3 عامل موثر در کاهش صادرات ایران به عراق در سال 1402


3 عامل موثر در کاهش صادرات ایران به عراق در سال 1402

عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به کاهش ۱ میلیارد دلاری صادرات ایران به عراق در سال ۱۴۰۲، به تشریح عوامل موثر در آن پرداخت.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ در نخستین روز‌های امسال، آمار تجارت خارجی ایران در سال ۱۴۰۲ منتشر شد. در این سال تجارت خارجی ایران با کسری ۱۶.۸ میلیارد دلاری مواجه شده است. در این میان صادرات محصولات ایرانی به کشور‌های ترکیه و عراق به عنوان دو مقصد اصلی این کالا‌ها به ترتیب با کاهش ۳.۳ و بیش از ۱ میلیارد دلاری هماره بوده است. بعد از این کشور‌ها چین سومین کشوری محسوب می‌شود که صادرات کالا‌های ایرانی به آن افت ۶۷۰ میلیون دلاری را تجربه کرده است.

3 عامل موثر در کاهش صادرات ایران به عراق در سال 1402
«سید حمید حسینی» عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به عنوان دومین مقصد اصلی کالا‌های کشورمان، در گفتگو با بازارنیوز پیرامون علت کاهش صادرات محصولات ایران به این کشور اظهار کرد: در ماه‌های ابتدای سال ۱۴۰۲ روند صادرات کالا‌های ایرانی به عراق در وضعیت خوبی قرار داشت به طوری که در سنوات گذشته متوسط صادرات ما به این کشور ۷۵۰ میلیون دلار بود، اما در نخستین ماه‌های آن سال، این عدد به ۸۵۰ میلیون دلار رسید؛ لذا، به واسطه این موضوع پیش‌بینی می‌شد که در پایان سال ۱۴۰۲، میزان صادرات تهران به بغداد به عدد ۱۲ میلیارد دلار برسد.


این عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: با توجه به استقرار دولت جدید در عراق و وضعیت خوب درآمد‌های این کشور، انتظار می‌رفت که چشم‌انداز مذکور در سال ۱۴۰۲ عملیاتی شود، اما در عمل این امر محقق نشد.


وی در تشریح علل دخیل در این مسئله گفت: نخستین عامل موثر بر این موضوع ابتدا به کاهش صادرات گاز به عراق بازمی‌گردد. در سال ۱۴۰۲ به دلیل ناترازی‌های به وجود آمده در مصرف انرژی، صادرات این حامل انرژی به عراق کاهش یافت. در حال حاضر گاز و برق ۴۰ درصد وزن صادرات ما به این کشور را پوشش می‌دهد؛ لذا، هر گونه خلل در صادرات آن‌ها بر آمار صادرات در ماه‌های پایانی سال اثرگذار است.


حسینی در ادامه کارشکنی‌های آمریکا در تجارت ایران و عراق وهمچنین سیاست‌های ارزی بغداد در سال ۱۴۰۲ را به عنوان یکی دیگر از عوامل موثر در کاهش صادرات کالا ایران به این کشور برشمرد و گفت: محدودیت‌های ایجاد شده در انتقال ارز و همچنین اختلاف نرخ ارز بازار آزاد عراق با بازار رسمی این کشور باعث شد که بعضی از مشتریان عراقی به سمت تهیه همان کالا از مبدا یک کشور دیگر متمایل شوند.


این عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق کاهش سطح جهانی قیمت محصولات را به عنوان سومین عامل موثر در کاهش صادرات ایران به عراق دانست و توضیح داد: در سال ماقبل سال ۱۴۰۲، متوسط قیمت نفت در بازار جهانی ۱۰۱ دلار بود، اما در سال گذشته متوسط قیمت این شاخص ۸۱ دلار بوده که نشان‌دهنده پایین بودن سطح عمومی قیمت‌‎ها در بازار‌های جهانی است.


وی درباره صادرات ایران به عراق در سال ۱۴۰۳ هم گفت: فعلا هیچ چشم‌اندازی مبنی بر تغییر این موارد وجود ندارد، اما احتمال می‌رود که به دلیل بارندگی‌های اخیر در برخی نقاط کشور و همچنین پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای بخش کشاورزی، سهم محصولات این حوزه کمک خوبی به صادرات ما به عراق کند. در حال حاضر مواد غذایی و محصولات کشاورزی سهم ۲۰ تا ۳۰ درصدی در صادرات ایران به عراق دارند.


پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی