صهیونیست‌ها به‌دنبال تنش‌آفرینی در مرزهای لبنان


صهیونیست‌ها به‌دنبال تنش‌آفرینی در مرزهای لبنان

با وجود تحرکات نمادین آمریکا و غرب برای کنترل تنش‌ها و از بین بردن احتمال شروع جنگ در مرز لبنان، به نظر می‌آید کابینه رژیم صهیونیستی دستور آماده‌سازی برنامه حمله زمینی به جنوب لبنان را صادر کرده باشد.

صهیونیست‌ها به‌دنبال تنش‌آفرینی در مرزهای لبنان

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در حالی که تمام توجه رسانه‌ها معطوف مذاکرات دوحه و قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر پایان فوری جنگ غزه شده، وضعیت میدانی در نوار مرزی لبنان و فلسطین اشغالی به شدت پیچیده است.

در چند روز اخیر دو طرف منازعه با برگزاری رزمایش‌های اعلام نشده سعی کردند آمادگی خود را برای نبرد نهایی بیازمایند و هشدارهای لازم را به جبهه مقابل ارسال کنند. علاوه بر برگزاری رزمایش‌های نظامی به نظر می‌آید مقاومت لبنان با گسترش کمی و کیفی دامنه حملات در داخل سرزمین‌های اشغالی به دنبال افزایش فشارها بر کابینه «بی بی» برای پایان دادن به جنگ در میدان غزه است.

با وجود تحرکات آموس هوخشتاین، مشاور ارشد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای کنترل تنش‌ها و از بین بردن احتمال شروع جنگ در مرز لبنان، به نظر می‌آید کابینه راست‌گرای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دستور آماده سازی برنامه حمله زمینی به جنوب لبنان را صادر کرده باشد.

نتانیاهو برای بقا در قدرت و صدور بحران به خارج از مرزهای فلسطین اشغالی قصد دارد در بهار و تابستان سال جاری دست به ماجراجویی جدیدی در منطقه بزند

پنج شنبه گذشته ارتش رژیم صهیونیستی در اقدامی غافلگیرکننده اقدام به برگزاری رزمایش نظامی در مرزهای مشترک با لبنان کرد. در این رزمایش فرماندهان ارشد صهیونیست با مشاهده آمادگی نیروهای رزمی و مرور برنامه‌های حمله احتمالی به لبنان سعی کردند سیگنال هشدار به همسایه شمالی ارسال کنند.

کمی قبل نیروهای صهیونیست در مرگبارترین حمله به خاک لبنان 9 نفر ازجمله یک امدادگر را به شهادت رسانده بودند. در سوی مقابل، نیروهای مقاومت لبنان اقدام به استقرار نیروهای نظامی در مرز کردند و برنامه تخلیه رهبران ارشد فرماندهان نظامی را در بیروت، پایتخت لبنان تمرین کردند.

کارشناسان حوزه لبنان معتقدند، با آنکه حزب الله به دلیل شرایط داخلی لبنان و در عین حال مصالح محور مقاومت علاقه‌ای به آغاز جنگ گسترده با رژیم صهیونیستی ندارد، اما نتانیاهو برای بقا در قدرت و صدور بحران به خارج از مرزهای فلسطین اشغالی قصد دارد در بهار و تابستان سال جاری دست به ماجراجویی جدیدی در منطقه بزند.

تأکید دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر آماده شدن رژیم صهیونیستی برای حمله به لبنان نشان دهنده تمایل نداشتن واشنگتن برای باز شدن جبهه جدید نبرد در شرق مدیترانه پیش از برگزاری المپیک تابستانی پاریس و شدت گرفتن رقابت‌های انتخاباتی در آمریکاست.

مهم‌ترین نشانه افزایش تنش‌ها میان حزب الله لبنان و ارتش صهیونیستی گسترش دامنه حملات دو طرف علیه یکدیگر است. به عنوان نمونه، بامداد جمعه جنگنده‌های رژیم صهیونیستی هم‌زمان با تروریست‌های تکفیری در ادلب حمله هدفمندی در حومه شهر حلب ترتیب دادند.

به گزارش رویترز، در این حمله کم سابقه دست‌کم 30 نفر به شهادت رسیدند که دست‌کم 6 نفرشان اعضای حزب الله لبنان بودند. این رسانه آمریکایی مدعی هدف قرار گرفتن انبارهای حزب الله در شهر حلب شد. کمی بعد ماشین ترور رژیم صهیونیستی علی عبدالحسین نعیم، فرمانده موشکی حزب الله را در حالی که سوار بر خودرویی در البزوریه در نزدیکی شهر صور در جنوب لبنان بود، هدف قرار داد.

پیش تر یگان‌های موشکی حزب الله با شلیک 15 موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی اهدافی را در شهرک شالومی رژیم صهیونیستی هدف قرار دادند. چهارشنبه گذشته نیز نیروهای حزب الله با حمله گسترده موشکی به شهرک کریات شمونه و مقر تیپ 769 یک صهیونیست را به هلاکت رساندند.

هم‌زمان رسانه‌های صهیونیستی با انتشار خبری مدعی شدند، به دنبال حملات حزب الله به مدت 6 ساعت برق شهرکی در نزدیکی مرزهای شمالی قطع شد، اما کارکنان شرکت برق رژیم صهیونیستی از ترس حملات احتمالی مقاومت اقدامی برای وصل آن نکردند.

در چند هفته اخیر نیروهای ارتش صهیونیستی با عبور از خطوط قرمز مقاومت لبنان بارها به شهرهای بعلبک، صیدا و ... حمله و جان غیرنظامیان لبنانی را تهدید کردند. در سوی مقابل، حزب الله برای نخستین بار از موشک‌های سنگین همچون برکان علیه شهرک‌های صهیونیست‌نشین استفاده کرد.

همین موضوع سبب شده است پس از کانال‌های واشنگتن، پاریس و بروکسل، این‌بار جورجا ملونی، نخست وزیر ایتالیا به بیروت سفر و با مقام‌های لبنانی برای کنترل تنش‌ها در منطقه رایزنی کند.

اتحادیه اروپا به دلیل ترس از افزایش بحران پناهجویان، اختلال در مسیر انرژی و پیچیده‌تر شدن وضعیت امنیتی دریای سرخ خواهان کاهش تنش‌ها میان رژیم صهیونیستی و لبنان هستند، اما به نظر می‌آید تل‌آویو با فرسایشی کردن جنگ غزه و برنامه ریزی برای توسعه میدان نبرد در جبهه شمالی فعلاً برنامه‌ای برای درنظر گرفتن منافع کشورهای اروپایی ندارد.



بهره سخن

اگر حمله احتمالی ارتش صهیونیستی به منطقه رفح در جنوب نوار غزه دستاوردی برای تل‌آویو در حوزه هدف قرار دادن مقاومت یا آزادسازی اسیران به‌دنبال نداشته باشد، کابینه جنگ صهیونیستی دیگر هیچ پاسخ قانع کننده‌ای برای افکار عمومی داخل رژیم، به ویژه خانواده کشته شدگان و اسیران صهیونیست نخواهد داشت.

در صورت تحقق این سناریو به نظر می‌آید کابینه نتانیاهو بیش از پیش انگیزه لازم برای حمله زمینی به جنوب لبنان و پرت کردن حواس افکار عمومی داخل سرزمین‌های اشغالی به دست خواهد آورد.

با آنکه کارشناسان معتقدند اساساً جنگ میان حزب الله و رژیم صهیونیستی بسیار متفاوت است و می‌تواند ضربات جدی به مراکز حساس داخل سرزمین‌های اشغالی وارد کند، اما به نظر می‌آید راست‌گرایان افراطی در تل‌آویو برای باقی ماندن در قدرت و فرار از کابوس انتخابات زودهنگام گزینه‌ای جز شعله‌ور نگه داشتن آتش جنگ پیش روی خود نمی‌بینند.

حال باید منتظر ماند و دید آیا هیئت حاکمه و فرماندهان ارتش صهیونیستی به خواسته‌های نتانیاهو و متحدانش تن خواهند داد یا آنکه هشدارهای سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان را جدی می‌گیرند و بر سر حیات رژیم صهیونیستی دست به قمار نمی‌زنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک روز معلم مبارک به برادرم 1401 + عکس نوشته تبریک روز معلم به برادر