گوگل به خاطر عکاس ایرانی لوگوی خود را تغییر داد / عباس عطار کیست؟


گوگل به خاطر عکاس ایرانی لوگوی خود را تغییر داد / عباس عطار کیست؟

به گزارش رکنا، شرکت «گوگل» روز جمعه 29 مارس، 10 فروردین 1403 به مناسبت هشتادمین زادروز عباس عطار ، با انتشار تصویری از این عکاس معروف و فقید ایرانی فرانسوی در لوگوی روز یا دودل (Doodle) خود...

به گزارش رکنا، شرکت «گوگل» روز جمعه 29 مارس، 10 فروردین 1403 به مناسبت هشتادمین زادروز عباس عطار ، با انتشار تصویری از این عکاس معروف و فقید ایرانی فرانسوی در لوگوی روز یا دودل (Doodle) خود از او قدردانی کرد.

شرکت گوگل دراین خصوص نوشت: اطلاعات کمی درباره اوایل زندگی عباس عطار وجود دارد، اما او پیش از رفتن به پاریس عاشق عکاسی شد و در ادامه بر پوشش تحولات اجتماعی‌ کشورهای در حال توسعه تمرکز کرد.

به نوشته گوگل، عباس عطار در طول دوران فعالیت‌ های حرفه‌ ای خود که بیش از 6 دهه ادامه داشت، جنگ‌ ها، انقلاب‌ ها و رویدادهای بیافرا، بنگلادش، ایرلند شمالی، ویتنام، بوسنی، کشورهای خاورمیانه، شیلی، کوبا، و آفریقای جنوبی در دوران آپارتاید را پوشش داد و همواره به تأثیر دین و تلاقی آن بر جامعه علاقمند بود.

عباس عطار در دوران انقلاب 57 ایران، این رویداد مهم را پوشش داد. تصاویر عباس عطار از انقلاب ایران، آرشیوی استثنایی از این رویداد مهم تاریخی ثبت کرد که گواهی ماندگار بر قدرت عکاسی در ثبت تاریخ محسوب می‌ شود.

گوگل در پایان زادروز عباس عطار را شادباش گفت.

گوگل به خاطر عکاس ایرانی لوگوی خود را تغییر داد / عباس عطار کیست؟

زندگینامه عباس عطار

عباس عطار در ۹ فروردین سال ۱۳۲۳ و در خاش استان سیستان و بلوچستان به دنیا آمد و در سال 1397 دیده بر جهان بست. تحصیل علم در رشته مطبوعات و ارتباطات منجر شد تا عباس عطار دید خوبی از دنیای خبرنگاری به دست آورد و با مهارت‌های منحصر به فردی وارد دنیای عکاسی شود.

زندگینامه عباس عطار، عکاس و رئیس دوره‌ای آژانس عکس مگنوم، سرشار از فعالیت‌های حرفه‌ای در حوزه عکاسی است و حرفه‌ای های حوزه عکاسی وی را با تصاویر دوران انقلاب اسلامی می‌شناسند. عطار در یک دوره به عنوان رئیس آژانس عکاسی مگنوم منصوب شد و بیشتر همراهان و نزدیکان وی، عطار را با نام عباس مگنوم می‌شناسند.

رفتن به انگلستان و شروع فعالیت حرفه‌ای عباس عطار

تحصیلات ابتدایی عباس عطار در ایران پایان یافت و پس از این دوران بود که صفحه جدیدی در زندگی وی رقم خورد. در ده سالگی، عطار به انگلستان رفت و این سفر برای ادامه تحصیل و افزودن بر دانش حرفه‌ای در حیطه‌های علمی مورد علاقه‌اش بود. چهار سال پس از مهاجرت، عباس عطار توانست اولین تصاویر حرفه‌ای خود را در ۱۴ سالگی ثبت کند که از استقلال الجزایر بود و این اولین تجربه وی در دنیای عکاسی و در بخش عکاسی خبری بود.

پایان تحصیلات در سال ۱۳۴۹ منجر شد تا وی بتواند زمان بیشتری را برای ثبت وقایع تاریخی و خبری در سراسر جهان صرف کند و زندگینامه وی با پایان تحصیلات در رشته ارتباطات در انگلستان وارد مرحله جدیدی در دنیای عکاسی حرفه‌ای شد.

حضور در کشورهای مختلف برای ثبت تصاویر تاریخی

در زندگینامه عباس عطار می‌توان حضور در کشورهای مختلف مانند بنگلادش، ویتنام و شیلی را جزو بهترین تجربه‌های شغلی وی در دنیای عکاسی به حساب آورد. عطار با حضور در این کشورها توانست تصاویری تاریخی را به خصوص از انقلاب بافرا در آفریقا به ثبت برساند. علاوه بر کشور ایران، در زندگینامه عباس عطار می‌توان حضور در دیگر کشورها را نیز مشاهده کرد که از آن جمله کشورهای خاورمیانه و آفریقای جنوبی است و وی در وقایع تاریخی مهم در این کشورها حضور پیدا کرده و به عکاسی پرداخته است.

شناخته شدن عباس عطار به عنوان یک عکاس حرفه‌ای

عباس عطار پس از پایان تحصیلات در سال ۴۹ توانست مجموعه‌های ارزنده‌ای را به ثبت برساند که مجوز ورود وی به مجلات معتبر در سراسر جهان بود. عکس‌های ماندگار عطار که پس از بازدید از کشورهای مختلف مانند شیلی، آفریقای جنوبی و بنگلادش به ثبت رسیده بودند، بیشتر قالب سیاسی اجتماعی داشتند و مشکلات و تلاش‌های مردم آن زمان برای رسیدن به زندگی بهتر را نشان می‌دادند.

در زندگینامه عباس عطار می‌توان بخش مهمی را مشاهده کرد که در آن وی تلاش کرد تا لحظاتی را از انقلاب اسلامی در ایران به ثبت برساند و این فعالیت در سال ۵۷ تا ۵۹ بود. خود عباس عطار اذعان می‌کند که وی تلاش کرده است تا برای تاریخ عکس بگیرد و لحظاتی را به ثبت برساند که در آن مردم برای رسیدن به جامعه‌ای شادتر و قدرتمندتر به پا خاسته‌اند.

انتخاب به عنوان رئیس دوره‌ای آژانس عکس مگنوم

آژانس عکس مگنوم یکی از معتبرترین آژانس‌های عکاسی در طول تاریخ عکاسی است و تاریخ تاسیس آن به سال ۱۹۴۷ باز می‌گردد. این آژانس عکاسی دو سال پس از پایان جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۴۷ تاسیس گشت و به دلیل حضور عکاسان از کشورهای مختلف دنیا، این آژانس عکاسی به عنوان یک بنیاد بین المللی شناخته می‌شود. از جمله بنیانگذاران آژانس عکس مگنوم می‌توان به رابرت کاپا و دیوید سیمور اشاره کرد که از بزرگان دنیای آموزش عکاسی و خبرنگاری بودند.

در سال ۱۹۶۱ میلادی بود که زندگینامه عباس عطار به بخش مهمی رسید و آن پیوستن به آژانس عکس مگنوم بود. این امر باعث شد تا عطار بتواند تصاویر ثبت شده خود را به صورت بین المللی نیز به نمایش همگان در آورد. در سال ۱۹۹۸، عباس عطار موفق شد تا به ریاست دوره‌ای آژانس عکس مگنوم برسد که این اتفاق بزرگ در سن ۵۴ سالگی به وقوع پیوست.

کتاب‌ها و آثار عباس عطار

در زندگینامه عباس عطار می‌توان آثاری به یاد ماندنی را مشاهده کرد که یکی از آن‌ها کتاب «روزشمار ایران ۱۹۷۱-۲۰۰۲» است و در این کتاب، عطار یادداشت‌ها و تصاویری را از سفر خود به ایران منتشر کرده است. یکی از جالب‌ترین نکات زندگی عطار، عکاس و خبرنگار بزرگ، نوشتن ۱۱ جلد کتاب است که که حاصل ۳۶ سال فعالیت حرفه‌ای وی در حوزه‌های مختلف عکاسی و هنر است. عطار توانست در نمایشگاه‌های بزرگ و بین المللی شرکت کند و آثار بی نظیر خود را در آن‌ها به نمایش بگذارد. از کشورهایی که وی در آن‌ها برای نمایش آثار خود حضور پیدا کرد می‌توان نیجریه، فرانسه، انگلستان، مکزیک و آلمان را بیان کرد. عباس عطار در سال ۱۳۹۷ و در سن ۷۴ سالگی به دلیل بیماری سرطان درگذشت.


گوگل به خاطر عکاس ایرانی لوگوی خود را تغییر داد / عباس عطار کیست؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ خلاصه بازی تاتنهام 2 - آرسنال 3