این مرد خودش برای گیمینگ 60FPS کارت گرافیک ساخت! [تماشا کنید]


این مرد خودش برای گیمینگ 60FPS کارت گرافیک ساخت! [تماشا کنید]

فکر می‌کنید کسی بتواند از صفر شروع کند و یک کارت گرافیک 3D قابل استفاده بسازد؟ دیلان باری کسی است که چهار سال گذشته را صرف فهمیدن این موضوع کرده است. خوشبختانه این تلاش‌ها جواب داده و در نهایت یک پردازنده گرافیکی کامل با امکان اجرای بازی‌های...

فکر می‌کنید کسی بتواند از صفر شروع کند و یک کارت گرافیک 3D قابل استفاده بسازد؟ دیلان باری کسی است که چهار سال گذشته را صرف فهمیدن این موضوع کرده است. خوشبختانه این تلاش‌ها جواب داده و در نهایت یک پردازنده گرافیکی کامل با امکان اجرای بازی‌های قدیمی ساخته است. بهتر است خودتان جزئیات حیرت‌انگیز را ببینید.

Dylan Barrie یک توسعه‌دهنده بازی و البته خوره سخت‌افزار است که ۱۴ سال اخیر را در این صنعت مشغول به کار بوده است. تمرکز عمدهٔ دیلان بر روی بخش نرم‌افزاری رندرینگ است، با این حال چهار سال قبل تصمیم گرفت در وقت آزاد خود یک پردازنده گرافیکی کامل طراحی کند.

پروژه چهار ساله ساخت کارت گرافیک

این خوره گرافیک کامپیوتری می‌گوید طراحی یک پردازنده گرافیکی از صفر کار طاقت‌فرسایی است، با این حال پس از چهار سال یادگیری و کسب دانش، بالاخره موفق شده یک کارت گرافیک بسازد و آن را با جامعه متن‌باز به اشتراک بگذارد. این پروژه FuryGPU نام دارد و بر پایهٔ Xilinx Zynq UltraScale+ FPGA طراحی شده است. خود کارت از یک بُرد PCB کاستوم بهره می‌برد که از طریق یک شکاف PCIe بر روی سیستم قرار می‌گیرد.

FuryGPU از قابلیت‌های سخت‌افزاری موجود در کارت‌های رده بالا متعلق به اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی پشتیبانی می‌کند، با این حال از نظر نرم‌افزاری کمبودی ندارد و به طور کامل با نسخه‌های مدرن ویندوز سازگاری دارد. این گرافیک قادر به رندر کردن بازی‌های متعلق به دههٔ ۹۰ میلادی با نرخ فریم دهی روان است.

این توسعه‌دهنده از نظر بخش نرم‌افزاری از دانش کافی برخوردار بوده اما برای اینکه بفهمد یک FPGA چگونه کار می‌کند، ساعات بی‌شماری را صرف یادگیری کرده است. دیلان طراحی شماتیک یک کارت گرافیک PCIe را یک کار بسیار دشوار توصیف کرده است. جالب‌تر اینکه این توسعه‌دهنده می‌گوید نوشتن درایور ویندوز، سخت‌ترین قسمت پروژه او بوده است.

کارت گرافیک ساخته‌شده توسط این خوره قادر به اجرای بازی قدیمی Quake متعلق به سال ۱۹۹۶ میلادی با نرخ فریم دهی ۶۰ فریم در ثانیه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان