احیا و توسعه 357 معدن کوچک‌‌‌مقیاس در سال گذشته


دنیای‌اقتصاد : براساس آخرین آمار از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، ۳۵۷معدن کوچک‌مقیاس در سال گذشته احیا و فعال‌‌‌سازی شد و توسعه پیدا کرد که از این تعداد ۲۷۳معدن احیا شد و ۸۴معدن توسعه یافت. احیا و توسعه این معادن به اشتغال‌زایی بیش از یک‌هزار و ۴۰۰نفری به صورت مستقیم منجر شد.

اقداماتی از جمله شناسایی و رفع موانع تولید برای ۱۹واحد معدنی در استان گیلان، پذیرش ۳۶پرونده در روند صندوق بیمه سرمایه‌گذاری و پایش ۲۲۲معدن احیاشده سال ۱۴۰۱ در ۱۱ استان در راستای رفع موانع تولید از واحدهای معدنی است. در راستای رفع موانع معادن و صنایع معدنی، معرفی ۵۹بسته پیشنهادی سرمایه‌گذاری شامل ۳۲۹محدوده برای طرح احیا، فعال‌‌‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در اختیار ادارات کل صمت استان‌‌‌ها قرار گرفته است.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی اقدامات زیرساختی شامل ۱۸طرح «در حال اجرا»، یک‌طرح «در دست مناقصه پیمانکار» و نیز ۲۴طرح «در حال مطالعه» را دارد.

۱۰ طرح بزرگ معدن و صنایع معدنی با سرمایه‌گذاری ۵۰‌هزار میلیارد تومان

یکی دیگر از اقدامات دولت سیزدهم در حوزه معادنی که سال گذشته به مرحله اجرا رسید، تکمیل و راه‌‌‌اندازی ۱۰طرح بزرگ معدن و صنایع معدنی به ارزش سرمایه‌گذاری ۵۰همت (هزار میلیارد تومان) بود که برای ۳هزار و ۵۰۰نفر اشتغال‌زایی ایجاد کرد.

تعدادی از این طرح‌‌‌ها شامل ابرپروژه آهن اسفنجی (زمزم۳) فولاد خوزستان به ظرفیت تولید یک‌میلیون و ۷۶۰‌هزار تن، کنسانتره مس دره‌آلو به ظرفیت تولید ۱۱۰‌هزار تن، واحد دوم آهن اسفنجی فولاد بافت به ظرفیت تولید ۸۰۰‌هزار تن بافت، ابرپروژه آهن اسفنجی طوبی، توسعه آهن و فولاد گل‌‌‌گهر به ظرفیت تولید یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار تن، فلوتاسیون سرباره مس سرچشمه به ظرفیت تولید ۷۰‌هزار تن و تولید تختال (شمش) فولاد سفیددشت به ظرفیت تولید ۸۰۰‌هزار تن بود.

همچنین بخش دیگر این طرح‌‌‌های معدنی، تجهیز معدن و راه‌‌‌اندازی بزرگ‌ترین طرح تولید کنسانتره روی خاورمیانه در «مهدی‌‌‌آباد» به ظرفیت تولید ۲۰۰‌هزار تن، کارخانه فولادسازی نی‌‌‌ریز به ظرفیت تولید ۸۰۰‌هزار تن و همچنین طرح‌‌‌های هیدرات ویژه به ظرفیت تولید ۳۵۰۰تن و راه‌‌‌اندازی مرحله اول فیلتراسیون گل قرمز شرکت آلومینای ایران به ظرفیت تولید ۳۴۰۰تن بود.

۱۶‌هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌‌‌های معدنی

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی در راستای تامین زیرساخت‌‌‌های معدنی در سال گذشته بیش از ۱۶‌هزار میلیارد ریال برای ایجاد، تکمیل و توسعه زیرساخت‌‌‌های معدن و صنایع معدنی کشور صرف کرد که از این مبلغ، ۱۴‌هزار میلیارد ریال آن از محل منابع داخلی این سازمان بوده و مابقی هزینه‌‌‌های صرف‌شده از منابع عمومی و حقوق دولتی معادن تامین شده است.

این طرح در ۱۱استان کشور شامل سمنان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران، فارس، یزد، آذربایجان‌غربی، خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی، زنجان و بوشهر در حال اجراست.

طبق گزارش این سازمان، طرح ایجاد زیربناهای لازم در مناطق معدنی شامل هفت طرح برق‌‌‌رسانی به طول ۱۴۸.۷کیلومتر مربوط به استان‌‌‌های خراسان جنوبی، لرستان، یزد، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری است که این طرح‌‌‌ها نیز در دست اجراست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شلیک مرگبار شرور مسلح به 2 برادر در نمایشگاه خودرو / قاتل وینچستر به دست دستگیر شد + جز...