زیباترین کوههای ایران کدامند؟


زیباترین کوههای ایران کدامند؟

از پدیده های طبیعی شگفت انگیز ایران کوههای ایران می باشد که با شکوه و عظمت خود در گوشه گوشه کشور می درخشند. رشته کوهها با چندین قله بزرگ و وسیع گاهی بسیار ساده و تکرنگ هستند ولی برخی از آنها علاوه بر عظمت و بلندی...

از پدیده های طبیعی شگفت انگیز ایران کوههای ایران می باشد که با شکوه و عظمت خود در گوشه گوشه کشور می درخشند. رشته کوهها با چندین قله
بزرگ و وسیع گاهی بسیار ساده و تکرنگ هستند ولی برخی از آنها علاوه بر عظمت و بلندی با رنگهای طبیعی و زیبایی که دارند چشم هر بیننده ای را به سمت خود می کشانند. با سیری در ایران همراه باشید تا بدانید زیباترین کوههای ایران کدامند؟

زیباترین کوههای ایران کدامند؟

کوه دماوند

اول از همه به سراغ بلندترین و زیباترین قله ایران می رویم قله ای که در بیشتر اشعار شاعران ایرانی همواره صحبت از شکوه و استواریش است. این رشته کوه که بخشی از رشته ­کوه البرز را تشکیل می‌­دهد، در استان مازندران و شهر آمل واقع شده که بلندای آن حدود ۵ هزار و ۶۱۰ متر است و عمر دماوند نیز به بیش از۳۸ هزار سال می‌­رسد.

تا پیش از اینکه خانه‌­های قدیمی جای خود را به برج­‌های بلند بدهند از هر گوشه و کنار تهران، کوه دماند دیده می­‌شد و از آنجایی­ که در لیست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده، روز ۱۳ تیر به نام روز ملی دماوند نام­گذاری شده است.

دماوند به­ عنوان بلندترین قله آتشفشانی در ایران و خاورمیانه محسوب می­‌شود که درحال­ حاضر یک آتشفشان نیمه ­فعال با قطر دهانه ۴۰۰ متری است که بخش سطحی آن را لایه­‌ای از آب منجمدشده پوشش می‌­دهد.

این کوه یکی از محبوب­ترین مناطق برای کوهنوردی است که از چندین مسیر مختلف شامل بخش‌­های شمالی، شمال شرقی، غربی و جنوبی امکان صعود به قله برای افراد وجود دارد که هر کدام از آنها زیبایی­‌ها و البته دشواری­‌هایی را به­ همراه دارد.

زیباترین کوههای ایران کدامند؟

کوه سبلان

از زیباترین کوههای ایرانی کوه سبلان است که از لحاظ ارتفاع سومین قله مرتفع ایران می باشد که در استان اردبیل است و در زبان ترکی به آن ساوالان گتفه می شود. سبلان در بین ۲ شهر اردبیل و مشکین­‌شهر قرار گرفته است و برای اینکه بتوانید از این قله زیبا و جذاب دیدن کنید باید تا ۳۵ کیلومتری غرب اردبیل و ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشکین­‌شهر بروید.

کوه سبلان خود از ۳ قله معروف تشکیل شده که بزرگترین آنها با نام ساوالان شهرت دارد و ۲ قله دیگر را هرم و کسرا می­‌نامند. در قسمت غربی ساوالان تخته‌ ­سنگی شبیه به عقاب قرار دارد که به عنوان نماد این کوه شناخته می‌­شود. جذاب­ترین بخش سبلان که آن را به یکی از زیباترین کوه‌‌های ایران تبدیل می­‌کند، قرارگیری دریاچه‌­ای طبیعی در بالای قله بوده که در حدود ۲۵ متر پایین­تر از دهانه آتشفشانی کوه قرار گرفته است.

زیباترین کوههای ایران کدامند؟

کوه دنا

رشته کوه زاگرس قله ای دارد با نام دنا که به بام زاگرس معروف است. ارتفاع دنا در حدود ۴ هزار و ۴۴۸ متر بوده و از چندین قله مختلف تشکیل می‌­شود که معروف‌­ترین آنها شامل قاش مستان، مورگل، قزل قلعه، برج آسمانی و گل فرهاد است که از نظر ارتفاع با یکدیگر تفاوت­‌هایی دارند.

نزدیک­ترین شهر به این منطقه سی‌­سخت نام دارد که در استان کهگیلویه و بویر احمد واقع شده و درواقع بخش مرکزی شهرستان دنا محسوب می‌­شود. بعضی از قسمت‌­های این قله را به ­عنوان مناطق حفاظت ­شده معرفی می‌کنند که شکارکردن در آنها ممنوع است. البته بعضی از قسمت­‌های حفاظت­ شده این منطقه برای ورود نیاز به دریافت مجوز دارد، شهرت این کوه برای بلوط‌­های کهن­سالی است که هزاران سال با استواری در جای خود باقی مانده‌­اند.

