درمان خانگی‌ گواتر چیست؟ چقدر تاثیر دارد؟


درمان خانگی‌ گواتر چیست؟ چقدر تاثیر دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید درمان خانگی گواتر نیازمند رویکرد کلی و جامعی است که بتواند باعث سلامت غده تیروئید شود. تغییر سبک زندگی با محوریت رژیم غذایی متعادل نقش مهمی در درمان خانگی این بیماری ایفا می‌کند. رژیم غذایی مناسب سرشار از مواد غذایی حاوی ید مانند جلبک دریایی، سالمون، شیر و پنیر با تقویت سلامت غده تیروئید می‌تواند راهکاری برای کنترل و مدیریت علایم گواتر باشد.

آیا درمان خانگی گواتر موثر است؟ گواتر بیماری است که باعث تورم غده تیروئید و رشد غیرعادی سلول‌های این ناحیه می‌شود. هرچند در برخی افراد این تورم دردناک نیست اما باعث ناراحتی و مشکلاتی مانند سرفه، خروپف، سختی بلع، خشکی صدا، و تنگی نفس می‌شود. تا جایی که ممکن است بزرگ شدن تیروئید در فعالیت‌های روزمره فرد هم اختلال ایجاد کند. اما خوشبختانه این بیماری قابل کنترل و درمان است. با روش‌های پزشکی و خانگی می‌توان به راحتی بیماری گواتر را درمان کرد. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با روش های درمان خانگی‌ گواتر بیشتر آشنا شوید. برای درمان بهتر است با متخصص غدد یا متخصص داخلی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

درمان خانگی‌ گواتر چیست؟

تیروئید چیست؟ تیروئید غده‌ای پروانه‌ای شکل است که هورمون‌های مهم بدن را ترشح می‌کند و بزرگ شدن آن همان بیماری گواتر است. هر چند درمان خانگی گواتر به عنوان مکمل درمان پزشکی اثرگذار است اما بهتر است قبل از امتحان کردن روش های درمان خانگی حتما با پزشک مشورت کنید. بزرگ شدن تیروئید خطرناک است. درمان خانگی در کنار مصرف داروی تجویزی پزشک سراغ تغییر و اصلاح سبک زندگی بیمار می‌رود تا کمبود ید مورد نیاز بدن را تامین کند. مصرف مکمل‌های حاوی سلنیوم نیز راه درمان خانگی است که می‌تواند در کاهش اندازه گواتر مفید باشد.

استرس یکی از ریسک فاکتورهای جدی تاثیرگذار بر فعالیت غده تیروئید است که الگوی درمان خانگی گواتر به شدت تاکید بر کنترل استرس در این بیماران دارد. تمریناتی مانند مدیتیشن، یوگا، ماساژ و تمرینات تنفسی عمیق از راهکارهای مفید مقابله با استرس هستند. تقویت سیستم ایمنی بدن نیز جایگاه ویژه‌ای در درمان خانگی این بیماری دارد. بنابراین به بیماران توصیه می‌شود که مصرف میوه و سبزیجات تازه و خوراکی‌های حاوی آنتی اکسیدان را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

از تاثیر درمان خانگی گواتر مطمئن نیستی؟

هر سوالی داری از دکتر بپرس.

درمان خانگی‌ گواتر چیست؟ چقدر تاثیر دارد؟

۱. سرکه سیب برای درمان گواتر

سرکه سیب از خوراکی‌های محبوب طب سنتی است که برای درمان خانگی بیماری‌های مختلفی تجویز می‌شود. یکی از کاربردهای سرکه سیب برای درمان گواتر است که می‌توانید هر روز صبح همراه با آب و عسل میل کنید.

‏۲. روغن نارگیل

در ادامه مسئله درمان خانگی‌ گواتر، باید بگوییم که مصرف روغن نارگیل باعث افزایش سطح انرژی بدن و متابولیسم شده و میزان قند خون را تنظیم می‌کند، و به این ترتیب باعث بهبود وضعیت غده تیروئید می‌شود. شواهد نشان می‌دهند که مصرف روغن نارگیل می‌تواند میزان ورم ناشی از گواتر را کاهش دهد.

