خیز قالیباف برای انتخابات ریاست جمهوری / ریاست یک ساله بر مجلس دوازدهم قطعی است؟


خیز قالیباف برای انتخابات ریاست جمهوری / ریاست یک ساله بر مجلس دوازدهم قطعی است؟

خبرآنلاین در ادامه آورده است ، «خیز قالیباف برای ریاست جمهوری» این ادعایی است که دبیرکل حزب سبز ایران مطرح می‌کند و می‌گوید؛ جلب اعتماد گروه‌های برای ریاست مجلس در سال اول می‌تواند چراغ سبزی...

خبرآنلاین در ادامه آورده است ، «خیز قالیباف برای ریاست جمهوری» این ادعایی است که دبیرکل حزب سبز ایران مطرح می‌کند و می‌گوید؛ جلب اعتماد گروه‌های برای ریاست مجلس در سال اول می‌تواند چراغ سبزی برای قالیباف باشد که خود را برای ریاست جمهوری آماده کند.

بخشی از گفتگو خبر آنلاین با حسین کنعانی مقدم ، دبیرکل حزب سبز ایران را بخوانید :

کنعانی مقدم درباره رقابت درمرحله دوم انتخابات مجلس شوری اسلامی گفت : به نظر می‌رسد براساس آرایی که در دور اول انتخابات به دست آمده، همان ترکیب در دور دوم هم باهم رقابت داشته باشند و بعید می‌دانم ائتلافی صورت بگیرد. آرای نهایی کل کشور در حوزه‌هایی که انتخابات به مرحله دوم رفته، در انتخاب رییس مجلس موثر هستند، از این‌رو باید منتظر ماند و دید که نمایندگان جدید در فراکسیون‌ها چه تصمیمی می‌گیرند، و در نهایت چه کسی رییس می‌شود و هیئت رییسه چه کسانی خواهند بود.

مجلس دوازدهم فراکسیون اکثریت ندارد

وی افزود : البته پیش‌بینی این است که فراکسیون اکثریت در مجلس نداریم و جریان اصولگرا چند فراکسیون خواهند شد که در این میان یک فراکسیون منتقدین و میانه‌روها خواهند بود که بعید می‌دانم بتوانند اکثریت مجلس را تشکیل دهند.

شاید قالیباف فقط یک سال رئیس مجلس شود

سوال : قالیباف در دور دوم انتخابات مجلس تا چه اندازه قدرت مانور دارد و می‌تواند خودش را به ریاست مجلس نزدیک کند؟

پاسخ : قالیباف اگر اصلاحاتی را در نوع شعارها و رفتارهایی که در لیست‌ها تهیه می‌کردند، انجام دهد، وی نسبت به بقیه شانس بیشتری برای ریاست مجلس دارد اما چنانچه این اصلاحات انجام نشود به نظر می‌رسد که قالیباف در ائتلاف با سایر گروه‌های مجلس فقط برای یک دوره یعنی یک سال رییس مجلس باشد و در دور بعد نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد.

قالیباف خودش را برای ریاست جمهوری آماده می کند

سوال : به خیز قالیباف برای ریاست جمهوری اشاره کردید، یعنی ریاست مجلس قالیباف را قانع نخواهد کرد و مجددا برای انتخابات ریاست جمهوری داوطلب می‌شود؟

پاسخ : به نظر می‌رسد که اگر قالیباف در تعامل با گروه‌های دیگر بتواند در سال اول مجلس دوازدهم رییس شود، خودش را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌کند. در حقیقت قالیباف برای انتخابات ریاست جمهوری دو سال فرصت دارد یک سال ریاست می‌کند سال دیگر هم برای ریاست جمهوری آماده می‌شود.

سوال : در دور اول انتخابات میران مشارکت از اهمیت به سزایی برخوردار بود اما آنچه رخ داد مشارکت قابل قبولی نبود. پیش بینی شما از مشارکت در دور دوم چیست؟

پاسخ : تجربه نشان داده که آرا در دوم بسیار کم خواهد شد چراکه صندوق‌های رأی کمتر است و از طرفی انگیزه مردم برای انتخابات کمتر می‌شود لذا افرادی که سازمان رأی قوی‌تری دارند و هواداران خود را پای صندوق رأی می‌آورند، اهمیت دارد چراکه در این دوره از انتخابات حدنصاب اهمیت ندارد و هر فردی که رأی بیشتری بیاورد، انتخاب می‌شود.


خیز قالیباف برای انتخابات ریاست جمهوری / ریاست یک ساله بر مجلس دوازدهم قطعی است؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!