اولین تصاویر از پردازنده 8 هسته‌ای AMD Ryzen 9000 را اینجا ببینید


اولین تصاویر از پردازنده 8 هسته‌ای AMD Ryzen 9000 را اینجا ببینید

به تازگی تصاویری از نسل بعدی پردازنده‌های AMD به بیرون درز کرده است. این تصاویر متعلق به پردازنده Ryzen 9000 است که یک پردازنده دسکتاپ بوده و با نام رمز Granite Ridge شناخته می‌شود. همچنین برخی از مشخصات این پردازنده نیز افشا شده که می‌توان به...

به تازگی تصاویری از نسل بعدی پردازنده‌های AMD به بیرون درز کرده است. این تصاویر متعلق به پردازنده Ryzen 9000 است که یک پردازنده دسکتاپ بوده و با نام رمز Granite Ridge شناخته می‌شود. همچنین برخی از مشخصات این پردازنده نیز افشا شده که می‌توان به 8 هسته Zen 5 و 16 رشته پردازشی اشاره کرد. جزئیات بیشتر را در شهر سخت افزار بخوانید.

تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده از نقشه راه AMD نشان می‌دهد که این شرکت سرگرم توسعه نسل جدید پردازنده‌های دسکتاپ Granite Ridge است. تیم قرمز در حال تولید انبوه نسل بعدی پردازنده‌های دسکتاپ Zen 5 با فناوری 4 نانومتری بوده که اواخر سال جاری میلادی برای پلتفرم AM5 از راه می‌رسند.

اولین تصاویر از پردازنده 8 هسته‌ای AMD Ryzen 9000 را اینجا ببینید

مشخصات پردازنده‌های Granite Ridge ای ام دی

در همین رابطه شاهد انتشار تصاویری از IHS این پردازنده Zen 5 هستیم که یک تراشه 8 هسته‌ای با 16 رشته پردازشی را به تصویر می‌کشد. نکته جالب در تصویر منتشر شده وجود شناسه OPN 100-000001290-11 است که به نسل بعدی پردازنده‌های Ryzen 9000 اشاره دارد.

این طرح IHS به عنوان اختاپوس شناخته می‌شود و تمامی خازن ها در قسمت بیرونی IHS قرار گرفته است. این تصویر به یک نمونه مهندسی از این تراشه اشاره دارد و معلوم نیست که آیا این تراشه از رابط لحیم کاری یا TIM بین IHS بهره می‌برد یا خیر. اما پردازنده‌های رده بالای Ryzen برای انتقال حرارت بهتر در زیر IHS دارای روکش طلا هستند. همچنین تراشه مذکور در مالزی (2024) ساخته شده است.

بر اساس اعلام wccftech تاکنون مشخصات چند نمونه از پردازنده‌های Granite Ridge شامل یک مدل 8 هسته‌ای با توان TDP حدود 170 وات در کنار مدل 6 هسته‌ای با توان TDP حدود 105 وات به بیرون درز کرده است.

مدل 6 هسته‌ای دارای کد OPN بسیار مشابه با نمونه ای است که در اینجا نشان داده شده، اما به نظر می‌آید که تصویر منتشر شده مربوط به مدل 8 هسته‌ای باشد. در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد ریز معماری Zen 5 AMD به بیرون درز نکرده اما انتظار می‌رود در رویداد Computex 2024 شاهد رونمایی از این پردازنده‌ها باشیم.

پردازنده‌های نسل بعدی با نام رمز Granite Ridge شناخته شده و از هسته‌های Zen 5 بهره می‌برند. انتظار می‌رود پردازنده‌های جدید رایزن همزمان با پردازنده‌های دسکتاپ Arrow Lake-S اینتل مبتنی بر پلتفرم LGA 1851 به بازار عرضه شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم بی نظیر از آوازخوانی محشر و دلنشین هوتن شکیبا + دلبری این بچه تمامی ندارد!