مبلغ فطریه 1403 به ازای هر نفر اعلام شد


مبلغ فطریه  1403 به ازای هر نفر اعلام شد

دفتر آیت‌ الله سیستانی از مراجع تقلید در اطلاعیه‌ای میزان و مبلغ فطریه سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد.

فطریه 1403 چقدر است ؟

با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه رمضان و در آستانه فرا رسیدن عید سعید فطر، دفاتر مراجع تقلید میزان فطریه را برای مقلدین خود اعلام می کنند. امسال هم آیت‌الله سیدعلی سیستانی اولین مرجع تقلیدی است که میزان فطریه را اعلام کرده است.

زَکات فِطره یا فِطریه از واجبات مالی اسلام است که در روز عید فطر پرداخت می‌شود و مقدار زکات فطره برای هر نفر، سه کیلوگرم از خوراک معمول مردم؛ مانند گندم و برنج است که معادل پولی‌ آنها را هم می‌شود پرداخت کرد.

فطریه به چه کسانی تعلق میگیرد ؟

طبق فتوای فقیهان، این زکات بر کسی واجب است که در شب عید فطر فقیر نبوده و عاقل، بالغ و هوشیار باشد و چنین شخصی باید زکات خود و نان‌خورهایش را پرداخت کند و به‌فتوای فقیهان، موارد مصرف زکات فطره، همان موارد هشت‌گانه مصرف زکات است .

فطریه 1403 نفری چقدر است ؟

در اطلاعیه ای که سوی دفتر این مرجع تقلید منتشر شد، آمده است : از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد ۷۰۰ هزار ریال و برای فطریه بدل از برنج ایرانی یک میلیون و هشتصد هزار ریال و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، یک میلیون و دویست هزار ریال تعیین شده است.

مقایسه فطریه 1402 و 1403

دفتر این مرجع تقلید در اطلاعیه‌ای در این باره آورده است: «از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد هفتاد (۷۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی صد و هشتاد (۱۸۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و بیست (۱۲۰) هزار تومان تعیین شده است.»

ین در حالیست که در رمضان سال 1402، دفتر آیت الله سیستانی مبلغ فطریه را بدین ترتیب اعلام کرده بود: «میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد شصت (۶۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی سی صد و شصت (۳۶۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و پنج (۱۰۵) هزار تومان تعیین شده است.»

بدین ترتیب میزان فطریه اعلام شده توسط آیت الله سیستانی، برای آرد در سال 1403 با افزایش 10 هزار تومانی همراه شده است. اما این میزان برای برنج ایرانی پایین آمده و کاهش 180 هزار تومانی را تجربه کرده است.

همچنین فطریه برنج غیرایرانی افت 15 هزار تومانی را در پیش گرفته است.



روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق