عربستان از تفاهم‌نامه‌های همکاری تازه با کشورهای عربی چه می‌خواهد؟


عربستان از تفاهم‌نامه‌های همکاری تازه با کشورهای عربی چه می‌خواهد؟

قراردادهای عربستان و عراق به دنبال ارتقای همکاری در پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری با کیفیت بالا است. توافقنامه‌های بین عربستان و بحرین نیز به دنبال اشتراک دانش و سازمان‌دهی برنامه‌های آموزشی و سمینارها هستند و تلاش‌های مشترک در حمل‌ونقل و ایمنی جاده‌ها را ترویج می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، عربستان به دنبال جلب همکاری کشورهای همسایه و هم‌زبان خود است. پس از اینکه این کشور با بحرین 2 تفاهم‌نامه با محوریت حمل‌ونقل، تعمیر و نگهداری جاده‌ها و ایمنی منعقد کرد، با عراق نیز وارد مذاکراتی شد و نتیجه این مذاکرات امضای 12 قرارداد بود.

همکاری عربستان و بحرین

به گزارش خبرگزاری عربستان سعودی (SPA)، هدف این تفاهم‌نامه‌ها افزایش همکاری در بخش حمل‌ونقل و خدمات لجستیکی بین دو کشور است.

در این نشست، صالح بن ناصر الجاسر (Saleh bin Nasser AI-Jasser)، وزیر حمل‌ونقل و خدمات لجستیکی عربستان، محمد بن ثامر الکعبی (Mohammed bin Thamer Al Kaabi)، وزیر حمل‌ونقل و مخابرات بحرین و ابراهیم بن حسن الحواج (Ebrahim bin Hasan Al Hawaj)، وزیر کار بحرین حضور داشتند.

این تفاهم‌نامه‌ها مستلزم تلاش‌های مشترک در زمینه‌های ذکرشده، از جمله به اشتراک‌گذاری دانش، سازمان‌دهی برنامه‌های آموزشی و سمینارها و همچنین ترویج تحقیق و توسعه است. در آگوست 2023، داده‌ها نشان داد که واردات بحرین رشد سه درصدی را تجربه کرد و به 534 میلیون دینار بحرین (1.416 میلیارد دلار)، در مقایسه با 520 میلیون دینار بحرین (1.379 میلیارد دلار) در همان ماه سال 2022 رسید.

از نظر مقاصد صادراتی، عربستان سعودی با ارزش 82 میلیون دلار در رتبه نخست قرار دارد، امارات متحده عربی با 41 میلیون دلار در رتبه بعدی قرار دارد و ایالات متحده با 36 میلیون دلار در رتبه سوم قرار دارد. بالاترین محصول صادراتی در آگوست 2023 آلیاژهای آلومینیوم خام به ارزش 90 میلیون دینار بحرین، پس از آن سنگ معدن و کنسانتره آهن آگلومره (متراکم) شده آلیاژی با 57 میلیون دینار بحرین و سیم آلومینیوم غیر آلیاژی با 21 میلیون دینار بحرین بود.

علاوه بر این، صادرات مجدد شاهد افزایش هشت درصدی بود که در مجموع 70 میلیون دلار در مقایسه با 65 میلیون دلار در ماه مشابه سال 2022 بود. توربو جت‌ها به عنوان پیشروترین محصول صادرات مجدد از بحرین با ارزش 16 میلیون دینار بحرین و پس از آن خودروهای جیپ با 6 میلیون دینار بحرین ظاهر شدند.

امضای قرارداد 12 شرکت سعودی با صندوق توسعه عراق

در دسامبر 2023، عربستان سعودی و عراق قرارداد مشارکتی را برای تشویق سرمایه‌گذاری‌های صنعتی بخش خصوصی امضا کردند. وزارت سرمایه‌گذاری عربستان سعودی (MISA) بر امضای 12 یادداشت تفاهم بین شرکت‌های سعودی و صندوق توسعه عراق نظارت داشت. هدف از این توافقنامه‌ها ارتقای همکاری در پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری با کیفیت بالا در عراق است.

به گفته این وزارتخانه، مراسم امضای قرارداد با حضور مهندس خالد الفالح (Khalid Al Falih)، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان، محمد تمیم معاون نخست‌وزیر برنامه‌ریزی عراق و محمد النجار (Mohammed Al-Najjar)، رئیس صندوق توسعه عراق.

در دسامبر 2023، عربستان سعودی و عراق قرارداد مشارکتی را برای تشویق سرمایه‌گذاری‌های صنعتی بخش خصوصی امضا کردند. این ابتکار بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر دو کشور برای تقویت روابط دوجانبه و جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.

در دسامبر 2023، نخست‌وزیر عراق، محمد شیعه السودانی (Mohammed Shia’ Al Sudani)، قرارداد مشارکت بین شرکت خصوصی عراقی الدیار (Al-Diyar) و سیمان منطقه شمالی عربستان سعودی را ستود. این مشارکت با تمرکز بر صنعت سیمان، اولین همکاری بین بخش خصوصی عراق و عربستان سعودی بود. السودانی تأکید کرد که این مشارکت راه را برای همکاری‌های آینده بین شرکت‌ها، شرکت‌های عراقی و همتایان سعودی آن‌ها هموار می‌کند. همچنین بخش خصوصی هر دو کشور را به ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر، ترویج توسعه پایدار و تقویت وابستگی متقابل اقتصادی بین عراق و کشورهای همسایه تشویق می‌کند.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها