16 قلاده یوزپلنگ‌ در توران شاهرود شناسنامه دار هستند


16 قلاده یوزپلنگ‌ در توران شاهرود شناسنامه دار هستند

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، بهرامعلی ظاهری افزود: افزایش جمعیت یوزپلنگ ها در طبیعت اولویت نخست سازمان حفاظت محیط زیست است، اما تکثیر در اسارت نیز به صورت علمی در مرکز تحقیقات پارک ملی...

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، بهرامعلی ظاهری افزود: افزایش جمعیت یوزپلنگ ها در طبیعت اولویت نخست سازمان حفاظت محیط زیست است، اما تکثیر در اسارت نیز به صورت علمی در مرکز تحقیقات پارک ملی توران در شاهرود دنبال می‌شود.

طبق تحقیقات انجام شده، یوزپلنگ جزو پستانداران چندهمسری است و یوزپلنگ آسیایی از ۲ تا سه سالگی بالغ شده و تا هشت سالگی قدرت زادآوری دارد و نوع زایش یوزپلنگ آسیایی چندقلوزایی است.

وی بیان کرد: «سند رشد و نگهداری یوزپلنگ آسیایی» به عنوان گونه‌ای ارزشمند و «در خطر انقراض» برای اولین بار در ایران به عنوان دستاورد ارزشمند علمی به دست مختصصان بومی تنظیم و تدوین شد.

این مسئول ادامه داد: پنج یوزپلنگ «ایران»، «فیروز»، «توران»، «آذر» و «دلبر»، در سایت تکثیر واقع در پارک ملی توران در شهرستان شاهرود استان سمنان با شرایط جسمانی مساعد زیست می‌کنند و بررسی و مطالعه شرایط جسمانی این یوزپلنگ‌ها از روزهای نخست زندگی تا کهنسالی موجب دستیابی به سند رشد و نگهداری یوزپلنگ آسیایی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: امید است با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌ها و «سند رشد و نگهداری یوزپلنگ آسیایی» در آینده‌ای نزدیک شاهد موفقیت در تکثیر یوزپلنگ در اسارت به دست مختصصان بومی باشیم.

طبق تحقیقات کارشناسان بهترین زیستگاه یوزپلنگ ایرانی منطقه ۱۰۰ هزار هکتاری پارک ملی توران در شرق استان سمنان است، اما قلمرو زیستی این گونه ارزشمند ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر فراتر از این پارک ملی گزارش شده و بر همین اساس باید در تمام منطقه توران تمهیدات برای حفظ جان یوزپلنگ اندیشیده شود.

نبود دوربین کنترل سرعت، روشنایی نامناسب، اجازه تعلیف دام بیش از زمان مقرر و سگ‌های گله، هر یک عاملی در تنگ‌تر شدن نفس‌های به شماره افتاده گونه در خطر انقراض یوزپلنگ آسیایی است؛ مواردی که متولیان امر باید با عزم جدی در صدد اصلاح آنها برآیند تا کمتر شاهد حوادث تلخی چون تلف شدن این گربه‌سان ارزشمند باشیم.

بر اساس شواهد و مشاهدات، توله‌یوزپلنگ‌ها از سگ گله بیشترین آسیب را می بینند، ولی آمار کاملی از تعداد تلفات یوزپلنگ به دلیل حمله سگ‌های گله در دست نیست.

سازمان حفاظت محیط زیست در سال های گذشته پروانه چرای دام دامداران منطقه در محدوده ۱۰۰ هزار هکتاری در پارک توران را به منظور حفظ جان یوزپلنگ های ایرانی، خریداری کرد تا از ورود دام و سگ گله به منطقه حفاظت‌شده جلوگیری شود که این اقدام برای حفظ جان گونه ارزشمند یوزپلنگ محسوب می شود، اما باید این را هم درنظر داشت که یوزپلنگ یک گونه ارزشمند در خطر انقراض حیات وحش است و بدون شک مانند یک حیوان اهلی یک مسیر ثابت ندارد و همواره در تکاپو است و ایجاد حریم امن برای این جاندار باید با تامین اعتبار در گستره‌ بیشتری انجام شود.

اما به هرحال، تصادف هم نقشی مهم در تهدید جان یوزپلنگ دارد و محور میاندشت- عباس آباد در شرق استان سمنان به عنوان محور ارتباطی و مهاجرت حیات وحش بین زیستگاه‌های توران، خوش ییلاق و میاندشت به علت چهاربانده شدن و فراهم شدن امکان افزایش سرعت خودروها، به قتلگاه گونه‌های نادر کشور تبدیل شده و تابلوهایی با هدف اعلام هشدار به رانندگان نصب شده، اما این اقدام بدون اتخاذ تمهیدات قانونی برای کاهش سرعت خودرو در محدوده قلمرو یوزپلنگ کافی نیست.


16 قلاده یوزپلنگ‌ در توران شاهرود شناسنامه دار هستند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیات وحش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی