قانون فیرپلی مالی تا 6 ماه دیگر در فوتبال ایران


قانون فیرپلی مالی تا 6 ماه دیگر در فوتبال ایران

رئیس فدراسیون فوتبال درباره تصویب قانون فیرپلی مالی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال پس از پایان جلسه توجیهی فیرپلی مالی در وزارت ورزش و جوانان با حضور وزیر ورزش و مدیران عامل باشگاه‌ها، اظهارکرد: خودم می‌دانستم قانون فیرپلی مالی از سوی فیفا ابلاغ خواهد شد و الزامات آن را بیشتر خواهند کرد. وقتی فیرپلی مالی را عنوان کردیم، مورد انتظار و انتقاد باشگاه‌ها بود اما امروز ارزیابی ۸۰ درصد باشگاه‌ها از این موضوع مثبت بود. چون متوجه شدند اگر ما این کار را انجام نمی‌دادیم امروز بدهی باشگاه‌ها فوق‌العاده بیشتر بود.

وی ادامه داد: ما با توجه به سقفی که در نظر گرفته بودیم، اعلام کرده بودیم که باشگاه‌ها نباید بیش از این هزینه کنند و فیرپلی مالی هم دقیقاً قانونی به نام سربه سر دارد. یعنی هر مقداری که درآمد دارید به اندازه همان مقدار می‌توانید هزینه کنید و در قانون جدید هم نباید بیشتر از ۷۰ درصد برای تیم بزرگسال فوتبال باشگاه هزینه شود. اگر باشگاه‌ها خیلی درآمدزایی داشتند باید این درآمد را روانه تیم‌های بانوان و پایه و در واقع اقدامات توسعه‌ای کنند.

تاج گفت: امروز در خصوص فیرپلی مالی مفصل بحث کردیم و قانون مجلس نیز خوشبختانه به صورتی است که وزارت ورزش را مکلف کرده است که حتماً فیرپلی مالی را انجام دهد و وزارت ورزش نیز فدراسیون فوتبال را در این زمینه مکلف کرده است تا با نظر کارشناسان این قانون را که برگرفته از قانون سال گذشته است و ایراداتی هم داشت، وارد مجمع فدراسیون شود و با تصویب مجمع به منزله قانون دربیاید. در این خصوص شش ماه وقت داریم.

رئیس فدراسیون فوتبال عنوان کرد: در این زمینه باید در خصوص درآمدهای پایدار و فیرپلی مالی صحبت کنیم. در اروپا بحث فیرپلی مالی از سال ۲۰۱۰ شروع شده است و تا سال ۲۰۱۶ باشگاه‌های ضررده به بحث سربه سر رسیده‌اند و از همین‌ راه در سال ۲۰۱۷ به سود رسیده‌اند و در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ کمی به خاطر کرونا دچار مشکل شدند. ما اکنون شرایط ۲۰۱۱ اروپا را داریم و ۴ باشگاه ما ورشکسته هستند که در جلسه مفصل در این زمینه به وزیر ورزش گزارش دادیم.

وی افزود: باید این چهار باشگاه را به شرایط عادی برگردانیم، ضمن اینکه صورت‌های مالی برخی باشگاه‌ها باید به تأییدیه حسابرس برسد. در مجموع شرایط به صورتی است که شهامت و شجاعت این تصمیم را داشته باشیم. به ما می‌گفتند چرا سقف گذاشتید و اگر ما این کار را انجام نمی‌دادیم همه این باشگاه‌ها افتاده بودند. در شرایطی که سقف گذاشته‌ایم نتوانستیم پول بازیکنان را تسویه کنیم. البته من در این جلسه هم عنوان کردم که فرق فوتبال با بقیه پدیده‌های اجتماعی این است که فوتبال رقبایی هم دارد و اگر موفق نشویم رقبا از ما جلو می‌زنند و اگر ما بایستیم ژاپن، کره و قطر مثل ما نمی‌ایستند و از ما پیشی می‌گیرند. الان ما دوم آسیا شده‌ایم و باید تلاش کنیم به رده اول برگردیم. در رنکینگ فوتبال دنیا نیز بیستم هستیم و در فوتبال ساحلی و فوتسال نیز به ترتیب پنجم و ششم جهان هستیم، اما در درآمد بیستم آسیا هستیم.

تاج درباره حق پخش تلویزیونی نیز خاطرنشان کرد: درآمدهای فدراسیون فوتبال و باشگاه‌های کشور تنها حق پخش تلویزیونی نیست و درآمدهای دیگری هم که باید آنها را احصا کنیم. ضمن اینکه مسئله هزینه‌ها، مالیت و ارزش افزوده فوتبال را به صورت جدی تحت‌الشعاع قرار دادند. طی گزارش باشگاه‌ها، برخی از آنها ممنوع‌الخروج، ممنوع المعامله و همه چیز به خاطر مالیات هستند. در حالی که در قانون پیش‌بینی شده است فوتبال و اماکن ورزشی از پرداخت مالیات معاف هستند. اما مالیات تفسیر دیگری دارد. اکنون فدراسیون فوتبال جزو بدهکاران مالیاتی و ارزش افزوده است. اگر بخواهیم با این دسته فرمون پیش برویم مطمئناً همه باشگاه‌های ما در بحث مجوز حرفه‌ای گرفتار می‌شوند. به هر حال جلسه امروز خوب بود و ادامه خواهد داشت و انشاءالله نتایج بهتری حاصل شود.

وی درباره صحبت‌های زارعی در زمینه بحث مالکیت مشارکتی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس گفت: این دو باشگاه از سایر موارد شرایط مطلوب‌تری نسبت به تمام این سال‌ها دارد. این باشگاه نسبت به مالیات و ورزشگاه قدم‌های موثری برداشته‌اند و توانسته‌اند مجوز مقاومت سکوها، زمین و آتش‌نشانی را دریافت کنند که اینها اقدامات بسیار سختی بود و آقای وزیر هم جلساتی برگزار کرد و توانستیم این موانع را رفع کنیم اما درباره مالکیت مشترک باید بگویم این موضوع در اختیار فدراسیون فوتبال نیست و حتی به نظر من در اختیار وزارت ورزش نیز نیست. این موضوع حتما باید حل شود و امروز هم با آقای وزیر در این خصوص صحبت مفصلی داشته‌ام. خودم نیز امروز به یک دستگاه نامه محرمانه و فوری ارسال کردم که اگر تا تاریخ مدنظر این اتفاق نیفتد عواقب آن شامل ما نمی‌شود چون هر کاری که باید انجام می‌دادیم را انجام داده‌ایم. به هر حال تا الان بحث مالکیت مشترک حل نشده است.

منبع : خبر آنلاین
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق