هوش هیجانی پیروزی قلب بر منطق نیست


هوش هیجانی پیروزی قلب بر منطق نیست

خودآگاهی پایه و اساس هوش هیجانی است به گزارش میگنا رسانه سلامت روان و تاب آوری ایران هوش هیجانی جنبه حیاتی موفقیت، تندرستی و شادی است. چهار مهارت کلیدی برای ایجاد هوش هیجانی شما وجود دارد. درک این نکته...

هوش هیجانی پیروزی قلب بر منطق نیست
خودآگاهی پایه و اساس هوش هیجانی است به گزارش میگنا رسانه سلامت روان و تاب آوری ایران هوش هیجانی جنبه حیاتی موفقیت، تندرستی و شادی است. چهار مهارت کلیدی برای ایجاد هوش هیجانی شما وجود دارد.
درک این نکته بسیار مهم است که هوش هیجانی متضاد هوش نیست، پیروزی قلب بر منطق نیست، بلکه نقطه تلاقی منحصر به فرد هر دو است.هوش هیجانی درک ما از هوش را به طرز چشمگیری تغییر داده است.

در حالی که بسیاری از مردم احساسات را چیزی ثانویه نسبت به منطق و عقل می دانند، تحقیقات واضح است که هم IQ (ضریب هوش) و هم EQ (ضریب عاطفی) نقش منحصر به فردی در موفقیت کلی، سلامتی و شادی ما در زندگی دارند. مطالعات نشان می دهد، در حالی که ضریب هوشی ممکن است موفقیت تحصیلی و حرفه‌ای را پیش بینی کند، افرادی که EQ بالاتری دارند از سلامت روانی بهتر، ارتباطات اجتماعی قوی تر و انعطاف پذیری بیشتری در مواجهه با چالش های زندگی برخوردارند.
احساسات ما شگفتی‌های خارق‌العاده‌ای هستند که با سایر زمینه‌های سلامتی در هم تنیده شده‌اند.
هوش عاطفی (اغلب به اختصار EI یا EQ نامیده می شود) اولین بار توسط روانشناسان پیتر سالوی ( Peter Salovey) و جان مایر (John Mayer) در اوایل دهه 1990 ابداع شد و بعدها توسط دانیل گولمن (Daniel Goleman) در کتاب هوش هیجانی رایج شد.

این مفید است که در مورد هوش هیجانی به عنوان داشتن یک مؤلفه شخصی (آنچه می بینید و آنچه انجام می دهید) و همچنین یک مؤلفه اجتماعی (آنچه در دنیای اجتماعی می بینید و انجام می دهید) فکر کنید. روانشناسان این مهارت ها را به چهار حوزه تقسیم می کنند: خودآگاهی، کنترل نفس، آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط.
واقعیت این است که هر چهار حوزه به هم متصل هستند. به عنوان مثال، مدیریت روابط مؤثر اغلب بر آگاهی اجتماعی قوی متکی است، همانطور که کنترل نفس موفق به خودآگاهی وابسته است. هسته اصلی هوش هیجانی توانایی ما برای درک، استفاده و مدیریت احساسات در سطح فردی و اجتماعی است. هنگامی که ما یک رابطه سالم با احساسات خود ایجاد می کنیم، برای گذر از پیچیدگی های روابط خود با دیگران مجهزتر می شویم.

چهار مهارت کلیدی برای ایجاد EQ شما:
خودآگاهی
خودآگاهی پایه و اساس هوش هیجانی است. این یک جنبه مهم برای دیدن خودمان و درک چگونگی رفتارمان می‌باشد. خودآگاهی به این مفهوم است که بتوانیم احساسات خود را در هر زمان معین درک کرده و برچسب گذاری کنیم و درک کنیم که خلق و خوی ما چه تأثیری بر افکار ما و دیگران دارد.
خودآگاهی مستلزم آن است که حضور داشته باشیم و ناظر احساسات خود باشیم. البته، زمانی که بسیاری از ما در حالت ناخودآگاه هستیم و مشغول انجام روزمرگی خود هستیم، ممکن است سخت باشد. اغلب اوقات، احساس می‌کنیم که احساسات و رفتارهایمان یک راز است، اما اغلب اگر به اندازه کافی مکث کنیم تا توجه کنیم، ممکن است الگوهای قابل توجهی وجود داشته باشد.
آیا قادر به شناسایی و درک دقیق احساسات خود هستید؟
کنترل نفس (مدیریت خویشتن)
کنترل نفس، در مورد اقداماتی است که ما شخصاً انجام می دهیم تا مطمئن شویم که به شکلی کنترل شده رفتار می کنیم. توانایی کنترل و تغییر جهت دادن احساسات، پیش بینی عواقب قبل از اقدام بر اساس انگیزه است. قدرت ما در نهایت در یادگیری نحوه کار با احساسات، پاسخ دادن به آنها به جای واکنش و یافتن راه های سالم و سازنده برای مدیریت و ابراز آنها نهفته است.
آیا می توانید احساسات و رفتارهای خود را به شیوه ای سازنده مدیریت کنید؟
آگاهی اجتماعی
آگاهی اجتماعی توانایی توجه، احساس و درک نیازهای عاطفی دیگران و همچنین نشان دادن همدلی و درک دیدگاه دیگران است. آگاهی اجتماعی مستلزم استفاده همزمان از مهارت‌های زیادی است. ما باید به بافت موقعیت، زبان بدن، لحن‌ها و نشانه‌های کلامی و غیرکلامی توجه داشته باشیم، احساسات خود را مدیریت کنیم و پاسخ خود را قبل از پاسخ‌گویی بسنجیم. هماهنگی با احساسات دیگران کلید ایجاد ارتباطات است. وقتی به درستی متوجه می شویم، طرف مقابل احساس می کند شنیده، دیده و تایید شده است که باعث تقویت فوری رابطه می شود.

آیا قادر به درک و درک احساسات و رفتار دیگران هستید؟
مدیریت روابط
مدیریت روابط، توانایی اعمال درک عاطفی خود از سه حوزه دیگر (با در نظر گرفتن احساسات خود، عواطف دیگران و شرایط) برای مدیریت مؤثر روابط است. داشتن ظرفیت در روابط و جامعه یک مهارت اساسی است. ما باید یاد بگیریم که چگونه با مردم به شیوه ای خوب تعامل کنیم. به عنوان مثال، ما باید یاد بگیریم که چگونه گوش کنیم تا واقعاً بشنویم و بفهمیم، به وضوح ارتباط برقرار کنیم، با هم همکاری کنیم، از دیگران الهام بگیریم و بر دیگران تأثیر بگذاریم و در مورد موضوعات دشوار صحبت کنیم.

آیا قادر به ایجاد و حفظ روابط مثبت با دیگران هستید؟
مطالعات از همبستگی هوش هیجانی و تاب آوری روانشناختی گزارشات تایید شده متعددی ارایه داده اند احساسات بخش معجزه آسایی از تجربه زیستی هستند و رابطه ما با آنها جزء حیاتی سلامتی ما است. پرورش رابطه سالم با احساسات خود نه تنها برای رفاه ذهنی و عاطفی ما ضروری است، بلکه برای تقویت روابط مثبت و معنادار با دیگران نیز ضروری است. اینها همه مهارت هایی هستند که همه ما می توانیم یاد بگیریم و در زندگی شخصی و حرفه ای به ما کمک می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!