همه چیز درباره تعویض باتری ماشین؛ از صفر تا صد


همه چیز درباره تعویض باتری ماشین؛ از صفر تا صد

باتری ماشین جزو آن دسته از قطعات خودرو نیست که نیاز به تعویض مداوم داشته باشد، اما تعویض باتری ماشین بعد از حدود ۲ تا ۳ سال ضروری است. فرآیند تعویض باتری اتومبیل، یکی از امور معمول و آسان در مراقبت از خودرو است، اما انجام آن نیاز به اطلاع از روش تعویض باتری خودرو دارد.

باتری ماشین جزو آن دسته از قطعات خودرو نیست که نیاز به تعویض مداوم داشته باشد، اما تعویض باتری ماشین بعد از حدود ۲ تا ۳ سال ضروری است. فرآیند تعویض باتری اتومبیل، یکی از امور معمول و آسان در مراقبت از خودرو است، اما انجام آن نیاز به اطلاع از روش تعویض باتری خودرو دارد. این مقاله برای افرادی که قصد اطلاع از نحوه تعویض باتری ماشین، زمان درست آن و نکات بعد از تعویض باتری اتومبیل دارند بسیار مفید است.

چه زمانی باتری ماشین را تعویض کنیم؟

اولین مرحله برای فهمیدم زمان تعویض باتری ماشین، اطمینان از خراب شدن باتری است. باتری ماشین یکی از قطعاتی است که تعویض آن هزینه‌ بر دوش مالک خودرو می‌گذارد. معمولا عمر مفید باتری خودرو حدود ۲ تا ۳ سال است و پس‌از‌آن باید به تعویض باتری خودرو فکر کنید. اگر زمان تعویض باتری نرسیده است و باتری ماشین وضعیت خوبی ندارد، با استفاده از ابزار‌های خاص وضعیت سلامت باتری را بررسی کنید. با بررسی ولتاژ باتری و حتی عملکرد دینام، مطمئن شوید که زمان تعویض باتری ماشین فرا رسیده است.

کند روشن شدن ماشین؛ اولین نشانه خرابی باتری

هر زمان که در فرآیند راه‌اندازی و روشن شدن خودرو، وقفه‌ ایجاد شود، باید باتری خودرو را چک کنید. گاهی اوقات خودرو هنگام استارت زدن، کند‌تر و طولانی‌تر از معمول روشن می‌شود. همچنین، اگر پس از استارت زدن، خودرو خاموش شده و دوباره استارت نخورد، معمولا مشکل از باتری خودرو است و باید برای شارژ مجدد یا تعویض آن اقدام کنید.

خاموش شدن موتور ماشین؛ عاملی مهم برای تشخیص زمان تعویض باتری

موارد مختلفی باعث خاموش شدن ناگهانی خودرو می‌شوند که اصلی‌ترین آن‌، وجود مشکل در باتری خودرو است. وقتی که باتری نتواند ولتاژ لازم برای روشن شدن یا روشن ماندن خودرو را فراهم کند، خودرو خاموش می‌شود. در این حالت، باید وضعیت دینام و باتری را بررسی کرده و اقدامات لازم برای شارژ یا تعویض باتری ماشین را انجام دهید.

در چنین موقعیتی، نباید مجددا خودرو را قبل از بررسی وضعیت باتری روشن کنید. همچنین، اگر از روش تعویض باتری اتومبیل اطلاع ندارید، این کار را به یک متخصص بسپارید تا نسبت به تعویض باطری در محل یا در تعمیرگاه اتومبیل اقدام کند.

احساس بوی بد در ماشین؛ یکی از نشانه‌های فاسد شدن باتری خودرو

استشمام بوی نا‌مطبوع مانند بوی تخم‌مرغ فاسد یا گوگرد از خودرو یا باتری، نشانه‌ای از وجود مشکل در باتری ماشین و فرا رسیدن زمان تعویض باتری اتومبیل است. این بو نشانه کهنه شدن باتری خودرو یا آسیب دیدن و نشتی در آن است. اگر عمر باتری ماشین شما تمام نشده و این سوال برای شما پیش‌آمده که ایا تعویض باتری ماشین شامل گارانتی میشود یا خیر، باید بد‌انیدکه این موضوع بستگی به عمر باتری دارد.

اگر خرابی باتری ناشی از کاهش شارژ باتری باشد، تعویض آن شامل گارانتی نمی‌شود. به‌عنوان مثال، اگر خودروی پراید دارید و بیش از ٣ سال از عمر باتری ماشین گذشته است، هزینه تعویض باتری پراید با شماست. امکان مشاهده قیمت باتری پراید و خرید آن در سایت باتری آنتایم برای شما فراهم است.

تغییر ظاهری و خوردگی باتری؛ نشان‌گر فرا رسیدن زمان تعویض باتری

اگر ظاهر باتری از حالت معمول خارج شود، (ترک‌ در بدنه‌ یا تورم باتری) و خوردگی بیش‌از‌حد در آن مشاهده شود، نشانه‌ای از پایان عمر باتری است و زمان تعویض باتری اتومبیل فرا رسیده است. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر در حالت روشن بودن خودرو کابل‌های باتری را جدا کنید، منجربه آسیب دیدن ECU (کامپیوتر خودرو) می‌شود.

با‌توجه‌به هزینه بالای تعویض این قطعه، تعویض باتری خودرو روشن تصمیم درستی نیست. اگر زمان تعویض باتری ماشین شما رسیده است و قصد خرید باتری جدید را دارید، سایت باتری آنتایم یکی از بهترین‌ سایت‌ها برای چک کردن قیمت و خرید باتری خودرو است. به‌عنوان‌‌مثال امکان چک کردن قیمت باطری دولتی صبا و سایر برندهای ایرانی و کره‌ای در سایت باتری آنتایم و خرید امن و مطمئن آن برای شما فراهم شده است.

ولتاژ باتری کم؛ یکی از عوامل تاثیرگذار بر خرابی باتری

پایین بودن ولتاژ باتری خودرو، یکی از شرایط تعویض باتری ماشین است. ولتاژ باتری ماشین باید بیشتر از ۱۲ ولت باشد. برای اندازه‌گیری ولتاژ باتری، ابتدا ماشین را خاموش کرده و سپس ولت‌متر را به باتری متصل کنید. سپس امکان اندازه‌گیری ولتاژ در دمای حدود ۲۵ درجه یا دمای معمولی باتری برای بررسی بهتر وضعیت شارژ باتری وجود دارد.

روشن نشدن یا کم‌نور شدن چراغ‌ها؛ نشانه ضعیف شدن باتری خودرو

اگر چراغ‌ها کم نور شدند یا برق پشت آمپر خاموش است، باتری ماشین نیاز به شارژ یا تعویض دارد. اگر پس از باز کردن سوئیچ یا زدن دکمه استارت، برق پشت آمپر همچنان خاموش باشد، باید باتری را بررسی کنید. اگر نور چراغ‌های جلو قوی و پرنور باشد، احتمالا ایراد از باتری نبوده و سایر قطعات مثل استارت و سوئیچ ایراد دارند.

گذشتن از عمر مفید باتری؛ بدیهی‌ترین دلیل تعویض باتری

عمر باتری ماشین معمولا بین ۲ تا ۳ سال است، اما با‌توجه‌به نوع و کیفیت باتری، تا ۴ سال نیز افزایش می‌یابد. پس از این مدت، حتی اگر باتری به خوبی کار کند، توصیه می‌کنیم برای تعویض باتری ماشین اقدام کنید. بی‌توجهی به وضعیت باتری، به‌ویژه پس از اتمام عمر معمول آن، مشکلات جدی برای خودرو، خصوصا برای دینام آن ایجاد می‌کند.

انتخاب باتری ماشین مناسب برای تعویض؛ گام نخست برای تعویض باتری خودرو

قبل از تعویض باتری خودرو، مطمئن شوید که باتری نو باشد و مشخصات آن مانند اندازه، آمپر و ابعاد با باتری قدیمی همخوانی داشته باشد. توصیه می‌کنیم باتری ماشین نو را از نمایندگی‌های معتبر و فروشگاه‌هایی مانند باتری آنتایم بخرید که نماینده برند‌های معتبر باتری در ایران هستند.

پس از خرید باتری جدید برای خودرو، برای تعویض آن به ابزار‌هایی نیاز دارید که شامل آچار رینگی یا تخت شماره 10 - 12 - 13 - رابط بوکس و جغجغه در صورت نیاز، ابزار تمیز‌کردن قطب باتری، محافظ پایانه باتری، گریس قطب و محافظ، حوله یا دستمال، عینک ایمنی، بند حمل باتری، و دستکش می‌شود. همچنین برای این کار حتما از دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید و اگر امکان دارد، از محافظ حافظه ماشین نیز استفاده کنید تا از ریست شدن تنظیمات وسایل الکترونیکی جلوگیری شود.

همه چیز درباره تعویض باتری ماشین؛ از صفر تا صد

آموزش تعویض باتری ماشین؛ تعویض باتری خودرو در سه مرحله

قبل از تعویض باتری خودرو، وسیله نقلیه را در محل امنی مانند پارکینگ خانه قرار داده و خاموش کنید. محیط کار باید ایمن و بدور از خطراتی مانند آتش‌‌سوزی باشد. سپس محل باتری را براساس دفترچه راهنمای خودرو یا با جست‌وجوی آن در اینترنت پیدا کرده و اطلاعات لازم برای تعویض را جمع‌آوری کنید. همچنین به نکات بعد از تعویض باتری ماشین که در دفترچه ذکر شده توجه کنید تا خودروی شما دچار مشکل نشود.

۱- رعایت اقدامات ایمنی قبل از تعویض باتری؛ مهم‌ترین عامل حفظ سلامتی شما

قبل از کار، تجهیزات ایمنی مانند دستکش و عینک را مهیا و از آن‌ها استفاده کنید. کاپوت را باز کرده و درپوش آن را باز نگه دارید. مطمئن باشید که باتری‌ها دارای محلول خورنده‌ای هستند که به پوست آسیب می‌رساند.

۲- خارج کردن باتری قدیمی؛ دومین گام برای تعویض باتری قدیمی

قبل از شروع، قطب مثبت و منفی باتری را مشخص کنید. با آچار مهره سر باتری را شل کنید و کابل را از پایه‌های باتری جدا کنید. اطمینان حاصل کنید که هیچ اجسام فلزی به دو قطب باتری هم‌زمان نزنند. سپس با دقت کابل‌ها را از پایه‌های باتری جدا کنید تا از اتصالات ناخواسته جلوگیری شود. بعد از برداشتن گیره‌ها و سیستم نگهدارنده، باتری را با دقت و با استفاده از بند حمل بلند کنید.

۳- نصب باتری جدید؛ گام نهایی برای تعویض باتری اتومبیل

قبل از نصب باتری جدید، محل باتری قبلی را با آب گرم و جوش شیرین تمیز کنید و اگر رسوب یا خوردگی وجود دارد، آن‌ها را از بین ببرید تا از آسیب به باتری جدید جلوگیری شود. بعد از تمیز‌کردن، باتری جدید را جایگذاری کنید و آن را با گیره‌ها‌ی نگهدارنده محکم کنید. سپس درپوش‌های پلاستیکی را بردارید و واشر‌های ضد‌خوردگی را نصب کنید.

قبل از اتصال ترمینال‌ها، یک‌لایه نازک از گریس را روی پایه‌ها و ترمینال‌های باتری بمالید تا از رسوب خوردگی جلوگیری شود. سپس ترمینال‌ها را به ترتیب مثبت و منفی متصل کنید و با استفاده از آچار، اتصال باتری را محکم کنید. در انتها حرکت باتری را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که محکم است تا مراحل تعویض باتری ماشین را به اتمام رسانده باشید.

همه چیز درباره تعویض باتری ماشین؛ از صفر تا صد

خرید باتری ماشین را از فروشگاه معتبر مثل باتری آنتایم انجام دهید

برای تعویض باتری ماشین، ابتدا باید از وضعیت خرابی آن اطمینان حاصل کنید و کارکرد باتری را به‌صورت دقیق مشاهده کنید. سپس، باتری مناسب را تهیه کرده و ابزار‌های لازم برای تعویض را آماده کنید. قبل از انجام این کار، با نکات ایمنی و روش تعویض باتری خودرو آشنا شوید و این کار را در محیطی مناسب و مطمئن انجام دهید. اگر قصد خرید باتری به‌صورت آنلاین را دارید، فروشگاه‌های معتبر باتری آنتایم به ‌دلیل داشتن خدمات ارسال و نصب رایگان باتری بهترین گزینه برای شماست. علاوه‌بر این، امکان خرید بهترین برندهای باتری (ایرانی و کره‌ای) برای شما عزیزان فراهم شده است.

این مطلب، یک رپورتاژ آگهی بوده و پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» در محتوای آن هیچ نظری ندارد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصاویر | سریع‌ترین 0 تا 100 خودروهای زمین