گونه‌­های گیاهی و جانوری بسیار متنوعی در این بخش از زاگرس قابل مشاهده است که شامل گون، سرو کوهی، ارژن، خرس قهوه‌­ای، کبک دری، راسو، سیاه گوش، گوزن زرد ایرانی، سنجاب جنگلی، خوک وحشی، پلنگ، گربه پالاس و بز کوهی می­‌شود.

از دیدنی­‌های زیبا و جذاب کوه دنا می­توان چشمه­‌ها و رودخانه‌­های مختلفی مانند میشی و اسپید را نام برد که برای هر بیننده‌ای جذاب و دیدنی خواهد بود که آب خود را از ذوب برف به­ دست می­‌آورند.

زیباترین کوههای ایران کدامند؟

کوه سهند

سهند سرسبزی و منظره ای تماشایی دارد که می توان آنرا به عنوان یکی از زیباترین کوههای ایران نام برد. برخی به سهند لقب عروس کوه­‌های ایران را می­دهند که با در نظر گرفتن آب ­و هوای مطلوب و جاذبه‌­های طبیعی که در این بخش وجود دارد می­‌توان گفت این لقب به ­خوبی می‌تواند بیانگر زیبایی­‌هایی این کوه باشد.

ارتفاع کوه آتشفشانی سهند به بیش از ۳ هزار متر می­‌رسد که در بخش جنوبی تبریز و شمال شهر مراغه قرار گرفته است. جام، دمیرلی، آغ داغ، آتاشان و درویش نام قله‌­های دیگر در این منطقه بوده که در کنار سهند قرار دارند و در اغلب مواقع سال با برف پوشیده می­‌شوند.

این آتشفشان خاموش ایرانی در فصل­‌های گرم سال با انبوهی از گیاهان همچون ریحان و لاله واژگون پوشیده می­‌شود که محیط بسیار زیبایی را برای گردش و تفریح فراهم می‌کند.

زیباترین کوههای ایران کدامند؟

کوه‌های مریخی

امکان دارد در زمان معرفی زیباترین کوه‌ های ایران کمتر کسی به یاد کوه­های مریخی واقع در شهر چابهار بیفتد اما باید بدانید که این منطقه به اندازه نام آن، عجیب و جالب توجه خواهد بود. شما برای رسیدن به کوه­‌های مریخی باید حدود ۴۰ کیلومتری از چابهار به سمت بندر گواتر حرکت کنید تا در در مسیر جاده بخش­‌هایی از این منطقه خاص و جذاب را تماشا کنید.

منظره کوه­‌های مریخی به­دلیل ارتفاع و بلندای زیاد قله، شهرت ندارد بلکه زیبایی منحصربه­فرد آن با توجه به قرارگیری تعداد زیادی تپه­‌های کوچک و کم­ارتفاع است که تمام سطح زمین را پوشش می­‌دهد.

زمانی که در این منطقه حضور دارید می‌­توانید منظره زیبایی از دریای عمان را نیز تماشا کنید، با توجه به اینکه کوه‌­های مریخی به­ طور مداوم در معرض فرسایش قرار گرفته­‌اند، هیچ گیاهی در این بخش رشد نکرده است.

زیباترین کوههای ایران کدامند؟

زردکوه

یکی دیگر از قله های زیبای زاگرس زردکوه است که ‌با داشتن ارتفاع ۴ هزار و ۲۰۰ متر بعد از دنا در رتبه دوم قرار می‌گیرد. زردکوه از استان چهارمحال و بختیاری تا شمال شرقی خوزستان ادامه پیدا می­‌کند و ۲ رود مهم ایران به نام‌­های کارون و زاینده­ رود از این منطقه سرچشمه می­‌گیرند که بخش زیادی از ذخایر طبیعی آب کشور را تشکیل می­‌دهد.

چندین یخچال طبیعی به نام­های ایل بیگ، پورسونان، خرسان و چال میشان از دیگر بخش­‌های مهم این منطقه به ­شمار می‌­رود، بزرگترین قله زردکوه، کلونچین بوده و برای صعود به این کوه بهتر است بخش شمالی را انتخاب کنید، چراکه در قسمت جنوبی شیب خیلی تندی دارد.

زیباترین کوههای ایران کدامند؟

کوه بینالود

یکی دیگر از زیباترین کوه‌‌های ایران، کوه بینالود است که در شمال شهر نیشابور قرار گرفته و با ارتفاع ۳ هزار و ۲۱۱ متر به­ عنوان بام خراسان شهرت دارد و با طول ۱۳۰ کیلومتری خود به جنوب غربی شهر قوچان می­‌رسد. شیرباد نام بلندترین قله بینالود است و راحت­‌ترین مسیری که برای صعود به قله می­توان استفاده کرد، یال گرده بوده که البته با توجه به ریزش بهمن در فصل زمستان، بهتر است مسیر دیگری را در این فصل برای صعود انتخاب کنید.

مسیر دوکوهی نیز در بخش شمال غربی بینالود قرار گرفته است و می­توانید برای صعود به این قله آن را انتخاب کنید، این بخش شیبی ملایم دارد و برای صعود در زمستان بهترین راه خواهد بود.

زیباترین کوههای ایران کدامند؟

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا