کره‌ شمالی موشک شلیک کرد/ ژاپن عصبانی شد


کره‌ شمالی موشک شلیک کرد/ ژاپن عصبانی شد

اقتصادنیوز: کره‌جنوبی اعلام کرد: کره‌شمالی امروز (سه‌شنبه) یک موشک که احتمالا از نوع بالستیک میان‌برد بوده، به سمت دریا در سواحل شرقی این کشور شلیک کرد، اقدامی که فورا اعتراض ژاپن را برانگیخت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، رئیس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد در ساعت ۰۶:۵۳ صبح (۲۱:۵۳ به وقت گرینویچ روز دوشنبه) از منطقه پیونگ‌یانگ، پایتخت کره‌شمالی، موشکی را که به نظر می‌رسد یک موشک بالستیک از کلاس میان‌برد باشد، شناسایی کرده است.

کره‌جنوبی اعلام کرد این پرتابه قبل از سقوط در دریا حدود ۶۰۰ کیلومتر پرواز کرد. این در حالیست که وزارت دفاع ژاپن تخمین زد که موشک مذکور مسافت ۶۵۰ کیلومتر را طی کرده و حداکثر ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری داشته است.

در بیانیه ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی نوع دقیق موشک مشخص نشده است، اما طبق گزارش‌ها، کره‌شمالی در حال آزمایش یک موشک مافوق صوت میان‌برد جدید با موتور سوخت جامد است.

پیشتر رسانه‌ دولتی کره‌شمالی گزارش داد که کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در ماه مارس بر آزمایش زمینی یک موتور سوخت جامد برای نوع جدیدی از موشک‌های مافوق صوت میان‌برد برای توسعه قابلیت دفاع ملی نظارت کرد.

خبر مرتبط
همکاری این سه کشور در مقابل تهدیدات کره شمالی+ جزئیات

اقتصادنیوز: وزارت امور خارجه کره جنوبی امروز (شنبه) اعلام کرد دیپلمات‌های این کشور به همراه مقامات آمریکا و ژاپن طی مذاکراتی در واشنگتن درباره همکاری سه جانبه با هدف تقابل با تهدیدات سایبری کره شمالی گفت وگو کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در همین حال ژاپن گفت به نظر می‌رسد این موشک شلیک‌شده خارج از منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن سقوط کرده است.

در میان گزارش‌هایی از اینکه روسیه و کره‌شمالی در حال توسعه روابط نظامی نزدیک‌تر هستند، ایالات متحده و متحدان آسیایی اصلی آن شامل کره‌جنوبی و ژاپن، در حال گسترش همکاری‌های امنیتی هستند.

مقامات ایالات متحده، کره‌جنوبی و اوکراین، کره‌شمالی را به ارائه سلاح‌هایی مانند موشک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم کرده‌اند، اما پیونگ‌یانگ و مسکو این اتهامات را رد می‌کنند.

در همین حال وزارت خارجه کره‌جنوبی امروز تحریم‌هایی را علیه دو کشتی روسی که ادعا می‌شود مهماتی را میان کره‌شمالی و روسیه جابجا کرده و دو سازمان روسی که در استخدام کارگران کره‌شمالی برای کمک به پیونگ‌یانگ برای کسب ارز خارجی نقش دارند، اعلام کرد.

خبر مرتبط
افشاگری از پرتاب ماهواره‌ کره شمالی به مدار زمین

اقتصادنیوز : در حالی که کره شمالی به تازگی و در نوامبر گذشته، نخستین ماهواره جاسوسی خود را به فضا پرتاب کرد که مقامات کره جنوبی از فعالیت پیونگ یانگ برای پرتاب ماهواره‌ای دیگر به مدار زمین خبر می دهند.

از سوی دیگر فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن امروز کره‌شمالی را به دلیل پرتاب موشک که به گفته او بر صلح و ثبات منطقه تأثیر گذاشت، محکوم کرد.

کره‌شمالی به‌تازگی اعلام کرد که هیچ علاقه‌ای به نشست با ژاپن ندارد و هرگونه گفت‌وگو را رد خواهد کرد. این رویکرد، به طور بالقوه روابط تیره میان این دو کشور را بدتر خواهد کرد. در همین حال، رسانه‌های ژاپنی گزارش دادند که دولت ایالات متحده در حال ترتیب دادن نشستی میان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و همتایان او از ژاپن و کره‌جنوبی در ماه ژوئیه در حاشیه نشست ناتو در واشنگتن است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانشگاه شیراز: دانشجویان اخراج‌شده آمریکا و اروپا را بورسیه می‌کنیم