آب زاینده‌رود وارد کانال‌های آبیاری کشاورزی شرق اصفهان شد


آب زاینده‌رود وارد کانال‌های آبیاری کشاورزی شرق اصفهان شد

رییس اتاق اصناف کشاورزی اصفهان گفت: آب زاینده‌رود به کانال‌های آبیاری اراضی کشاورزی شرق اصفهان رسید.

حسین وحیدا با اشاره به ورود آب زاینده‌رود به کانال‌های کشاورزی اراضی شرق اصفهان، گفت: این نوبت قرار است ۱۲ روز آب در کانال‌های کشاورزی جریان داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه نوبت اول رهاسازی آب در ۲۰ آبان سال گذشته سبب شد تا کشاورزان اصفهان کشت پاییزه بهنگام و بسیار خوبی داشته باشند، افزود: عدم بارندگی تا بهمن ماه سال گذشته به کشت کشاورزان تنش وارد کرد، اما بارش‌های اسفندماه جبران کننده بود و وضعیت اراضی زیر کشت تا این لحظه خوب است.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی اصفهان ابراز داشت: طبق توافق صورت گرفته قرار بر این بود که اگر در روز‌های ۲۷ و ۲۸ اسفند بارندگی نشد آب زاینده رود از ۲۹ اسفند برای نوبت دوم آبیاری اراضی کشاورزی شرق اصفهان رهاسازی شود، اما این مهم با تأخیر و سوم فروردین صورت گرفت.

وحیدا خاطرنشان کرد: تا این لحظه وضعیت اراضی زیر کشت شرق اصفهان خوب است و امیدواریم بارندگی مناسبی در بهار امسال داشته باشیم و از سوی مسؤولان نیز برای کشت مردم مساعدت شود که آب به موقع برسد.

خروجی سد زاینده‌رود با هدف توزیع نوبت دوم آب برای آبیاری اراضی زیر کشت شرق اصفهان از بامداد سوم فروردین افزایش یافت.

۲۰ آبان ۱۴۰۲ نیز نخستین نوبت رهاسازی آب برای کشت بهنگام پاییزه کشاورزان شرق و غرب اصفهان انجام شد که حدود ۱۷ روز آب در رودخانه زاینده رود شهر اصفهان جریان داشت.

از آن زمان تاکنون به رغم آنکه قرار بود نوبت دوم رهاسازی آب برای آبیاری اراضی زیر کشتِ آبی شرق اصفهان در بهمن ماه انجام شود، اما طبق مصوبات جلسات متعدد کارگروه سازگاری با کم آبی به دلیل بارندگی‌ها نوبت دوم رهاسازی آب تا فروردین امسال به تعویق افتاد.

مساحت اراضی کشاورزی استان اصفهان به ۵۶۹ هزار هکتار می‌رسد و مجموع اراضی زراعی استان ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌های طبیعی از حیث بارندگی حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد.

حدود ۳۰ درصد از اراضی کشاورزی استان اصفهان وابسته به تأمین آب شبکه زاینده‌رود است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022