آیا واقعا حفاظت از اوکراین برای ناتو بسیار مهم است؟


آیا واقعا حفاظت از اوکراین برای ناتو بسیار مهم است؟

"ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو که تا پایان سال‌جاری از سمت خود کناره‌گیری می‌کند، قصد دارد رهبری 52 کشور حامی اوکراین را که در دست آمریکاست، به ناتو بسپارد.

به گزارش اس‍پوتنیک - دبیرکل ناتو در آساتنه کناره گیری از سمت خود در تلاش است تا برای تقویت حمایت بین المللی از اوکراین و واگذاری مسئولیت پشتیبانی از این کشور را به عنوان آخرین میراث خود پس از پایان دوران خدمتش بر عهده ناتو قرار دهد و به اصطلاح میراثی باشد که از سوی وی در این سازمان به یادگار بماند.
استولتنبرگ که اواخر سال جاری پس از یک دهه رهبری این ائتلاف نظامی کنار می رود، در حال ارائه طرحی به 32 کشور عضو ناتو برای ایجاد یک صندوق پنج ساله 100 میلیارد یورویی در حمایت از اوکراین است. وی همچنین به دنبال آن است تا ناتو رهبری گروه 52 کشوری حامی اوکراین موسوم به "رامستاین" را که اکنون در دست ایالات متحده است، در اختیار گیرد. این طرح به ویژه پس از سخنان جنجالی دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی که گفته بود در صورت حمله روسیه به یکی از کشورهای عضو ناتو، وارد عمل نمی شود، مورد توجه قرار گرفته است.
"علی میرباقری" پژوهشگر مسائل اروپا در گفتگو با اس‍پوتنیک گفت، بعد از نشست اوکراین و ناتو در سطح وزرای خارجه در بروکسل این نتیجه حاصل شد که ناتو می خواهد یک ماموریت ویژه برای کمک به کی یف راه اندازی کند و وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو توافق کردند که در قالب یک ماموریت ویژه به اصطلاح ائتلافی را برای افزایش کمک به اوکراین تشکیل دهند. اما این بدان معنا نیست که ناتو بخواهد به طور مستقیم با روسیه وارد جنگ شود، اما تلاش می کند تا از قابلیت های هماهنگی و آموزش و امکانات مالی خود به شیوه ای هماهنگ تر برای حمایت از اوکراین استفاده نماید.
وی گفت، در واقع بهتر است بگویم که قرار است یک ماموریت ویژه با هدف افزایش کمک های نظامی و مالی به اوکراین توسط ناتو شکل بگیرد و پیشنهاد قبلی "ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو به منظور ایجاد یک صندوق 100 میلیارد یورویی نیز پیرو همین تصمیم بود تا طی پنج سال به اوکراین اختصاص یابد. اگرچه در حال حاضر این ایده در سطح بحث است، اما با این حال، حمایت بسیاری از کشورها از این ایده را به همراه داشته است.
میرباقری افزود، اینطور که از اظهار نظر مقامات ناتو و اوکراینی به نظر می رسد، ظاهرا این پیشنهاد به نوعی طرحی است برای حمایت از اوکراین با هدف عقب نشاندن نیروهای روسی از مناطقی که در نبردهای اخیر به دست نیروهای روس افتاده است چون می دانند که نه تنها اوکراین بدون حمایت نمی تواند چنین اقدامی انجام دهد، بلکه هر دم ممکن است قلمروهای بیشتری را از دست بدهد و وضعیت در اوکراین حتی خطرناک‌تر از حال حاضر شود.
علی میرباقری در پایان افزود، این طرح بیشتر به منظور افزایش امنیت خود اروپاست تا حمایت از اوکراین و این نقش رهبری امنیت ناتو نیز می تواند به نوعی ناشی از نگرانی های اعضای ناتو از جانب ایالات متحده باشد زیرا با اتفاقاتی که اخیرا افتاد و مخالفتهایی که با اعطای کمک مالی به اوکراین شد آن را به عنوان یک شریک کمتر قابل اعتماد در نظر می گیرند. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) یک بلوک نظامی-سیاسی است که اکثر کشورهای اروپا، ایالات متحده آمریکا و کانادا را متحد می کند و در حال حاضر نیز برای اولین بار پس از مدت ها، اعضای این سازمان را در آستانه وضعیت جنگی قرار داده که طبق تعهدات این سازمان عزم و اراده همه آنها را نیاز دارد.
به عقیده من چنین طرحی ناشی از این طرز فکر است که اگر احیانا و به فرض جنگ بین ناتو و روسیه اجتناب ناپذیر باشد، مطمئناً این سازمان مایل است تا ارتش روسیه را قبل از اینکه بتواند به یک کشور عضو ناتو حمله کند، تضعیف نماید، اگرچه نه ناتو و نه روسیه ناتو نمی‌خواهد وارد جنگ مستقیم با یکدیگر شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل