اگر در تعطیلات نوروز مسافرت نمی‌روید در خانه این کارها را انجام دهید


اگر در تعطیلات نوروز مسافرت نمی‌روید در خانه این کارها را انجام دهید

خیلی از افراد اما تصور می کنند تعطیلات نوروز فقط باید به مسافرت رفت و اگر سفری در کار نباشد، بلد نیستند از اوقات تعطیلات خود به درستی استفاده کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، تعطیلات نوروز برای خیلی از افراد، فرصت مناسبی برای استراحت، فکر کردن به خود و گرفتن تصمیم‌های جدید، انجام کارهای عقب‌افتاده، دید و بازدید با دوستان و اقوام و انجام کارهایی است که می‌تواند ما را به آرامش برساند و برای روزهای کاری ِ بعد از تعطیلات آماده کند.

خیلی از افراد اما تصور می کنند تعطیلات نوروز فقط باید به مسافرت رفت و اگر سفری در کار نباشد، بلد نیستند از اوقات تعطیلات خود به درستی استفاده کنند و به این ترتیب هم احساس تنهایی و اندوه خواهند کرد و هم تعطیلات را به آسانی هدر می دهند و زمانی به خود می آیند که تعطیلات نوروز به پایان رسیده و باید یک سال کاریِ پراسترس را شروع کنند.
برای آن که تعطیلات نوروزتان بیهوده تمام نشود و از آن استفاده کافی را ببرید، راه‌های متعددی وجود دارد که به مهم‌ترین‌ها اشاره می کنیم. البته به دلیل دید و بازدیدهای نوروزی ممکن است چند روز اول تعطیلات را نتوانید آن طور که می خواهید برنامه‌ریزی کنید اما وقتی دید و بازدیدها تمام شد، به برنامه‌های خودتان هم فکر کنید و آنها را جدی بگیرید. حتی اگر روزه می‌گیرید، می‌توانید طوری برنامه‌ریزی کنید که به هم به برنامه‌های خود برسید و از روزه‌داری‌تان هم لذت ببرید.

برای شروع لازم است دفترچه‌ای تهیه کنید و کارهایی که دوست دارید در تعطیلات انجام دهید را داخل آن یدداشت کنید. از مطالعه کتاب تا رفتن به یک موزه و حتی دیدار دوستان. اگر دفترچه ندارید، کارها و برنامه‌هایتان را در گوشی همراه خود یادداشت کنید. مطمئن باشید که یادداشت کردن بهتر و مفیدتر از به خاطر سپردن است.

۱. مطالعه
کتابی را که خیلی وقت بود نشانه کرده بودید اما وقت خواندن آن را نداشتید، در تعطیلات نوروز از کتابخانه بیرون بیاورید و جلوی چشم‌تان بگذارید تا یادتان باشد که باید آن را بخوانید. البته دفترچه یادداشتی که قرار بود تهیه کنید، همین جا به درد شما می‌خورد. می‌توانید در دفترچه یا گوشی موبایل خود یادداشت کنید که هر روز باید ۳۰ صفحه از این کتاب را مثلا در ساعت ۱۵ تا ۱۷ مطالعه کنم. یادداشت کردن به شما کمک می‌کند تا مطالعه کتاب و زمان مطالعه را فراموش نکنید یا پشت گوش نیندازید.

۲. تماشای فیلم و سریال و برنامه‌های آنلاین
نوروز، بهترین فرصت برای تماشای فیلم‌ها و سریال‌های مورد علاقه است. حتی در مهمانی‌های طولانی می‌توانید یک گوشه دورتر از جمع بنشینید، در گوش‌تان هندزفری بگذارید و بخشی از فیلم و سریال را در گوشی موبایل خود ببینید. اگر هم اهل مهمانی و دید و بازدید نیستید، وقت بیشتری دارید تا برای دیدن فیلم و سریال و سایر برنامه‌ها برنامه‌ریزی کنید.

۳. آشپزی
آشپزی فقط برای سیر کردن شکم نیست. اگر به آن علاقه داشته باشید، نوعی ریلکسیشن و مدیتیشن هم محسوب می‌شود. پختن یک غذای خوشمزه جدید، یک کیک ساده، یک شیرینی که تا حالا آن را امتحان نکرده‌اید، به شما کمک می‌کند تا هم دستور جدیدی یاد بگیرید و هم روحیه شادتری داشته باشید.

