آژیر خطر آغاز قحطی فراگیر در اسرائیل


آژیر خطر آغاز قحطی فراگیر در اسرائیل

یکی از مهم­ترین معضلات اقتصاد اسرائیل از اواسط سال ۲۰۲۳ میلادی و همزمان با یورش نظامی به نوار غزه، وضعیت رو به افول شاخص­‌های کلان اقتصادی این رژیم بویژه نرخ شاخص انتظارات­ تورمی، نرخ تورم موادغذایی و کالاهای خوراکی و نرخ بهره کوتاه­ مدت بوده است.

آژیر خطر آغاز قحطی فراگیر در اسرائیل

به گزارش راهبرد معاصر؛ پس از حمله وحشیانه نظامیان اسرائیلی به مواضع جمهوری اسلامی ایران در سوریه در روز‌های اخیر و قطعی شدن پاسخ کوبنده ایران به این دست درازی آشکار، تنش­های سیاسی و اقتصادی منطقه­ای، گریبان صنعت کالایی و بازار محصولات حیاتی از جمله ارزاق و موادغذایی اسرائیل در استان­های بزرگ نظیر تل­آویو و حیفا و مناطق شهرک نشین این رژیم را نیز گرفته است.

به گزارش وزارت­ امور داخله اسرائیل، در ۴۸ ساعت گذشته، هجوم مردم به فروشگاه­های موادغذایی و هایپرمارکت­های بزرگ در مناطق مختلف اسرائیل غیرقابل­تصور و بی­سابقه بوده و گویی که اسرائیلی‌ها، سایه سنگین قحطی حاصل از نبرد نظامی آتی را زودتر از سردمداران صهیونیست، درک کرده اند.

این هجوم بی سابقه منجر به تعطیلی بسیاری از مراکز عرضه ارزاق و مواد غذایی در سطح شهر تل­آویو در اثر عدم توانایی صاحبان این فروشگاه­ها برای عرضه انبوه کالا به مردم نگران شده است.

وزیر امور داخله اسرائیل نسبت به تشکیل بازار سیاه برای فروش موادغذایی و کالا‌های استراتژیک به شدت ابراز نگرانی کرد و اعلام کرد که گزارش­های میدانی حاکی از آن است که در برخی مناطق تل­آویو و حیفا، ارزاقی نظیر نان، کنسرو، آرد، آب آشامیدنی، آجیل­های خوراکی و مواد پروتئینی، بیش از ۵ تا ۸ برابر قیمت واقعی آن‌ها به صورت مخفیانه فروخته می­شود و افراد سودجو در حال تشکیل کارتل­های کوچک و بزرگ جهت عرضه قطره چکانی موادغذایی برای افزایش تصاعدی قیمت آن‌ها و سودآوری بیشتر هستند.

علاوه برگزارش­های چند روز گذشته، آخرین آمار‌ها و نمودار‌های بارگذاری­شده در وبگاه وزارت اقتصاد و صنعت اسرائیل نشان می­دهد که وضعیت شاخص تورم موادغذایی و خوراکی­ها در اسرائیل، مقارن با آغاز حملات نظامی ارتش اسرائیل به غزه در سال ۲۰۲۳، رو به وخامت گذاشته و از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی نیز با شیب آرامی، در حال افزایش مجدد و طی کردن روند صعودی است. / ایسنا


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تزیین جشن الفبا در مدرسه | 40 ایده تزیین جشن الفبا در مدرسه برای کلاس اولی ها برای دهه ...