روسیه خواستار دستگیری و استرداد عاملان حمله تروریستی مسکو توسط اوکراین شد


روسیه خواستار دستگیری و استرداد عاملان حمله تروریستی مسکو توسط اوکراین شد

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که مسکو از کی یف می خواهد که دست اندرکاران حمله تروریستی در سالن کنسرت کروکوس و همچنین رئیس سرویس امنیتی اوکراین به دلیل انفجار پل کریمه را دستگیر کند.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: "وزارت امور خارجه روسیه درخواست هایی را در چارچوب کنوانسیون بین المللی سرکوب بمب گذاری های تروریستی (ICBTB) و کنوانسیون بین المللی سرکوب تامین مالی تروریسم (ICFT) برای دستگیری و استرداد فوری همه افراد درگیر در این حملات تروریستی به مقامات اوکراین ارائه کرد. "
از جمله این خواسته ها دستگیری رئیس سرویس امنیت اوکراین واسیلی مالیوک است که در 25 مارس به سازماندهی بمب گذاری اوکراین در پل کریمه در اکتبر 2022 و افشای جزئیات سازماندهی سایر حملات تروریستی در روسیه اعتراف کرد.
این وزارتخانه تاکید کرد: "مبارزه با تروریسم بین المللی مسئولیت هر کشوری است. طرف روسی از رژیم کی یف می خواهد که فوراً هرگونه حمایت از فعالیت های تروریستی را متوقف، عاملان آن را تحویل داده و خسارات وارده به قربانیان را جبران کند. نقض تعهدات اوکراین بر اساس کنوانسیون های ضد تروریسم مسئولیت حقوقی بین المللی این کشور را در پی خواهد داشت."
لازم به یادآوری است، تیراندازی و آتش‌سوزی در کروکوس سیتی هال در نزدیکی مسکو در شامگاه 22 مارس رخ داد. چند مرد به داخل ساختمان هجوم بردند، به مردم تیراندازی کردند و در چند نقطه سالن را به آتش کشیدند. بر اساس آخرین داده های وزیر بهذاشت روسیه میخائیل موراشکو، 144 نفر جان خود را از دست دادند.
همانطور که ولادیمیر پوتین گفت، این حمله تروریستی توسط اسلامگرایان تندرو انجام شده است و نیروهای امنیتی باید کشف کنند که چه کسی پشت آنهاست. در همان زمان، الکساندر بورتنیکوف، مدیر سرویس امنیت فدرال روسیه، خاطرنشان کرد که شهادت اولیه بازداشت شدگان ردپای اوکراینی را تأیید می کند. سرویس های اطلاعاتی روسیه بر این باورند که ایالات متحده و بریتانیا نیز در پشت این حمله هستند.
دادگاه منطقه باسمانی مسکو برای 9 نفر در ارتباط با این پرونده قرار بازداشت موقت صادر کرد که چهار نفر از آنها عاملان مستقیم حمله تروریستی بودند.
کمیته تحقیقات روسیه گزارش داد که متهمان در بازجویی ها اعتراف کردند که پس از حمله برای دریافت جایزه به کی یف می رفتند.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

روسیه برای صلح آماده می‌شود؟