بودجه 1403 جام زهری بود که سر کشیدیم/ شورای نگهبان گفت حرف هایم درباره فوت مهسا امینی در مسیر نظام نبوده است


بودجه 1403 جام زهری بود که سر کشیدیم/ شورای نگهبان گفت حرف هایم درباره فوت مهسا امینی در مسیر نظام نبوده است

این گفتگو در دو بخش تنظیم شده است، ابتدا بخشی از گفتگوی خبرآنلاین با علیرضابیگی نماینده ردصلاحیت شده تبریز را بخوانید : ۲۰ دقیقه پس از خروج من از دادگاه، حکم یک سال حبسم صادر...

این گفتگو در دو بخش تنظیم شده است، ابتدا بخشی از گفتگوی خبرآنلاین با علیرضابیگی نماینده ردصلاحیت شده تبریز را بخوانید :

۲۰ دقیقه پس از خروج من از دادگاه، حکم یک سال حبسم صادر شد

علیرضابیگی نماینده مردم تبریز درباره ماجرای خودروهای شاسی بلند گفت : پس از فعلی که من در ماجرای خودروهای شاسی بلند انجام دادم، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان آن را در چارچوب نمایندگی تشخیص نداد. یعنی این هیأت مانند فردی که در هنگام رانندگی یک نفر را زیر گرفته یا خودرویی خریده و مشخص شده که دزدی است، اعلام کرد که کار من در زمره و فعالیت نمایندگی نیست و دروغ گفته ام. در واقع مصونیت پارلمانی من به عنوان نماینده ملت برداشته شد و به واسطه شکایت وزیر سابق صمت به دادگاه معرفی شدم. در یک فرایند کمتر از دو هفته که مرحله دادسرا و دادگاه را سپری کردم، در دادگاه بدوی به فاصله بیست دقیقه پس از خروج من از دادگاه، حکم یک سال حبس صادر شد.

وی در ادامه اظهار کرد : من بر مبنای مستندات صحبت کردم. بنده ده‌ها پرونده این چنینی را کار کردم، در مجلس گذشته، در استیضاح وزرا، در مواجهه با رئیس جمهور، در بطلان واگذاری های صورت گرفته، ماشین سازی تبریز، کشت وصنعت مغان، کشت و صنعت هفت تپه و ... با دلایل و مستندات در محاکم حضور پیدا کردم. در حالی که آنان وکلای بسیار قوی داشتند اما وکیل یک لاقبای تبریز توانست از پس همه آنان بربیاید و بطلان معاملات و واگذاری ها صورت گرفت.

در مسئله واگذاری خودرو به نمایندگان نیز با مدرک و سند وارد شدم. فهرست و قراردادی را که با کارت ملی دو دختر چوپان در کوهدشت لرستان با شرکت بهمن موتور بسته شده بود را پیدا کردم درحالی که به دست آوردن این مدارک کار راحتی نبود؛ اما سبقه گذشته من این امکان را برای من ایجاد کرد که این اسناد را به دست بیاورم. پس از من نیز نمایندگان دیگری مانند آقای میرسلیم آمدند و اعتراف کردند که مسئله خودروها وجود دارد و در کمیسیون اصل نود پرونده مفتوحی در این خصوص داشتیم. اما اینکه شما می‌فرمایید هنوز بر سر حرفهایت هستی، گویا شما ایمان نیاوردید.(خنده)

معاون مجلس به نمایندگان گفته بود خودروها را به اسم عروس یا داماد خودتان بکنید

نماینده مردم تبریز گفت : اصلا بنای من بر افشای اسامی نمایندگان نبود بلکه معتقد بودم که یک سازمانی با هدف و انگیزه این اقدام را انجام داده است، تعدادی از نمایندگان می گفتند که معاونت مجلس با آنان تماس گرفته و بیان کرده است که خودروی شاسی بلند برایتان در نظر گرفتیم و به خاطر محدودیت هایی که وجود دارد آن را به نام عروس، راننده ای یا دامادی سند می زنیم.

این نشان می دهند که یک اراده ای موضوع را به جلو می برد و اساس مقصود ایجاد یک سازمان غیر رسمی رای بوده است که نمایندگان تطمیع شده و با اراده یکی بلند شده و بنشینند، مقصود نمایندگان نیست و فردی که این مسئله را رو به جلو می برده باید بازخواست شود.

معاون برکنار شده قالیباف چه سمت جدیدی گرفته است؟

سوال : بالاخره یک نفر برکنار شد.

علیرضابیگی پاسخ داد: رسما گفتند که برکنار شده است اما زمانی که مسئله را پیگیری کردم، معاون مجلس که امضای او پای قراردادها بود از این مسئولیت برداشته و در مسئولیت دیگری به عنوان پروژه گسترش مجلس که با همسایه ها تفاوهم می شود، گذاشتند.

سوال : فکر می کنید استدلال قوه قضائیه ممکن است به ردصلاحیت شما کاری نداشته باشد؟

علیرضابیگی: حتما شما در جریان مصاحبه‌هایی که من داشتم هستید، زمانی که مرا به بازپرسی احضار کردند و این گفتگو ۴۵ دقیقه بود که قرار مجرمیت صادر شد و مجوز رسیدگی خارج از نوبت گرفته شد. تا من به دفتر خودم برسم قرار رسیدگی به دادگاه برای هفته بعد تعیین شد.

در آن زمان قاضی از مسئول دفتر خودش پرسید شاکی کجاست؛ سپس گفتند آقای شاکی که "فاطمی امین " بود را دعوت نکردید و آن خانم پاسخ داد که اساسا شکایتی وجود ندارد. آقای رئیس دادگاه گفتند که کیفرخواست صادر شده و پاسخ دادند که آقای فاطمی امین یک نامه رئیس دادستان کل نوشته و درخواست رسیدگی کردند. همچنین آقای رئیس گفتند که این پرونده برای رسیدگی محیا نیست و آقای فاطمی امین را صدا می زنیم تا شکایتی روی این پرونده بگذارند. پس از آن حدود دو هفته بعد جلسه مجدد دادگاه برگزار شد و که این جرم، از جرایم سیاسی است اما قاضی آن را نپذیرفت.

به محسنی اژه ای نامه نوشتم و ایشان دستور تشکیل کمیته ۳ نفره را داد

سوال : پیگیری نکردید؟

علیرضابیگی: از دادسرا که پیاده شدم تا به دفتر برسم، حکم یکسال حبس من صادر شد. در این زمان قضاوت قوه قضائیه در ذهن من کمرنگ شد و در نامه ای خطاب به آقای اژه ای نوشتم که به نظرمی رسد کسی در پی کشف حقیقت نیست.

ایشان دو روز پس از ارائه نامه من دستور دادند که یک کمیته تشکیل داده و ۳ نفر از قضات به عنوان اصحاب تحقیق این رسیدگی را انجام بدهند. آنان به این دلیل که فایل صوتی مرا گوش کرده بودند، پرسیدند رابطه این شاسی بندهای داخل حیاط به وزیر صمت چه بوده است؟ ازاین جلسه به بعد مراحل متوقف شده و این جای امید دارد که هنوز فریادرسی هست.

من مرتکب خطایی نشدم

سوال : امیدی نداشتید؟

علیرضابیگی: تصور می کنم که مرتکب خطایی نشدم، در هیات اجرایی ردصلاحیت من به دلیل اقدام علیه امنیت ملی و محکومیت به واسطه آن اعلام شد که اساس وجود خارجی ندارد. همچنین زمانی هم که بند ۲ ماده ۳۱ قانون اساسی استناد کردند، باز دفاعیات و مستندات خودم را ارائه کردم؛ می گویید من التزام به جمهوری اسلامی ندارم، در حالی که من ۴۰درصد جانباز بوده و از صاحب منضبان نیروهای مسلح هستم. مدال و افتخارات من وجود دارد و تحصیل کرده عال‌ترین دانشگاه امنیت ملی کشور هستم و حتما مراحل صلاحیت خود را طی کردم.

شورای نگهبان گفت حرف هایم درباره فوت مهسا امینی در مسیر نظام نبوده است

سوال : این محکومیت به دلیل اینکه قطعی نیست و ...

علیرضابیگی: بله، وجاهت نداشت. پس از اعلام بند ۲ و بند ۴ ماده ۳۱ هم دفاعیات خود را صادر کردم و گفتم هرجا که باشد آمادگی پاسخگویی دارم. آقای طحان نظیف با من تماس گرفتند که ردصلاحیت شده و تشریف بیاورید. من گفتم موضوع بیان شده فاقد وجاهت است، محکومیتی نداشته و عدم سوءپیشینه خود را به او نشان دادم. نه من بیکار هستم . نه شما.مانند کسی که می پرسید شما سربازی نرفتید و بعد از آنکه کارت پایان خدمت خود را نشان می دهید، مسئله منتفی است.

بعد از آنکه مصاحبه ایشان را در تلویزیون دیدم که گفتند همه افرادی که ردصلاحیت شدند، به شورای نگهبان دعوت کرده و علت ردصلاحیت‌شان را به آنان گفتیم. که مصاحبه کردم و گفتم که من را دعوت نکردند. سپس به شورای نگهبان دعوت شدم و در جلسه ای که اعضای حقوقدان شورای نگهبان بودند، مجموعه مصاحبه ها و توئیت هایم را نشان داده گفتند که مطالبی که درباره فوت خانم امینی بیان کردید در مسیر نظام نبوده است. بنده به واسطه سابقه تحصیلی ام به استراتژی کشور واقف بوده و بر اساس همان، این اظهارات را گفته بودم؛ افرادی که اداره کننده امنیت داخلی کشور بودند اشتباه فاحشی مرتکب شدند که هزینه ساز شد. با این حال تشخیص شورای نگهبان این بود که مطالبی مطرح کردم در مسیر امنیت کشور نبوده است.

احتمالا برای تحمل کیفر یکساله بروم

سوال: آقای دکتر شما چطور؟

علیرضابیگی: من مقدمات را فراهم می کنم. مسئله ردصلاحیت، موضوع ثقیلی برای من بود و بنابراین آن حکم هم تحقق پیدا خواهد کرد و احتمالا بروم تحمل کیفر یکساله را داشته باشم.(خنده)

خبرآنلاین: پیش بینی شما این است که آن حکم اجرا خواهد شد؟

علیرضابیگی: وقتی عدم صلاحیت تحقق پیدا می کند بعید نیست که حکم اجرا نشود.

قالیباف ظرفیت لازم را برای اداره مجلس نداشت

سوال: این جمله که مجلس «پادگان» نیست را چندباری در صحن مجلس شنیدیم، آقای قالیباف با روحیه نظامی مجلس را ادامه می کرد؟

علیرضابیگی: این مسئه خیلی برجسته است. اگر بگویم ایشان مجلس را با روحیه نظامی اداره می کرد، شامل بنده هم می شود. (خنده) برای همین می گویم که ظرفیت لازم را برای این مسئله دارا نبود.

فضای مجازی و اینترنت از آب و برق مهمتر است

سوال: در مجلس یازدهم، دو طرح صیانت و لایحه عفاف و حجاب بسیار پرسرو صدا شد؛ به نظر شما چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد؟

علیرضابیگی: صیانت طرح بود که برای رسیدگی به آن یک کمیسیون ویژه برگزار شد و دولت نیز حاضر به پذیرش مسئولیت آن نشد. بحث فضای مجازی از آب و برق و مسائل زیر ساختی مهم تر بوده و جایگزینی ندارد؛ به طور مثل اگر آب و برق قطع شوند، راه دیگری برای برطرف کردن نیاز خود پیدا می کنید اما اگر اینترنت قطع شود، راه جایگزین ندارد و به حیات مردم ورود پیدا کرده است.

زمانی که این طرح بازتاب اجتماعی پیدا کرده و مشخص شد که در پستو قرار است بررسی شود، حتی شخص من که از سوی همکاران برای بررسی این طرح انتخاب شدم به علت داشتن نظر غیرهمسو با آنان، آشکارا مرا به کمیسیون راه ندادند. حتی نسبت به این مسئله نامه نوشته و اعتراض کردم.

می گفتند در کمیسیون ویژه طرح صیانت، شنونده باش اما حق رای نداری!

سوال : یعنی دم در کمیسیون یک نفر را گذاشته بودند که شما داخل نشوید؟

علیرضابیگی: خیر، می گفتند شما به عنوان شنونده می توانید حضور داشته باشید اما حق رای ندارید. رئیس مجلس نیز به خواسته من وقعی نگذاشت، سپس این طرح از مجلس خارج شده و به شورای عالی فضای مجازی سپرده شد. مجلس هم ترجیح داد مسئولیت اینکار را به گردن نگیرد. درباره لایحه عفاف و حجاب، مجلس به خاطر انتخابات و تبعات اجتماعی که آن داشت، اصل هشتاد و پنجی کرد و لایحه را به سمت کمیسیون فرهنگی فرستاد. مطالبی که آنان به شورای نگهبان ارجاع می دادند با مقتضیات زندگی مردم همخوانی نداشت و تبعات بسیاری ایجاد خواهد کرد.

لایحه حجاب و عفاف زمینه اجرا پیدا نمی کند زیرا...

من پیش بینی می کردم این لایحه همانند قانون ماهواره، به دلیل منطبق نبودن با واقعیت های زندگی جامعه، زمینه اجرا پیدا نخواهد کرد. در حال حاضر نیز، طراحان آن انتظار داشتند که این لایحه به سرعت تصویب شود اما میان شورای نگهبان و کمیسیون مربوطه پاس کاری شده و نتیجه هم نداشته است.

آقای بانکی پور در تلویزیون اعلام کردند که ۳ میلیون جریمه از متخلفان گرفته خواهد شد، این را به مثابه نخلفات راهنمایی و رانندگی در نظر گرفته است.

بودجه ۱۴۰۳ جام زهری بود که سر کشیدیم

سوال : به هر حال بودجه به دو دوازدهم تبدیل خواهد شد، درست است؟

علیرضابیگی: خیر، تعیین تکلیف می شود. بودجه‌ای که ما بستیم، چندان بودجه مطلوبی نیست. شما مستحضر هستید که در این قانون بودجه ۵۰ درصد مالیات اضافه کردیم، یک درصد ارزش افزوده اضافه کردیم، طول خدمت بازنشستگان را اضافه کردیم. موضوعاتی که در بودجه رخ دارد برای ما مانند جام زهر بود که آن را سر کشیدیم. نوع نگاه ما به اقتصاد نگاه اشتباهی است و چون نتوانستیم به فعلیت در بیاوریم تن به چنین گریزهایی دادیم.

بخش عمده بودجه درباره حقوق است و برای توسعه چیزی پیدا نمی کنید. برای پرداخت حقوق بازنشستگان که آن را مشمول همسان سازی کردیم، یک درصد ارزش افزوده را به شیرینی و شکلات و ... اضافه کردیم تا حقوق بازنشستگان را پرداخت کنیم. دولت هم دل خوشی از این بودجه ندارد و معتقد است که بندهای تحمیل شده به باعث کسری بودجه می شود.

دولت رئیسی در وضعیت شکننده ای قرار خواهد گرفت

علیرضابیگی افزود: اجازه بدهید واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم، دولت آقای رئیسی از پشتوانه مردمی برخوردار نیست و مشابه همین اتفاق نیز برای مجلس رخ داده است. در سال جدید با تشکیل مجلس دوازدهم، انتخابات ریاست جمهوری کلید خواهد خورد و رقبا اظهاروجود خواهند کرد؛ دولت در وضعیت شکننده‌ای قرار خواهد گرفت زیرا رقبا دست روی نقاط ضعف دولت می گذارند. ممکن است حتی این کاستی ها را چند برابر بیشتر از اندازه واقعی آن نشان بدهند.

ضمن اینکه دولت آقای رئیسی برای آنکه ابزار وجود کند، باید چیزی در کف دست خود داشته باشد اما دست آنان خالی است. همچنین کشور نیازمند یک عمل جراحی اقتصادی است تا بستر مشارکت پذیری را از جانب مردم در حوزه اقتصاد فراهم کنیم که این اتفاق نیفتاده است. از امکانات، دارایی و ثروت مردم نه تنها استفاده نکردیم بلکه ثروت آنان کم شده است.

انجام دادن این عمل حراجی مانند آن است که جراح، بیمار خود را روی تخت خوابانده و ابزار حراجی را نیز به دست دارد، اما بیرون از اتاق عمل، بستگان بیمار به حادق بودن جراح شک دارند. این حراج نیز صداها را می شنود و دچار تردید و ترس می شود. دولت آقای رئیسی با فرصتی که به دست آورده بود، باید تلاش می کرد تا نقیصه را برطرف کند، این نقیصه هم با به کارگیری افراد متعهد و کاردان برای فراهم کردن امید به مردم برطرف می شد. آقای رئیسی توفیقی در گماردن افراد متعهد و کاردان نداشته است لذا در سال آینده و پس از تشکیل مجلس دوازدهم، گروه های متشتت فردی را به عنوان رئیس جمهور خود انتخاب می کنند. در مجلس یازدهم نیز ۲۲۰ نماینده مجلس به آقای رئیسی درخواست کردند که تشریف بیاورید و رئیس جمهور ایران شوید.

۲۵۰ نفر نماینده از رقبای آقای رئیسی درخواست کردند که کناربروند تا رای او قدرتمندتر شود. این اتفاق در مجلس دوازدهم نیز تکرار خواهد شد با این تفاوت که هر کدام گزینه مجزایی را مطرح خواهند کرد. این شکنندگی دچار تشتت های بسیاری خواهد شد.

پاسخ بی احترامی بی احترامی است

علیرضابیگی درباره سفر استانی رئیس جمهور به آذربایجان شرقی، گفت : من در سفر استانی سال گذشته ایشان به آذربایجان شرقی، از جانب همکاران خود به عنوان سخنگوی نمایندگان مرکز استان تعیین شدم و با توجه به شناخت آقای رئیسی از من، اسم من از برنامه حذف شد. من به استاندار مرحوم اعتراض کردم و گفتند که صبر کنید اما یک وقتی دیدم که از آقای رئیسی دعوت کردند که پشت تریبون بیاید و سخنرانی کند. من آن زمان اعتراض کردم که به قید قرعه من به عنوان سخنگو انتخاب شدم، اما این رفتار شما بی احترامی به مردم است و پاسخ بی احترامی، بی احترامی است و جلسه را ترک می کنم.

وی افزود : من خبری نداشتم که این برنامه از سوی شبکه سهند در حال پخش است و کسی که مردم را نادیده می گیرد، تکلیفش مشخص است و سپس آقای رئیسی گفتند که یکی از نمایندگان تبریز صحبت کند که آقای پزشکیان حاضر به گفتگو نشدند.(خنده) این رویه ایشان در مواجه شدن با نماینده تبریز است و از ۵ دقیقه گفتگو با نماینده تبریز واهمه داشت.


بودجه 1403 جام زهری بود که سر کشیدیم/ شورای نگهبان گفت حرف هایم درباره فوت مهسا امینی در مسیر نظام نبوده است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل روز معلم | عکس تبریک روز معلم