افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی زودگذر است/ امسال هم ارز کالاهای اساسی را با نرخ 28500 تومان تامین می‌کنیم


افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی زودگذر است/ امسال هم ارز کالاهای اساسی را با نرخ 28500 تومان تامین می‌کنیم

رئیس کل بانک مرکزی گفت: نرخ فعلی ارز بسیار زودگذر است و به زودی کاهش پیدا می‌کند و تاثیری در افزایش قیمت کالاهای اساسی ندارد.

به گزارش مشرق، فرزین رئیس کل بانک مرکزی گفت: نگرانی‌هایی در حال حاضر در بازار به وجود آمده و نرخ ارز تحت تاثیر یک سری عوامل بنیادی است. یکی از مهمترین عوامل نرخ رشد نقدینگی است چرا که باعث تورم می‌شود و روی نرخ ارز اثر گذار است.

او افزود: ما سال گذشته توانستیم نرخ رشد نقدینگی را به ۲۴.۳ درصد کاهش دهیم، به عبارتی پس از ۵ سال توانستیم نرخ رشد نقدینگی را به زیر ۲۵ درصد بیاوریم. عامل دومی که در مورد نرخ ارز مهم است، تراز تجاری کشور و میزان صادرات و واردات است. کل حجم تجارت سال گذشته حدودا به ۱۵۰ میلیارد دلار رسید و ۸۶ میلیارد دلار صادرات داشتیم و حدود ۶۶ میلیارد دلار واردات داشتیم. به معنای دیگر تراز تجاری کالایی ما ۲۰ میلیارد دلار مثبت است.

فرزین ادامه داد: مسئله سوم نرخ رشد کشور است. در بین ۳۰ کشوری که بالاترین میزان نرخ رشد را داشته اند، ایران رتبه دوم را دارد. یعنی بعد از هند بیشترین میزان رشد را در سال ۲۰۲۳ داشتیم؛ بنابراین از این جهت هم شرایط مناسبی داشتیم.

این مقام مسئول در مورد دلایل وضعیت فعلی نرخ ارز گفت: سال گذشته دو بازار برای کالاهای اساسی طراحی کردیم و قرار شد ارز کالاهای اساسی با نرخ ۲۸۵۰۰ تامین شود. در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۲ میلیارد دلار ارز ۲۸۵۰۰ تومانی بابت کالاهای اساسی کشور از جمله کالاهای کشاورزی و دارویی پرداخت شد. این سیاست را قصد داریم با همین روال در سال جاری اعمال کنیم. بازار دیگری به نام مرکز مبادله ایجاد کردیم و با نرخ ۳۸ هزار تومان نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان برای واردات دیگر کالاها پرداخت شد.

او افزود: با همین نرخ مرکز مبادله میزان ارز مسافرتی را دوبرابر کردیم. در واقع کاری به نرخ بازار آزاد نداریم. هر کس هر نیاز قانونی دارد می‌تواند در مرکز مبادله ارز خود را تامین کند. اینکه نرخ بازار غیررسمی ملاک قرارداده می‌شود و آن را به عنوان تلاطم مطرح می‌کنند، هیچ نیاز کالایی قانونی در کشور وجود ندارد که با نرخ ارز مرکز مبادله تامین شود. نرخ بازار آزاد برای کالاهای قاچاق و فرار سرمایه است و نرخ ارز رسمی کشور نیست؛ و قبلا هم اعلام کردیم که در آن مداخله می‌کنیم تا خیلی افزایش پیدا نکند.

فرزین گفت: این نرخ فعلی بسیار زودگذر است و به زودی کاهش پیدا می‌کند. ما آمادگی داریم تمام نیازهای قانونی کشور را با نرخ‌های مرکز مبادله تامین کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی