توصیه‌های خواندنی یک سارق به صاحبان منازل


توصیه‌های خواندنی یک سارق به صاحبان منازل

یکی از اعضای باند سارقان منزل که توسط کارآگاهان پلیس آگاهی استان اصفهان دستگیر شده در پاسخ به این سوال که مردم چه کاری انجام دهند تا منزل‌شان مورد دستبرد قرار نگیرد؟ توصیه‌هایی کرد که بسیار خواندنی است.

جوان ۲۷ ساله‌ای که به دلیل ارتکاب سرقت از منازل مردم در عملیات ضربتی پلیس آگاهی استان اصفهان به همراه ۲ همدست دیگرش دستگیر شده، دلایل موفقیت خود و همدستانش را در سرقت اموال مردم تشریح و برای اینکه مردم چه کاری انجام دهند تا منزلشان مورد دستبرد قرار نگیرد توصیه‌های جالب و خواندنی به شهروندان کرد که این توصیه‌ها را در زیر در گفتگو با سارق می‌خوانید.

چطور شد وارد باند سرقت منزل شدی و نحوه آشنایی با دوستانت چگونه بود؟

چند ماه پیش به خاطر اعتیادی که داشتم مجبور شدم برای تامین مواد مصرفی خودم دست به سرقت بزنم، اما یکی بار که از یک مغازه می‌خواستم سرقت کنم با حضور سریع گشت پلیس دستگیر شدم و به زندان افتادم، وقتی از زندان آزاد شدم از آنجا که هنوز نتوانسته بودم از شر اعتیاد لعنتی خلاص بشوم با چند تا از دوستانم که آن‌ها هم معتاد بودند نقشه سرقت از منازل بالای شهر اصفهان را کشیدیم و چند بار هم در کارمان موفق بودیم که همین موفقیت ما را بیشتر وسوسه می‌کرد!

جا‌هایی که باید از آن‌ها سرقت می‌کردید را چه طور انتخاب می‌کردید و دلایل موفقیت در کارتان چه بود؟

ما در روز در محله‌های بالاشهر پرسه می‌زدیم و هر کس که اتومبیل مدل بالا داشت او را تعقیب کرده و بعد به منزلش می‌رسیدیم و بعد که متوجه می‌شدیم طرف وضع مالی خوبی دارد در ساعاتی که از منزلشان خارج می‌شدند آن‌ها را زیر نظر می‌گرفتیم و بعد وارد عمل می‌شدیم.

عدم استفاده شهروندان از حفاظ و قفل مناسب برای منازل، عدم به کارگیری دزدگیر و سیستم‌های امنیتی، استفاده نکردن از آیفون‌های تصویری و نگهداری طلا و جواهرات در محل‌های معمولی منازل، همه این بی احتیاطی‌ها وقتی با هم جمع می‌شدند کار ما هم راحت‌تر می‌شد.

حالا که دستگیر شدی بگو به نظر تو مردم چه کار باید بکنند تا منزلشان مورد دستبرد قرار نگیرد؟

قبل از خروج از منزل به همسایگان مورد اطمینان خود اطلاع بدهند، از حفاظ‌ها و نرده‌های مناسب و محکم استفاده کنند، قفل در منزل را از بین قفل‌های استاندارد و با ایمنی بالا انتخاب کنند و شب بند‌های در‌ها را محکم و غیر قابل نفوذ کنند.

البته در کنار همه این‌ها نکته‌ای که باید بگویم این است که استفاده از دزدگیر و آیفون‌های تصویری یکی از تجهیزاتی بود که ما را برای سرقت مردد می‌کرد و همیشه با بلند شدن صدای آژیر از صحنه متواری می‌شدیم.

محل‌های معمول نگهداری طلا و جواهرات را در خانواده‌های سهل انگار به خوبی تشخیص می‌دادیم و بدون زحمت این طلا و جواهرات را که به خیال خود جایی مخفی کرده بودند که عقل جن به آن نمی‌رسد به راحتی می‌یافتیم.

به نظر من جای طلا و وجوه نقد داخل منزل نیست و بهترین مکان برای نگهداری وجوه و اشیای گرانقیمت در صندوق امانات بانک‌هاست.

یعنی مال باختگان اموالشان را کجا می‌گذاشتند که شما به راحتی پیدا می‌کردید؟

بیشتر سرویس‌های طلا در کشوی میز آرایش و سکه‌ها و وجوه نقد هم در کمد لباس نگهداری می‌شدند که زمان زیادی برای گشتن نمی‌برد و ما بعد از چند دقیقه که به مقصودمان می‌رسیدیم و محل را ترک می‌کردیم.

فکر می‌کردی به این سرعت دستگیر شوید؟

بله، مجرم بالاخره هرچه قدر حرفه‌ای باشد بازهم توی کارش اشتباه می‌کند، اما پلیس دقت و هوشیاری‌اش از مجرم بیشتر است و به خاطر همین است که همه مجرمان بعد از چند بار خلاف کردن گرفتار می‌شوند.

در آخر چه پیامی به هم سن و سالان خودت داری؟

به جوان‌های هم سن و سال خودم می‌گویم هیچ وقت هوس کشیدن مواد مخدر را نکنند حتی برای تفریح و سرگرمی و سراغ شیشه و این جور چیز‌ها نروند، چون عاقبت خوبی ندارد، ما هم فکر نمی‌کردیم یک روز به این جا برسیم، اما رسیدیم.

به آن‌هایی هم که گرفتار اعتیاد شدند، می‌گویم که خودشان را از این بلای خانمان‌سوز نجات بدهند، چون دیر یا زود دستبند و زندان نصیب‌شان خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | توافق مهم ایران و افغانستان بر سر آب از زبان سخنگوی وزارت خارجه