۴. ورزش و فعالیت بدنی
در تعطیلات نوروز از آن دسته آدم‌ها نباشید که فعالیت بدنی را کلا کنار می‌گذارند و برای آن هیچ گونه وقتی نمی‌گذارند. ورزش تعطیل‌بردار نیست. حتی اگر یک پیاده‌روی ساده باشد. ورزش را برای خود سخت نکنید؛ از رفتن به پارک نزدیک خانه و پیاده‌روی در آن تا دویدن، بارفیکس رفتن، ورزش‌های کششی، رقص و حرکات موزون که شما را به حرکت وامی‌دارند، ورزش به حساب می‌آیند و حال شما را بهتر می‌کنند.

۵. آموزش یا تمرین یک هنر مورد علاقه
اگر همیشه دنبال یادگیری یک هنر بودید اما وقت نمی‌کردید آن را شروع کنید، تعطیلات نوروز بهترین زمان برای استارت زدن است. هنرهایی مثل نقاشی، طراحی، یادگیری یک ساز موسیقی، گلدوزی و ... . فقط کافی است درباره هنر مورد نظر در گوگل و یوتیوب و ... جستجو کنید و به صورت آنلاین و حتی رایگان هنر مورد علاقه خود را آموزش ببینید. شاید بعد از تعطیلات تصمیم گرفتید آن را جدی‌تر دنبال کنید و به دنبال یک کلاس و مدرس خوب برای آموزش جدی آن بگردید.

۶. تمرین زبان
خیلی از افراد در طول سال کلاس زبان می‌روند یا خود در خانه زبان تمرین می‌کنند اما در تعطیلات نوروز، خواندن و تمرین کردن زبان را کلا کنار می‌گذارند. در حالی که تعطیلات عید نوروز، بهترین فرصت برای دوره کردن درس‌هایی است که در طول چند ماه گذشته وقت نکردید بخوانید و روی هم تلنبار شده‌اند.

۷. معاشرت با دوستان
اگر دوستان‌تان در مسافرت هستند یا در شهر و کشور دیگری سکونت دارند و شما نمی‌توانید آنها را حضوری ببینید، حتما زمانی را برای صحبت کردن با آنها به صورت تلفنی یا ویدئوکال و حتی ارسال وُیس و پیام متنی و ایمیل اختصاص دهید. هرگز معاشرت با دوستان را تعطیل نکنید و نسبت به آن بی‌تفاوت نباشید. معاشرت با دوستان، هم به سلامت روانی شما کمک می‌کند و هم باعث می‌شود دوستان خود را حفظ کنید و به راحتی از دست ندهید.

۸. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
هرچند حضور طولانی‌مدت در شبکه‌های اجتماعی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، اما میزان کم آن اتفاقا می‌تواند روحیه فرد را تغییر دهد. شما در پلتفرم‌های مختلف می‌توانید مطالب آموزنده یا سرگرم‌کننده و خنده‌دار زیادی ببینید و همین به شما کمک می کند تا خلق و خوی بهتری داشته باشید. البته پیشنهاد می شود که زمان خواب و در رختخواب هرگز گوشی در دست نگیرید و وب‌گردی نکنید یا اگر این کار را می‌کنید، زمان کوتاهی برای آن بگذارید. چون حضور در شبکه‌های اجتماعی در زمان خواب می‌تواند به شدت روی کیفیت خوابتان تاثیر بگذارد و باعث شود که خواب شبانه‌ی خوبی نداشته باشید.

۹. برنامه‌ریزی برای سال جدید
تعطیلات نوروز، یک فرصت طلایی برای فکر کردن به سالی است که در پیش رو داریم. قول و قرارهایی که می‌توانیم با خود بگذاریم، عهدهایی که باید با خود ببندیم تا صاحب زندگی بهتری شویم، برنامه‌هایی که می‌توانیم برای یک سال آینده بریزیم و به آنها عمل کنیم، ترک عادت‌های بد و اضافه کرد عادت‌های خوب به زندگی روزمره. بهتر است برنامه‌ها و قول و قرارها را جایی یادداشت کنید تا بدانید چه برنامه‌هایی دارید و هرکدام را که عملی کردید، تیک بزنید. با این کار هم حال بهتری پیدا می‌کنید و هم یاد می‌گیرید که فقط در ذهن‌تان به برنامه‌هایتان پابند نباشید و در عمل هم برایتان اهمیت داشته باشد.‌


منبع: همشهری آنلاین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)