موج اخبار منفی می توانند روان ما را ویران کنند


موج اخبار منفی می توانند روان ما را ویران کنند

این روزها اخبار سنگین بسیار ویرانگری وجود دارد. کارشناسان روان شناسی می گویند که باید محدودیت های خود را بدانید و اینکه چه زمانی باید گوشی را کنار بگذارید. پیمایش در رسانه های اجتماعی این روزها می تواند...

موج اخبار منفی می توانند روان ما را ویران کنند
این روزها اخبار سنگین بسیار ویرانگری وجود دارد. کارشناسان روان شناسی می گویند که باید محدودیت های خود را بدانید و اینکه چه زمانی باید گوشی را کنار بگذارید.
پیمایش در رسانه های اجتماعی این روزها می تواند مانند یک کابوس باشد. شما درمورد ترس و وحشت جنگ بین اسرائیل و حماس می خوانید و بعد درباره تنفر و انزجار جنگ بین اوکراین و روسیه مطالبی را می بینید. از سوی دیگر، در حال رصد آخرین اخبار آب و هوایی ویرانگر هستید.
ممکن است احساس کنید همه چیز در حال فروپاشی است. البته این می تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت روان شما داشته باشد. شاید احساس کنید در حال غرق شدن هستید. شما نه تنها با استرس های معمول زندگی روزمره -شغل، امور مالی، روابط شخصی- دست و پنجه نرم می کنید، بلکه اکنون به جدی ترین مشکلاتی که دنیا با آن مواجه است فکر می کنید. الگوریتم های رسانه های اجتماعی به مناقشه برانگیزترین محتواها تمایل دارند، بنابراین این فیدها چیزهایی را به شما نشان می دهند که شما را برانگیخته و باعث می شوند که نسبت به این مسائل واکنش نشان دهید، به طوری که با اسکن وسواس گونه رسانه ها و گشت وگذار در اخبار ناگوار، اضطراب و نگرانی شما افزایش می یابد.

به گفته کارشناسان روان شناسی، این به یک مشکل جدی تبدیل شده است. مردم بیش از حد اخبار منفی را دریافت می کنند و این نه تنها بر شخص آنها تاثیر می گذارد، بلکه بر کل جامعه تاثیر می گذارد. مردم می توانند برخی از اخبار بد را تحمل کنند، اما اگر اخبار بد بیش از اندازه باشد چه؟
استرس، تدریجی و تصاعدی است. یک چیز باعث شروع استرس می شود و بعد یک چیز دیگر و باز یک چیز دیگر. ناگهان می بینید که در چرخه استرس گرفتار شده اید، حتی زمانی که تلاش می کنید از اخبار بد در رسانه های اجتماعی دوری کنید باز هم استرس می تواند در طول روز ادامه داشته باشد.

انجام برخی از کارها که استرس شما را در لحظه افزایش می دهد، می تواند استرس شما را در کل روز هم افزایش دهد. دریافت بسیاری از اخبار منفی می تواند حداقل برای مدتی باعث اضطراب و افسردگی شود اما به احتمال زیاد اضطراب، افسردگی و PTSD در افرادی که سابقه تجربه آن شرایط را داشته اند، تشدید می کند. مردم اغلب به این دلیل که اتفاق بدی در حال رخ دادن است، می خواهند راهی برای رفع مشکلی که درمورد آن می خوانند، بیابند. هنگامی که ما در حال بررسی اوضاع هستیم، به نوعی به دنبال حل مشکل می گردیم. فکر می کنیم اگر چند پست و چند مقاله بیشتر بخوانیم، اگر اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم، شاید مشکل را درک کنیم.

این فقط بر خود فرد تاثیر نمی گذارد. وقتی تعداد زیادی از افراد استرس اخبار جهان را به طور هم زمان تجربه می کنند، این مسئله می تواند باعث شود که «به یکدیگر ضربه بزنند». ما ممکن است متوجه آن نباشیم، که وقتی فردی در جایی به شما بی ادبی کرد، شاید به این دلیل باشد که او مقالات خبری وحشتناک زیادی خوانده است. اضطراب ناشی از اخبار بد می تواند احساس ما را از آنچه در حال وقوع است منحرف کند. شما فکر می کنید که همه چیز و همه، بدترین هستند اما ممکن است کمی از آن، روی شخص شما تاثیر بگذارد. شاید اخبار وحشتناک از سراسر جهان زندگی روزمره شما را تغییر ندهد، مگر اینکه درمورد آنها مطالعه کنید و مهم است که تشخیص دهید چه زمانی از این چرخه خارج شوید.

ما باید آگاه باشیم، اما وقتی با آگاهی از گذشته عبور می کنیم و احساس می کنیم تحت فشار قرار می گیریم و اغلب فلج می شویم و حس می کنیم که در معرض تهدید دائمی هستیم، همه اینها به وضوح به یک مکان منفی تبدیل می شود. بخشی از آنچه اتفاق می افتد اخبار منفی هستند، بنابراین به ما این حس را می دهد که دائما در خطر هستیم و آسیب پذیر هستیم و دنیا مکان بسیار خطرناکی است.

افراد برای حفظ تعادل زندگی شان باید قرارگرفتن در معرض رسانه های اجتماعی و اخبار را محدود کنند. خواندن برخی از اخبار برای آگاه ماندن و بررسی آنچه مردم آنلاین می گویند اشکالی ندارد، اما اگر زیاده روی کنید ممکن است به شما آسیب برساند. هنگامی که به اندازه کافی مطالعه کردید تا بدانید چه خبر است، به چیزهای دیگری فکر کنید که از انجام آنها لذت می برید و به شما کمک می کند سلامت روان خود را حفظ کنید.

اگر احساس می کنید در اخبار غرق شده اید، لازم است که ارزش های خود را در نظر بگیرید و اینکه چگونه می توانید بر اساس آن ارزش ها در زندگی روزمره خود عمل کنید. به این فکر کنید که می خواهید چه کسی باشید و چه کاری را می خواهید انجام دهید. این می تواند ذهن شما را در زمانی که احساس غرق شدن می کنید، متمرکز کند.
اگر احساس می کنید در حال حاضر کسی هستید که نمی خواهید باشید، به کارهای کوچکی فکر کنید که می توانید انجام دهید تا به کسی که می خواهید باشید، تبدیل شوید. در مورد کارهایی که می توانید انجام دهید تا به آن هدف نزدیک تر شوید فکر کنید تا توانایی بیشتری در کنترل استرس و احساس خوب ذهنی داشته باشید و در مورد کارهایی که می توانید برای کمک به حل مشکلاتی که نگران آنها هستید انجام دهید.

یک قدم از شبکه های اجتماعی خود عقب نشینی کنید. از گوشی خود یک قدم به عقب برگردید. یک قدم از عوامل استرس زا عقب نشینی کنید، چراکه چیزی که استرس زاست به زودی به شما آسیب می رساند.
اقدام موضعی درباره مسائلی که نگران آن هستید می تواند به شما کمک کند سلامت روانی خود را حفظ کنید، زیرا در غیر این صورت ممکن است مسائل، بسیار دور و دشوار به نظر برسد. شاید نتوانید به جنگ پایان دهید، اما شاید بتوانید به برخی از افراد جامعه خود کمک کنید یا جامعه خود را وادار به انجام کاری کنید که به یک مشکل بزرگ تر کمک می کند.

مردم از این شرایط خسته و ناامید هستند. گاهی اوقات می خواهید تنها شوید و فقط به فکر خود و تسلی دهنده خود باشید ولی این بدترین کاری است که می توانید برای سلامت روان خود انجام دهید. برای حفظ سلامت روانی خود ارتباط با مردم مهم است، گاهی می توانید با مردم ارتباط برقرار کنید و در همان زمان بخشی از راه حل یک مشکل باشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | توافق مهم ایران و افغانستان بر سر آب از زبان سخنگوی وزارت خارجه