محدودیت نصب اپلیکیشن‌های قدیمی در اندروید 15 تشدید می‌شود


محدودیت نصب اپلیکیشن‌های قدیمی در اندروید 15 تشدید می‌شود

ظاهراً گوگل تصمیم گرفته برای محافظت از کاربران خود محدودیت مرتبط با نصب اپلیکیشن‌های قدیمی را تشدید کند. در این راستا، امکان نصب نرم‌افزارهای قدیمی برای SDK نسخه 23 و قبل از آن در سیستم‌عامل اندروید 15 وجود نخواهد داشت. از مدت‌ها قبل،...

ظاهراً گوگل تصمیم گرفته برای محافظت از کاربران خود محدودیت مرتبط با نصب اپلیکیشن‌های قدیمی را تشدید کند. در این راستا، امکان نصب نرم‌افزارهای قدیمی برای SDK نسخه 23 و قبل از آن در سیستم‌عامل اندروید 15 وجود نخواهد داشت.

از مدت‌ها قبل، گوگل تصمیم گرفته برای محافظت از کاربران خود توسعه‌دهندگان را مجبور به آپدیت اپلیکیشن‌هایشان کند. این روند از سال گذشته و با مخفی شدن نرم‌افزارهای قدیمی در فروشگاه Play Store آغاز شد و امکان پیدا کردن و دسترسی به اپلیکیشن‌های قدیمی بسیار دشوار شد.

محدودیت نصب اپلیکیشن‌های قدیمی در اندروید 15 تشدید می‌شود

البته در صورت تمایل کاربر همچنان امکان نصب برنامه‌های اندرویدی خارج از فروشگاه Google Play Store (اصطلاحاً سایدلود) وجود داشت و شما می‌توانستید با مراجعه به وب‌سایت‌های مختلف اپکلیشن مورد نظر خود را دانلود و بر روی گوشی نصب کنید.

با این وجود، گوگل پس از عرضه سیستم‌عامل اندروید 14 شروع به مسدود کردن امکان دسترسی کاربران به اپلیکیشن‌های ساخته شده برای نسخه‌های بسیار قدیمی Android کرد.

به عنوان مثال، سیستم‌عامل Android 14 به کاربر اجازه نصب اپلیکیشن‌هایی که نسخه SDK آن‌ها کم‌تر از 23 باشد (اندروید 6 با اسم رمز مارشمالو که در سال 2015 عرضه شد) را نمی‌دهد.

محدودیت نصب اپلیکیشن‌های قدیمی در اندروید 15 تشدید می‌شود

شایان ذکر است که گوگل به طور خاص نسخه SDK 23 را به عنوان یک آستانه برای مسدودسازی اپلیکیشن‌های قدیمی انتخاب کرده است، چرا که هکرها و توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای مخرب عمدتاً این نسخه SDK را هدف قرار می‌دهند. به عبارت دیگر، در SDK 22 یا کم‌تر هکرها می‌توانند ویژگی‌های امنیتی کلیدی معرفی شده در نسخه‌های جدیدتر اندروید را دور بزنند.

نصب نرم‌افزارهای قدیمی در اندروید 15 غیرممکن خواهد بود

ظاهراً گوگل تصمیم گرفته این محدودیت را تشدید کرده و پس از عرضه سیستم‌عامل Android 15، این محدودیت به نسخه جدیدتر SDK یعنی نسخه 24 تغییر خواهد یافت. بنابراین، اپلیکیشن‌هایی که برای سیستم‌عامل Android 6.0 توسعه یافته‌اند، دیگر بر روی دستگاه‌های مجهز به اندروید 15 قابل نصب و اجرا نخواهند بود.

محدودیت نصب اپلیکیشن‌های قدیمی در اندروید 15 تشدید می‌شود

به گزارش Androidpolice، بررسی دومین پیش‌نمایش از نسخه توسعه‌دهندگان اندروید 15 حاکی از آن است که سیستم‌عامل جدید گوگل مانع از نصب نرم‌افزارهای ساخته شده برای SDK 23 (اندروید مارشمالو) خواهد شد. این در حالی است که همان اپلیکیشن بدون مشکل بر روی گوشی گوگل پیکسل 7 پرو با سیستم‌عامل اندروید 14 (Android 14 QPR3 Beta 2) به صورت سایدلود نصب و اجرا می‌شود.

محدودیت نصب اپلیکیشن‌های قدیمی در اندروید 15 تشدید می‌شود

بررسی‌ها حاکی از آن است که پس از تلاش برای نصب اپلیکیشن فوق بر روی گوشی پیکسل 8 پرو (با اندروید 15)، پیام خطای عدم نصب ظاهر شده و توضیح داده می‌شود که نرم‌افزار مورد نظر باید برای SDK نسخه 24 و بالاتر توسعه یابد.

محدودیت نصب اپلیکیشن‌های قدیمی در اندروید 15 تشدید می‌شود

نکته جالب آن است که علاوه بر اخطار فوق‌الذکر، کاربر با پیامی از طرف سیستم امنیتی گوگل پلی (Google Play Protect) مبنی بر مسدود شدن اپلیکیشن ناامن نیز مواجه خواهد شد.

در همین رابطه بخوانید:

- سیستم عامل اندروید 15 چه ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی به همراه دارد؟
- کدام گوشی ها و تبلت های سامسونگ آپدیت اندروید 15 و رابط کاربری One UI 7 را دریافت می‌کنند؟

گرچه این محدودیت از طرف گوگل اعمال شده، اما کاربر همچنان یک راه برای نصب اپلیکیشن‌های قدیمی خواهد داشت. برای این کار، ابتدا نیاز است ADB بر روی گوشی نصب شده و سپس فرمان زیر استفاده شود.

  • adb install --bypass-low-target-sdk-block FILENAME.apk

هنگام استفاده از این روش همچنان پیام هشدار مربوط به اپلیکیشن ناامن برای شما نمایش داده خواهد شد، با این حال گزینه Install Anyway را انتخاب کرده و از آن عبور کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)