دولت در ایجاد شیرینی‌های بخش اقتصادی موفق بوده است/ تصدی‌گری‌های دولتی کاسته شده و نظارت دولت تقویت شود


دولت در ایجاد شیرینی‌های بخش اقتصادی موفق بوده است/ تصدی‌گری‌های دولتی کاسته شده و نظارت دولت تقویت شود

به گزارش رکنا از ریاست جمهوری ، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی عصر روز یکشنبه در «نشست مشترک نمایندگان و منتخبین مجلس شورای اسلامی با هیئت دولت»، ماه مبارک رمضان را ماه خودسازی و دگرخواهی در...

به گزارش رکنا از ریاست جمهوری ، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی عصر روز یکشنبه در «نشست مشترک نمایندگان و منتخبین مجلس شورای اسلامی با هیئت دولت»، ماه مبارک رمضان را ماه خودسازی و دگرخواهی در پرتوخداخواهی دانست و تصریح کرد: توجه به دیگران در ماه مبارک رمضان مورد تاکید بیشتری قرار دارد و شان این نشست نیز به اعتبار حضور منتخبین ملت برای خدمت‌رسانی، تسهیل زندگی مردم و ارتقای کشور در حوزه‌های مختلف است.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه کسانی که در این نشست حضور دارند، منتخب مردم هستند، افزود: شان این جمع خدمت به مردم برای کسب رضایت پروردگار متعال است؛ لذا اینجا جمع شده‌ایم تا هم از کسانی که تا کنون در کسوت نمایندگی برای گره‌گشایی از زندگی مردم خدمت و تلاش کرده‌اند قدردانی و هم برای کسانی که در انتخابات اخیر اعتماد مردم را برای حضور در عرصه خدمت جلب کرده‌اند، آرزوی توفیق کنیم.

رئیسی همفکری، همگرایی، هم‌اندیشی و همکاری را در میدان خدمت به مردم بسیار مهم و ضروری دانست و اظهار داشت: خروجی تلاش‌های نمایندگان مجلس و کارگزاران دولت باید کسب رضایت حضرت حق از مسیر کسب رضایت خلق‌الله باشد.

رئیس جمهور با اشاره به تفویض مسئولیت قانونگذاری در قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی، وجود هماهنگی و تصویب قوانین اجرایی و عملیاتی از سوی قوه مقننه را منتج به خدمت بیشتر به مردم عنوان کرد و گفت: اصالت قانونگذاری و تفاهم و همگرایی باید دو محور اصلی همکاری مجلس و دولت برای خدمتگزاری باشد؛ باید قانونمداری و اجرای قانون و نظارت‌پذیری ارزش تلقی شده و قانون گریزی و نظارت گریزی مورد نکوهش واقع شود.

امروزاولویت با موضوع اقتصاد است

رئیسی با تاکید بر اینکه در قانونگذاری باید نیازهای مردم بر اساس اولویت و اهمیت مورد توجه باشد، خاطرنشان کرد: بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز اولویت با موضوع اقتصاد است و اگر چه همه شئون باید مورد توجه باشد، اما اقتصاد باید در محور توجهات و تلاش‌های همه ما باشد و در تلاش برای حل مسائل اقتصادی نیز باید لایحه‌محوری اصل قرار گیرد. درست است که مجلس اختیار قانونگذاری در قالب ارائه طرح را هم دارد، اما هر چه کار با کارشناسی بیشتر انجام شود، طبیعتا نتیجه بهتری به دست خواهد آمد.

تصدی‌گری‌های دولتی کاسته شده و نظارت دولت تقویت شود

رئیس جمهور اضافه کرد: در همین راستا معتقدیم باید تصدی‌گری‌های دولتی کاسته شده و نظارت دولت تقویت شود. باید با کاستن از تصدی‌گری‌های دولتی همانگونه که اصل 44 قانون اساسی مقرر کرده، به معنای واقعی عرصه را به مردم واگذار کنیم.

تلاش برای افزایش درآمدها، کاهش و متعادل کردن هزینه‌ها و توجه به مسائل از زاویه نگاه ملی از دیگر نکات مورد تاکید رئیس جمهور بود که در توضیح آنها گفت: برخورداری از نگاه ملی در مجلس و دولت برای کشور گره‌گشا و نجات‌بخش است.

رئیسی با اشاره به جهش تولید با مشارکت مردم به عنوان شعار سال افزود: جهش تولید متفاوت از رشد تولید است و الزامات مختص به خود را دارد. انتظار رهبری معظم انقلاب اسلامی و مردم از ما جهش تولید است. در این راستا زمینه‌سازی برای مشارکت حداکثری مردم در جهش تولید از جمله مسائلی است که باید به شکل جدی مورد توجه دولت و مجلس باشد.

رئیس جمهور با اشاره به ماموریتی که به دستگاه‌های اجرایی برای تعریف نسبت و مسئولیت‌های آنها در تحقق مشارکت مردم در عرصه جهش تولید محول کرده اظهار داشت: ایجاد یک کارگروه مشترک میان مجلس و دولت برای همفکری و هم‌افزایی در راستای طراحی و اجرای ساز و کارهای لازم برای مشارکت حداکثری مردم در تحقق جهش تولید نیز از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه باشد.

رئیسی با اشاره به سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه دولت در میدان عمل و مسئول اجراست، تصریح کرد: طبیعتا مجلس در این راستا و در زمینه تامین نیازمندی‌های دولت باید همراهی کند. به عنوان مثال ممکن است در تشخیص فوریت یک لایحه اختلاف نظری میان دولت و مجلس وجود داشته باشد؛ طبیعتا نمایندگان مجلس در اظهار نظر خود آزاد هستند و نظر آنها نیز محترم است، اما توجه به نظر کسی که در میدان عمل و اجراست بسیار مهم است و باید اختلاف‌نظر در این رابطه با گفتگو و تفاهم حل شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در کشورداری اختلاف در شناخت موضوع موضوعیت ندارد و عرصه اجرا محل مباحث دانشگاهی نیست، خاطرنشان کرد: ضمن احترام به همه اساتید و صاحب‌نظران، اما باید بدانیم که در عرصه اجرا باید یک حرف و نظر پیش برده شود و نمی‌توان مجری را بین نظرهای مختلف متزلزل گذاشت؛ در میدان عمل باید با قاطعیت و بر اساس نظر قطعی عمل کرد. موفقیت یا عدم موفقیت در عرصه اجرا به پای همه ما نوشته می‌شود و مردم ما را کنار هم و در یک کار مشترک قضاوت می‌کنند.

رئیسی با بیان اینکه برخورداری از شجاعت و ابتکار عمل از رموز موفقیت برای مدیران است، گفت: نظارت بر عملکرد مدیران یک امر ضروری و از اصول قطعی مدیریت است، اما این نباید منجر به گرفتن شجاعت و ابتکار عمل مدیر در میدان شود. مدیران باید بتوانند در ضمن نظارت بر عملکردشان با قدرت و با برخورداری از پشتیبانی‌های قانونی وظایف خود را انجام دهند.

وحدت و انسجام در میان دستگاه‌های مسئول و میدان‌دار ضروری است

تاکید بر ضرورت وحدت و انسجام میان همه ارکان کشور به ویژه قوای سه گانه محور دیگر سخنان رئیس جمهور در این نشست بود که در این رابطه اظهار داشت: وحدت و انسجام در میان دستگاه‌های مسئول و میدان‌دار ضروری‌تر است، باید از هر مسئله‌ای که نشانه اختلاف باشد پرهیز کرد. همه باید به وظایف قانونی خودشان عمل کنند، اما در عین حال باید توجه داشته باشیم که پیامی که از عمل به وظایف قانونی ما به بیرون مخابره می‌شود، پیام کارآمدی، اتحاد و انسجام باشد.

رئیسی با بیان اینکه هر کدام از شما نمایندگان صرف نظر از اینکه از کدام حوزه انتخابیه رای آورده‌اید، نماینده همه ملت هستید، تصریح کرد: شما باید به همه اقشار مردم نگاه یکسانی داشته باشید و به دنبال حل و رفع مشکلات باشید. رفع مشکلات و کاهش تورم در گرو آن است که هر تصمیم تورم‌یایی را کاملا از دستور کار خارج کنیم، مگر جایی که ضرورت جدی داشته باشد که لاجرم باید مجلس و دولت در این رابطه تصمیم‌گیری و مسئله را پیگیری کنند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه اقدمات دولت و مجلس باید در چارچوب مهار تورم باشد، خاطرنشان کرد: همچنین همه تلاش‌های ما باید در راستای تحقق جهش تولید با مشارکت آحاد مردم باشد.

رئیسی با تبریک به منتخبین جدید مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه قطعا ما در کنار هم و به لطف خدا توانایی حل مشکلات را داریم، گفت: آینده را بسیار امیدوارکننده و روشن می‌بینم و یقین دارم اگر به خدا توکل و بر داشته‌های خود اتکا کنیم، به رغم خواسته دشمن که می‌خواهد ما در اقتصاد، علم، فناوری‌های نوین پیشرفت نداشته باشیم، مشکلات حل شده و ترفندهای دشمن نقش بر آب خواهند شد و با تحقق جهش تولید در عرصه‌های مختلف پیشرفت خواهیم داشت.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جهش تولید با سخنرانی و بخشنامه محقق نخواهد شد، اظهار داشت: همه باید در این زمینه احساس مسئولیت داشته باشید و آحاد مختلف با تمام وجود برای رشد اقتصادی و جهش تولید تلاش کنند.


دولت در ایجاد شیرینی‌های بخش اقتصادی موفق بوده است/ تصدی‌گری‌های دولتی کاسته شده و نظارت دولت تقویت شود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا