پای چین به انتخابات کانادا باز شد/ تازه‌ترین ادعا درباره دخالت پکن در انتخابات کانادا


پای چین به انتخابات کانادا باز شد/ تازه‌ترین ادعا درباره دخالت پکن در انتخابات کانادا

اقتصادنیوز: آژانس جاسوسی داخلی کانادا مدعی شد که چین در دو انتخابات گذشته این کشور مداخله کرده است. رویترز آن را «محکم‌ترین شواهد» تا به امروز مبنی بر دخالت ادعایی چین در سیاست کانادا دانست.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازایسنا، حزب لیبرال «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا در هر دو انتخابات که در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ برگزار شد، به پیروزی رسید. ترودو تحت فشار قانونگذاران مخالف که از گزارش‌های رسانه‌ها در مورد نقش احتمالی چین ناراضی بودند، کمیسیونی را برای بررسی دخالت خارجی تشکیل داد.

این کمیسیون روز دوشنبه اسلایدی حاوی چکیده‌ای از جلسه توجیهی فوریه ۲۰۲۳ از سرویس اطلاعات امنیتی کانادا (CSIS) منتشر کرد.

در این گزارش ادعا شد: «ما می‌دانیم که جمهوری خلق چین به‌طور مخفیانه و فریبنده در هر دو انتخابات ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ مداخله کرده است. در هر دو مورد، این فعالیت‌های مداخله خارجی ماهیت عمل‌گرایانه داشتند و عمدتا بر حمایت از کسانی که "طرفدار جمهوری خلق چین" یا "بی‌طرف" در مورد مسائل مورد علاقه دولت چین بودند، تمرکز داشتند.»

خبر مرتبط
افزایش حضور کانادا در قطب شمال/ خرید ناوگان اف-35 در دستور کار دولت ترودو

نخست‌وزیر کانادا اعلام کرد که هزینه‌های دفاعی و حضور در منطقه قطب شمال را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وجود این ارزیابی قبلا توسط وب‌سایت «گلوبال نیوز» چین گزارش شده بود. چین بارها مداخله در سیاست کانادا را رد کرده است.

ارین اوتول، که در طول مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۱ محافظه‌کاران کانادا را رهبری می‌کرد، مدعی شده که دخالت چین تا ۹ کرسی برای حزبش تمام شده، اما تاکید کرده که این مورد روند انتخابات را تغییر نداده است.

در ارزیابی سرویس اطلاعات امنیتی کانادا آمده است: «بازیگران دولتی می‌توانند مداخله خارجی را با موفقیت در کانادا انجام دهند زیرا با پیامدهای قانونی یا سیاسی کمی مواجه هستند. بنابراین مداخله خارجی کم‌خطر و پرحاصل است.»

خبر مرتبط
ازسرگیری پروازهای هواپیمایی کانادا به تل‌آویو

اقتصادنیوز: شرکت هواپیمایی «ایر کانادا» اعلام کرد از روز سه‌شنبه پس از 6 ماه وقفه پروازهای خود به اراضی اشغالی را از سر خواهد گرفت.

تحلیلگران اطلاعاتی و محافظه‌کاران می‌گویند که دولت ترودو به اندازه کافی برای مقابله با مداخله چین کاری انجام نداده است. ترودو قرار است روز چهارشنبه در این کمیسیون شهادت دهد.

محافظه‌کاران که عموما نسبت به لیبرال‌ها موضع سخت‌تری در قبال چین دارند، در سال ۲۰۲۱ بر روی پلتفرمی که رفتار پکن با اقلیت اویغور خود را محکوم می‌کرد، کمپینی به راه انداختند و متعهد شدند که غول موبایل چینی هوآوی را از شبکه ۵G منع کنند.

یکی از قانونگذاران اقلیت چپ‌گرا موسوم به «دموکرات‌های نو» در جریان این تحقیقات مدعی شد وقتی او شروع به انتقاد از سیاست پکن در هنگ‌کنگ کرد، دعوت‌نامه‌ها برای حضور در رویدادهایی که توسط جامعه قومی با نفوذ سیاسی چین برگزار می‌شد، متوقف شدند.

طبق سرشماری رسمی ۲۰۲۱، کانادا حدود ۱.۷ میلیون نفر چینی‌تبار را در خود جای داده است که کمی کمتر از ۵ درصد از کل جمعیت را تشکیل می‌دهد.

سفارت چین به درخواست برای اظهارنظر در مورد گزارش سرویس اطلاعات امنیتی کانادا پاسخی نداده است.

روابط میان کانادا و چین پرچالش است. سال گذشته، کانادا مدعی شد که یک قانونگذار محافظه‌کار با خانواده‌اش در هنگ‌کنگ در یک عملیات اطلاعات نادرست آنلاین مورد هدف قرار گرفت و بعد یک دیپلمات ارشد چینی را اخراج کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ضرب المثل های ایرانی از نگاه هوش مصنوعی + عکس