دهید. اگرچه این مکان راحت‌ترین مکان برای نگهداری روغن زیتون به نظر می‌رسد، اما مکانی است که به احتمال زیاد روغن زیتون شما را زودتر خراب می‌کند.

بیشتر بخوانید: فوت کوزه‌گری: راهنمای انتخاب زیتون تازه و نگهداری از آن در خانه

روغن زیتون را کجا باید نگهداری کرد که بهترین کیفیت را داشته‌باشد؟روغن زیتون

راهنمای نگهداری از روغن زیتون در خانه

عوامل موثر بر ماندگاری روغن زیتون

اگرچه روغن زیتون ماندگاری طولانی دارد، اما در نهایت ممکن است خراب شود و فاسد شود. این به دلیل چربی‌های موجود در محصول است که به مرور زمان خراب می‌شوند. برای تازه نگه داشتن روغن تا زمانی که ممکن است، چهار عامل کلیدی وجود دارد که باید هنگام تصمیم گیری در مورد محل نگهداری روغن زیتون خود در نظر بگیرید.

زمان

برخلاف سرکه، روغن زیتون با افزایش سن بهتر نمی‌شود. یک بطری باز نشده روغن زیتون معمولا تا یک سال دوام می‌آورد، اما پس از باز شدن آن، هر چه زودتر از روغن استفاده کنید، بهتر است. در حالت ایده آل باید یک بطری را ظرف یک یا دو ماه پس از باز شدن تمام کنید. به دلیل این ماندگاری کوتاه، بهتر است روغن زیتون را در مقادیر کم بخرید و به سرعت از آن استفاده کنید، سپس روغن زیتون تازه بخرید.

هوا

اکسیداسیون می تواند طعم روغن زیتون شما را به خطر بیندازد، بنابراین اطمینان حاصل کنید که ظرف بسته باشد. درب بطری را در بین استفاده‌ها محکم ببندید، حتی زمانی که بطری را برای پختن بیرون آورده‌اید.

درجه حرارت

روغن زیتون را از اجاق گاز دور نگه دارید و اگر روغن شما در یک ظرف از جنس قلع است، مراقب گرما باشید. فلز رسانای خوبی برای گرما است و اگر قلع در یک نقطه گرم نگهداری شود باعث ترشیدگی می‌شود. همچنین روغن زیتون نیز نباید در یخچال بماند. نوسانات دما می‌تواند باعث تراکم شود که روغن را خراب می‌کند. علاوه بر این، هنگامی که روغن زیتون در معرض دمای پایین یخچال قرار می گیرد، بسته و غلیظ می شود و استفاده از آن دشوار می‌شود و رایحه سبز میوه‌ای و تازه آن نیز در صورت نگهداری در یخچال کاهش می‌یابد.

نور

نور مانند گرما عاملی است که ماندگاری روغن زیتون را کاهش می‌دهد. بنابراین، بهتر است روغن را در مکانی تاریک، مانند داخل کمد یا انباری نگهداری کنید. همچنین به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض هر نوع نور از جمله لامپ‌های فلورسنت و همچنین نور خورشید، بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: وقتی برق قطع می‌شه باید با مواد غذایی تو یخچال چیکار کرد؟ مشکل همیشگی تابستان!

نشانه‌هایی که روغن زیتون شما خراب شده است

نور، هوا و گرما همگی در تخریب روغن زیتون، به ویژه اکسیژن، نقش دارند. لحظه‌ای که یک بطری روغن زیتون را باز می‌‌کنید، اکسیژن وارد آن شده و فرآیند تخریب آغاز می‌شود. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم که یک بطری روغن زیتون را ظرف یک یا دو ماه پس از باز کردن آن مصرف کنید. سرعت فاسد شدن روغن به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله اینکه کجا و چگونه آن را ذخیره می‌کنید و دمای آشپزخانه شما. (برای پیگیری کیفیت روغن در طول زمان، روغن زیتون را درست هنگام باز کردن آن و قبل از هر بار استفاده بعدی بو کنید. وقتی متوجه شدید که روغن زیتون “بوی مداد رنگی یا چسب زخم” به خود می گیرد، بدانید روغن زیتون در حال فاسد شدن است.)

بهترین نشان‌دهنده بد بودن روغن زیتون تاریخ انقضای روی بطری نیست، بلکه حس بویایی و چشایی شماست. اگر روغن ماندگاری خود را از دست داده باشد، بوی خیار می‌دهد. اگر بوی شیرینی موز داشته باشد، در معرض نور زیاد قرار گرفته است. روغن زیتون ترش نیز معمولا به‌عنوان بوی کپک‌ توصیف می‌شود، مانند مداد رنگی مومی یا گردوی کهنه. خبر خوب این است که روغن زیتون کهنه برای سلامتی شما مضر نیست – فقط طعم غذای شما را ناخوشایند می‌کند. روغن زیتون طعم سبز علفی، تازه و میوه‌ای دارد، به‌ویژه اگر در مرحله آخر آن را روی غذا بریزید. وقتی از روغن زیتون قدیمی استفاده می‌کنید، نت‌های بوی تازه از بین می‌روند و طعم غذا را بهتر نمی‌کنند.

اما اینقدر سریع روغن کهنه را دور نریزید چون هنوز هم کاربردهای زیادی دارد. از آن برای مرطوب کردن پوست خود، تمیز کردن چکمه‌های لاستیکی یا مخلوط کردن آن با بالم لب، صابون یا اسکراب بدن استفاده کنید.

روغن زیتون را کجا باید نگهداری کرد که بهترین کیفیت را داشته‌باشد؟روغن زیتون

روغن زیتون را در ظروف مناسب نگهداری کنید

ظروف سرامیکی برای نگهداری روغن زیتون عالی هستند زیرا نه تنها نور و هوا را مسدود می‌کنند، بلکه دیواره‌های سرامیکی ضخیم آن‌ها به جلوگیری از نفوذ گرما نیز کمک می‌کند. با این حال، اگر می‌خواهید از ظروف سرامیکی استفاده کنید، قبل از اینکه هر بار دوباره آن را پر کنید، باید آن را خوب بشویید. در غیر این صورت روغن قدیمی را با روغن تازه خود مخلوط می‌کنید که بر طعم روغن تأثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید: نکات ساده و کلیدی برای نگهداری زنجبیل در یخچال و فریزر! نگهداری طولانی مدت زنجبیل

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و کاربران محترم سایت ستاره به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا