ادعای بن سلمان دروغ بود؟


پروژه ۱.۵ تریلیون دلاری صحرای نئوم که ادعا می‌شد تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱.۵ میلیون نفر را در خود جای می‌دهد به مانع برخورد کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عربستان سعودی زیاده‌خواهی خود برای توسعه صحرای نئوم، بزرگترین پروژه محمد بن سلمان را کاهش داده است. تا سال ۲۰۳۰، این کشور امیدوار بود که ۱.۵ میلیون نفر در شهری گسترده و آینده نگر به نام The Line زندگی کنند. اکنون گفته می‌شود که این پروژه در بهترین حالت تا آن زمان کمتر از ۳۰۰۰۰۰ ساکن را در خود جای خواهد داد.

کارشناسان مدت‌هاست که گفته‌اند The Line به صورت مرحله‌ای ساخته می‌شود و انتظار دارند که در نهایت بخشی از بیابان را به طول ۱۷۰ کیلومتر در امتداد ساحل پوشش دهد. آن‌ها بر این باورند که تا سال ۲۰۳۰ تنها ۲.۴ کیلومتر از این پروژه تکمیل خواهد شد.

همچنین بر اساس سندی که بلومبرگ دیده است، حداقل یک پیمانکار شروع به اخراج بخشی از کارگرانی که در سایت خود استخدام می‌کند، کرده است و نمایندگان نئوم و صندوق سرمایه‌گذاری عمومی پادشاهی، نهاد اصلی که مالک و تامین کننده این پروژه است، از اظهار نظر در این مورد خودداری کردند.

ادعای بن سلمان دروغ بود؟

گفته شده است که عقب نشینی The Line در حالی صورت می‌گیرد که صندوق ثروت مستقل پادشاهی هنوز بودجه نئوم را برای سال ۲۰۲۴ تصویب نکرده است. این نشان می‌دهد که واقعیت‌های مالی تریلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری شروع به ایجاد نگرانی در بالاترین سطوح دولت عربستان می‌کند، زیرا تلاش می‌کند برنامه بلندپروازانه چشم‌انداز ۲۰۳۰ خود را محقق کند. پیش از این نیز مقامات گفته بودند که برخی از پروژه‌های مشخص شده در آن برنامه تا سال ۲۰۳۰ به تعویق خواهد افتاد.

جاه‌طلبی‌های محمد بن سلمان برای The Line توجه برنامه ریزان شهری و معماران از سراسر جهان را به خود جلب کرده است. رندرها نشان می‌دهند که او شهری را تصور کرده است که از فاصله بین نیویورک و فیلادلفیا بیشتر است و همگی در ساختارهای آینه‌ شکلی قرار گرفته‌اند که از ساختمان امپایر استیت بلندتر هستند.

ادعای بن سلمان دروغ بود؟

موفقیت اصلی نئوم تا کنون، توسعه یک پروژه بیش از ۸ میلیارد دلاری برای ساخت مزارع خورشیدی و بادی بوده است که برای ایجاد هیدروژن به اصطلاح سبز استفاده می‌شود. بن سلمان امیدوار است که بتواند به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان چنین سوختی در جهان تبدیل شود زیرا به دنبال کاهش اتکای خود به فروش نفت است.

منبع: bloomberg

۵۸۳۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1892484

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ساخت کاردستی ورزشی برای کودکان با روش های ساده و راحت