فراری به دنبال تولید پیشرانه 6 سیلندر خطی با سوخت هیدروژن!
اختراع تجاری ثبت شده توسط فراری پرده از یک پیشرانه ۶ سیلندر خطی با دو سوپرشارژر و سوخت هیدروژن برمیدارد! خودروسازان گاهی اوقات تکنولوژی دور از ذهنی را برای حفاظت از یک ایده ثبت تجاری و حقوقی میکنند؛ اما توصیف یک سیستم خودرویی غیرمعمول با...
اختراع تجاری ثبت شده توسط فراری پرده از یک پیشرانه ۶ سیلندر خطی با دو سوپرشارژر و سوخت هیدروژن برمیدارد!
خودروسازان گاهی اوقات تکنولوژی دور از ذهنی را برای حفاظت از یک ایده ثبت تجاری و حقوقی میکنند؛ اما توصیف یک سیستم خودرویی غیرمعمول با ویژگیهای عجیب به ندرت دیده شده است. این همان کاری است که فراری با یک پتنت انجام داده و با توجه به ویژگیهای آن میتوان گفت با پدیدهای کاملاً غیرعادی برای این خودروساز روبرو هستیم.
سند موردبحث با عنوان “خودرویی با پیشرانه درونسوز سوخت هیدروژن” ثبت شده اما در واقع تنها یکی از چندین سندی است که برخی سیستمهای غیرمتعارف برای یک خودروی اسپرت بالقوه را نشان میدهد. تمامی این پتنت ها در دفاتر اروپا و امریکا به ثبت رسیدهاند و مخترع آنها فردی به نام فابریزیو فاوارتو است. فاوارتو ۲۴ سال است که برای فراری کار میکند و در حال حاضر پست مدیر نوآوری قوای محرکه و وسایل نقلیه فراری را در اختیار دارد. این اسناد یک خودروی اسپرت هیبریدی را نشان میدهند که پیکربندی کلی آن مشابه شورولت کوروت E-Ray است. پیشرانه درونسوز در عقب و موتور برقی این خودرو در جلو قرار دارد اما شباهتها همینجا به پایان میرسد. البته جزئیات سیستم کشش برقی در اکسل جلو خیلی بیان نشده است اما پیشرانه درونسوز عقب در معرض توجهات قرار دارد.
این پیشرانه درونسوز از نوع ۶ سیلندر خطی با سوخت هیدروژن است. دلیل استفاده از طراحی خطی پیشرانه نیز فراهم شدن فضای کافی برای نصب تانکهای هیدروژن در دو سمت آن خواهد بود. پیشرانه فراری همچنین حالت رو به پایین دارد به گونهای که میللنگ در بالاترین نقطه پیشرانه قرار گرفته و سر سیلندر درست بالای جاده دیده میشود. علت منطقی چنین طرحی را میتوان ترنس اکسل دانست که میتواند در ارتفاعی بالاتر نصب شود تا بتوان دیفیوزر گیراتری را در بخش عقب خودرو قرار داد. اگرچه چنین طرحی بسیار نادر است اما برخی جنگندههای جنگ جهانی دوم از طراحی پیشرانه رو به پایین مشابه استفاده کردهاند.
همین دیفیوزر گیرا را میتوان بدون طراحی غیرعادی پیشرانه نیز بکار گرفت اما در این صورت طول خودرو بسیار بیشتر خواهد شد و در این اسناد تأکید شده که فاصله بین محوری کوتاه بسیار مهم است؛ اما عجایب فراری به همین مورد ختم نمیشود. قطعاً پیشرانه ۶ سیلندر خطی فراری از سیستم پرخوران بهره میبرد اما در پتنت ها چندین روش برای دستیابی به این هدف ذکر شده است. در یکی از اسناد پیشرانه به دو کمپرسور گریز از مرکز نصب شده در دو سمت موتور برقی مجهز خواهد شد.
انرژی لازم برای فعالیت کمپرسورها در زمان استفاده از ترمز فراهم خواهد شد هرچند در سندها اشارهای به باتری نشده است. دیگر روش استفاده از پرخوران نیز دو کمپرسور با آرایش متفاوت است اما همچنان یک موتور برقی آنها را به کار میاندازد. در روش سوم به سیستم MGU-H با توربین گاز اگزوز اشاره شده که میتواند انرژی الکتریکی را احیا کرده و یک یا دو کمپرسور را فعال نماید. نهایتاً به روش متفاوتی میرسیم که استفاده از الکتریسیته را کنار گذاشته و از یکی از شفتهای گیربکس دوکلاچه برای فعالسازی مستقیم یک یا دو سوپرشارژر مکانیکی استفاده کرده است.
شاید برخی افراد سؤالاتی درباره قابلیت سرویس و نگهداری پیشرانه رو به پایین داشته باشند اما فراری در پتنت های خود این نگرانی را رفع کرده است. برای مثال پمپهای روغن و مایع خنککننده توسط میللنگ کار میکنند و در بخش پایینی پیشرانه قرار گرفتهاند تا تکنسینها بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند. همچنین بخشی از دیفیوزر به عنوان کاور پیشرانه مورد استفاده قرار گرفته و میتوان آن را برای بررسی قطعات اصلی جدا کرد. بهطور خلاصه باید گفت خودروی اسپرت فراری به یک پیشرانه ۶ سیلندر خطی سوپرشارژردار با سوخت هیدروژن مجهز شده و از سیستم چهار چرخ محرک سود میبرد. البته برخی رسانهها با دید منفی به این اختراع نگاه کرده و آن را در تضاد با سنتهای فراری دانستهاند. البته فاوارتو در شبکههای مجازی به این انتقادات پاسخ داده و گفته است:
با فیزیک پایه هیدروژن شما باید همه آن چیزی را که درباره طراحی یک خودرو میدانید فراموش کنید. حرف زدن راحت است
او همچنین میگوید فراری قبلاً پیشرانه ۶ سیلندر خطی بر پایه نیروگاه ۱۲ سیلندر لامپردی را تولید کرده است. البته کل این سیستم بسیار جالبتوجه به نظر میرسد. طبیعتاً با مشاهده چنین ایدههای رادیکالی برخی انتقادات وجود خواهد داشت اما شرکت کوچکی همچون فراری با امکان دسترسی به تکنیکهای ساخت پیشرفته و مهندسان بسیار ماهر توانایی اجرای چنین طرحهایی را دارد. فراری قبلاً یک خودروی هیبریدی ۶ سیلندر تولید کرده اما اگر به دنبال تولید محصولی تمام برقی باشد ساختارشکنی تمامعیاری را شاهد خواهیم بود.