۳. روغن کرچک

خاصیت ضدالتهابی روغن کرچک باعث شده که کاربرد ویژه‌ای برای درمان خانگی گواتر داشته باشد و میزان ورم غده تیروئید را کاهش دهد. کافی است هر شب چند قطره روغن کرچک را به آرامی روی ناحیه متورم گردن به صورت چرخشی ماساژ دهید. این کار را تا زمان کم شدن ورم و رفع آن تکرار کنید.

۴. برگ قاصدک

برگ قاصدک شامل ترکیباتی مانند الکالوئیدها، تانن‌ها و گلیکوزیدها است که با تنظیم فعالیت غده تیروئید درمان گواتر را تسریع می‌کند. قبل از استفاده از برگ قاصدک یا هر روش درمان خانگی‌ گواتر دیگری، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

درمان خانگی‌ گواتر چیست؟ چقدر تاثیر دارد؟لیمو یک میوه اسیدی است که ممکن است در برخی روش‌های سنتی درمان گواتر استفاده شود.

‏۵. لیمو برای درمان خانگی گواتر

لیمو یک میوه اسیدی است که ممکن است در برخی درمان های سنتی گواتر استفاده شود. لیمو حاوی ویتامین C و مواد معدنی مانند پتاسیم است که می‌تواند به تنظیم فعالیت غده تیروئید و درمان گواتر کمک کند.

‏۶. استفاده از جلبک دریایی به جای نمک

استفاده از جلبک دریایی به جای نمک در برخی روش های سنتی درمان گواتر مطرح است. اما قبل از هر چیز باید توجه داشته باشید که گواتر یک بیماری جدی است و نیاز به تشخیص و درمان توسط پزشک دارد. به همین دلیل، قبل از استفاده از هر روش درمانی خانگی، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

جلبک دریایی حاوی ید طبیعی است که نقش تعیین کننده در ساخت هورمون‌های تیروئید دارد و کمبود آن باعث تشدید گواتر می‌شود. بنابراین یکی از روش‌های درمان خانگی گواتر استفاده از جلبک دریایی است که به تنظیم فعالیت غده تیروئید و درمان گواتر کمک می‌کند.

با این حال، استفاده از جلبک دریایی به جای نمک باید با دقت و توجه به میزان مصرف صورت گیرد. زیرا مصرف بیش از حد ید ممکن است منجر به مشکلات دیگری مانند افزایش فعالیت تیروئید یا هیپوتیروئیدی شود. همچنین، افرادی که به ید حساسیت دارند یا مشکلات تیروئیدی دیگری دارند، باید با احتیاط استفاده کنند یا بهتر است مصرف نکنند.

‏۷. ماهی تن

ماهی تن به عنوان یک منبع غنی پروتئین و اسید چرب امگا-۳ به سلامت قلبی-عروقی کمک می‌کند و تاثیر مثبتی بر سلامت تیروئید دارد. باید به این نکته توجه کنید که در صورتی که دچار مشکلات تیروئیدی هستید و نیاز به درمان دارید، ماهی تن به تنهایی نمی‌تواند جایگزین درمان پزشکی باشد.

درمان خانگی‌ گواتر چیست؟ چقدر تاثیر دارد؟درمان خانگی در کنار مصرف داروی تجویزی پزشک سراغ تغییر و اصلاح سبک زندگی بیمار می‌رود تا کمبود ید مورد نیاز بدن را تامین کند.

‏۸. آجیل و خشکبار

مصرف آجیل و خشکبار به طور معمول به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم توصیه می‌شود، زیرا حاوی مواد مغذی مفیدی هستند. بعضی آجیل‌ و خشکبارها مانند گردو و بادام، سبب افزایش مصرف ید در بدن می‌شوند که ماده ضروری برای ساخت هورمون‌های تیروئید در بدن است، و کمبود آن باعث تشدید گواتر می‌شود.

۹. گوشت گاو

یکی از ارکان اصلی درمان خانگی‌ گواتر توجه به رژیم غذایی است. مصرف خوراکی‌های حاوی مواد مغذی و پروتئین می‌تواند روند بهبودی و مدیریت بیماری را تسریع کند. گوشت گاو منبع قابل توجهی از پروتئین است که نقش مهمی در ساخت بافت‌ها و هورمون‌ها، بهبود و حفظ سلامت عمومی بدن ایفا می‌کنند. گنجاندن گوشت گاو در رژیم غذایی بیماران مبتلا به گواتر می‌تواند بیماری را کنترل نموده و با تامین میزان پروتئین مورد نیاز ورم ناشی از گواتر را کاهش دهد.

‏۱۰. گیاهان دارویی برای درمان گواتر

در ادامه مسئله درمان خانگی‌ گواتر، باید بگوییم که برخی مکمل‌ها و گیاهان دارویی در ترکیب با هورمون‌های طبیعی بدن باعث بهبود عملکرد غده تیروئید می‌شوند. هرچند تاثیر گیاهان دارویی برای درمان گواتر در تمام افراد یکسان نیست اما جایگاه ویژه‌ای در درمان خانگی این بیماری دارند. گیاهان دارویی که باعث بهبود سلامت غده تیروئید می‌شوند عبارتند از:

  • آشواگاندا
  • ریشه زنجبیل
  • مورینگا
  • زیره سیاه
  • مریم گلی
  • شیرین بیان
  • بادرنجبویه
درمان خانگی‌ گواتر چیست؟ چقدر تاثیر دارد؟

به دنبال بهترین گیاهان دارویی برای درمان گواتر هستی؟ همین حالا مشاوره بگیر.

‏۱۱. مصرف ید در رژیم غذایی

مصرف ید در رژیم غذایی راهکار خانگی برای غده تیروئید پرکار است. تیروئید ید را جذب کرده و با آن سلول‌های بیمار را از بین می‌برد. این روش درمان خانگی باعث کمتر شدن یا کاهش تولید هورمون شده و اندازه گواتر را کوچک می‌کند.

چه مواد غذایی‌ برای گواتر خوب است؟

برخی مواد غذایی مفید برای گواتر عبارتند از:

رژیم غذایی مناسب گواترنمونه مواد غذایی
ماهی چربمانند سالمون، تن، ماهی ماکرل و ساردین حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ هستند که به سلامت عمومی تیروئید کمک می‌کنند.
مصرف سبزیجات و میوه‌های غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند سبزی‌های پهن برگ، بروکلی، کلم، گوجه فرنگی، هویج و توت‌ها می‌تواند به بهبود عملکرد تیروئید کمک کند.
غلات کاملمانند گندم کامل، جو و برنج قهوه‌ای سفید حاوی مواد مغذی و فیبر هستند که نقش بسزایی در بهبود عملکرد تیروئید دارند.
مصرف محصولات لبنی غنی از کلسیممانند شیر، ماست و پنیر می‌تواند به حفظ سلامت استخوان و عملکرد تیروئید کمک کند.
مصرف منابع سالم پروتئینمانند گوشت سفید، مرغ، تخم مرغ، حبوبات و سویا در بهبود تیروئید موثر است.
برخی غذاها حاوی ید طبیعیاز جمله ماهی، خرچنگ‌، جلبک‌ها و نمک غنی شده با ید میزان ید مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند.
مواد غذایی مناسب برای گواتر
متن انگلیسی:
there are some foods and nutrients that are classified as thyroid-healing foods. If you have a thyroid problem, no matter what the cause, you may want to increase your intake of these nutrients: Tyrosine (amino acid), Selenium, Zinc, Copper, Iron, Vitamins B2, B3 and B6, Vitamin E
ترجمه متن:
برخی غذاها و مواد مغذی وجود دارند که به عنوان غذاهای شفابخش تیروئید طبقه بندی می‌شوند. اگر مشکل تیروئید دارید، صرف نظر از علت آن، ممکن است بخواهید مصرف این مواد مغذی را افزایش دهید: تیروزین (اسید آمینه)، سلنیوم، روی، مس، آهن، ویتامین های B2، B3 و B6، ویتامین E.livestrong

‏چه مواد غذایی برای گواتر خوب نیست؟

برای گواتر، برخی مواد غذایی به دلیل محتوای بالای ید یا تداخل با عملکرد تیروئید، بهتر است به میزان معقول مصرف شوند یا در برخی موارد از آن‌ها پرهیز شود. مواد غذایی زیر برای گواتر خوب نیستند:

  • سویا و محصولات سویا مانند توفو، شیر سویا و سس سویا می‌تواند عملکرد تیروئید را تحت تاثیر قرار داده و جذب ید را کاهش دهد.
  • برخی میوه‌ها مانند هلو، گوجه‌فرنگی، هلوی شیرین و برخی سبزیجات مانند ریحان، شوید و تربچه دارای مقادیر قابل توجهی آراکیدها هستند که ممکن است تاثیر منفی بر تیروئید داشته باشند.

‏دمنوش برای درمان گواتر

چند نوع دمنوش گیاهی برای درمان گواتر که در درمان خانگی تجویز می‌شوند عبارتند از:

  • دمنوش زنجبیل
  • دمنوش گل رزماری
  • دمنوش نعناع
  • دمنوش گل بابونه
  • دمنوش مورد
درمان خانگی‌ گواتر چیست؟ چقدر تاثیر دارد؟استفاده از برخی مواد غذایی می‌تواند در درمان سریع‌تر گواتر موثر باشد.

بهترین دمنوش برای گواتر

وقتی حرف از درمان خانگی می‌شود استفاده از دمنوش جزء اولین انتخاب‌ها خواهد بود. به همین دلیل هم در درمان گواتر، دمنوش یکی از بهترین انتخاب‌هاست.

بهترین دمنوش برای گواتر وابسته به علت اصلی گواتر و وضعیت بیمار است. بیماری گواتر می‌تواند به دلیل کمبود ید، التهاب تیروئید، عوامل خارجی یا علل دیگری ایجاد شود. مصرف دمنوش‌های گیاهی می‌تواند راهکار مناسبی برای درمان خانگی‌ گواتر باشد.

متن انگلیسی:
Some studies show that that teas may also help decrease benign and malignant thyroid disease. For example, a small Greek study found that drinking 2-6 cups of chamomile tea can lower your risk of thyroid disease over several years of consumption
ترجمه متن:
برخی از مطالعات نشان می‌دهد که دمنوش‌ها ممکن است به کاهش بیماری های خوش خیم و بدخیم تیروئید کمک کنند. به عنوان مثال، یک مطالعه کوچک یونانی نشان داد که نوشیدن ۲ تا ۶ فنجان چای بابونه می تواند خطر ابتلا به بیماری تیروئید را طی چندین سال مصرف کاهش دهد.

palomahealth

آیا با درمان خانگی میتوان گواتر را برطرف کرد؟

گواتر از بیماری های تیروئید است و باید با دارو یا جراحی درمان شود. درمان خانگی ممکن است در برخی موارد اثرگذار باشد اما نمی‌تواند به تنهایی گواتر را برطرف کند، به ویژه اگر علت اصلی گواتر مربوط به مشکلات تیروئید یا کمبود ید باشد. در برخی موارد، می‌توان با تغییرات رژیم غذایی و مصرف برخی از مواد طبیعی، مدیریت گواتر را تسهیل کرد و علائم آن را کاهش داد. اما در موارد جدی‌تر و در صورت وجود تورم شدید، علائم ناهنجار و کمبود عملکرد تیروئید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

درمان خانگی گواتر معمولا به عنوان مکمل درمان‌های دیگر برای کنترل و درمان بیماری گواتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف مواد غذایی غنی از ید (مانند جلبک‌ها و ماهی)، مصرف آهار نمکی، استفاده از دمنوش‌های گیاهی (مانند زنجبیل، گل رزماری، نعناع و گل بابونه) و کنترل استرس از راهکارهای درمان خانگی گواتر هستند. با این حال، قبل از شروع هر نوع درمان خانگی، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا از تداخل با داروها یا شرایط خاص جلوگیری شود. همچنین، در صورت وجود تورم شدید، علائم ناهنجار و کمبود عملکرد تیروئید، بهتر است تشخیص و درمان توسط دکتر فوق تخصص غدد یا دکتر داخلی صورت گیرد.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر غدد آنلاین و همچنین دکتر داخلی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ جزئیاتی از سرقت صندوق امانات بانک ملی