عکس| شب پر ستاره ونگوگ بر بدن این جانور


عکس| شب پر ستاره ونگوگ بر بدن این جانور

احتمالا بار‌ها نقاشی‌هایی را دیده‌اید که طبیعت را به تصویر می‌کشند، اما تا به حال چندبار اثر هنری را دیده‌اید که در طبیعت پنهان شده باشد؟ دانشمندان مارمولکی را در هند کشف کردند که بدنش درست مانند نقاشی «شب پر ستاره» ون گوگ بود. این گونه جدید به همین دلیل به نام ونگوگ نامگذاری شد.

گروهی از دانشمندان بنیاد حیات وحش Thackeray در هند وقتی پشت یک مارمولک را دیدند، یاد «شب پر ستاره» ون گوگ افتادند. به محض اینکه آن‌ها متوجه شدند که این یک گونه جدید است، آن را به افتخار نقاش مشهور نامگذاری کردند. مارمولک کشف شده، Cnemaspis vangoghi به نام نقاش هلندی ونسان ون گوگ (۱۸۵۳-۱۸۹۰) نامگذاری شده است، زیرا رنگ آمیزی چشمگیر گونه جدید یادآور یکی از نمادین‌ترین نقاشی‌های او، یعنی «شب پرستاره» است.

گفته شده است که نر‌های این گونه دارای سر و پیشانی زرد رنگ و لکه‌های آبی روشن در پشت هستند و در میان صخره‌ها و درختان زندگی می‌کنند. یکی از دانشمندانی که در این گروه حضور داشت می‌گوید: «تامیل نادو یک ایالت با تنوع زیستی استثنایی است و ما انتظار داریم تا زمانی که مطالعاتمان به پایان برسد، بیش از ۵۰ گونه جدید از مارمولک‌ها را نام ببریم».

Cnemaspis vangoghi یک مارمولک با اندازه کوچک است که طول آن به ۳.۴ سانتی متر می‌رسد؛ آن‌ها عمدتاً در ساعات خنک صبح و عصر فعال هستند و عمدتاً روی صخره‌ها یافت می‌شوند.

این گونه به همراه گونه دیگری از جنس آن، Cnemaspis sathuragiriensis، که به دلیل محل زندگی خود، تپه‌های Sathuragiri نامگذاری شده است، دو عضو جدید کشف شده در دنیای مارمولک‌ها هستند. هر دو گونه در ارتفاعات کم ۲۵۰ تا ۴۰۰ متر از سطح زمین، جنگل‌های برگ‌ریز Srivilliputhur پراکنده شده‌اند و به پنج مهره‌دار بومی شناخته شده قبلی از منطقه تامیل نادو هند اضافه می‌شوند.

عکس| شب پر ستاره ونگوگ بر بدن این جانور

منبع: phys.org

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیات وحش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان