بورس ایران باید بین المللی شود


بورس ایران باید بین المللی شود

یک کارشناس اقتصادی معتقد است باید تلاش شود بازار سرمایه به نوعی پیوند با بازارهای هم تراز یعنی بازارهای سرمایه سایر کشورها داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، اصغر سمیعی کارشناس اقتصادی درباره نفش حذف سقف واریز وجه به حساب کارگزاری‌ها در بازار سرمایه و تغییرات احتمالی قوانین بورسی در سال جدید گفت: سقف واریز صرفا از درگاه الکترونیک بوده است و پیش از این از طریق شعب بانک ها محدودیتی نداشته است، لذا حذف محدودیت واریز وجه به حساب کارگزاران تاثیری بر بازار سرمایه ندارد و در نهایت، منجر به تسهیل واریز وجه خواهد شد.

وی افزود: تغییر عمده که در سال گذشته اعمال شد جلوگیری از واریز وجه از حساب شخص ثالث به حساب کارگزاری افراد از طریق درگاه بانکی کارگزاری ها بود. این اتفاق در راستای قوانین پولشویی رخ داد که تا حدودی تاثیر داشت چرا که برخی دریافتی‌های خود از مشتری را مستقیماً در بازار سرمایه وارد می کردند و عدم این امکان، آنها را از اصل موضوع سرمایه گذاری در بازار سرمایه منصرف می کرد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه ما بازاری داخلی و متاثر از عوامل مختلفی است. معمولا افزایش همراه با نوسان نرخ ارز موجب خروج سرمایه از این بازار می شود. همچنین افزایش و کاهش نرخ سود بانکی هم تاثیر خود را دارد.

سمیعی در ادامه گفت: باید تلاش شود بازار سرمایه به نوعی پیوند با بازارهای هم تراز یعنی بازارهای سرمایه سایر کشورها داشته باشد. اگر این امکان به نحوی بوجود بیاید که خرید و فروش سهام بازار سرمایه توسط سرمایه گذاران خارجی در خارج از کشور با ارزهای خودشان انجام شود، منجر به تقویت بازار سرمایه و هماهنگی بهتر با بازار ارز و نوسانات آن خواهد بود. از طرفی با امکان ورود سرمایه خارجی در سرمایه گذارهای موجود که می تواند میزان سرمایه گذاری و خطرات احتمالی آن برای سرمایه گذاران خارجی کنترل شده باشد و انگیزه سرمایه گذاری را ایجاد نماید. البته شرط اصلی واحد بودن قیمت ارز و جمع شدن انواع قیمت های غیرواقعی و دستوری رانتی خواهد بود. بدون تعاملات بین‌المللی رسیدن به این هدف، بعید است منتها قابل هدف ‌گذاری است و باید برای آن تلاش شود.

منبع : گسترش نیوز
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه