Axion رونمایی شد؛ اولین پردازنده ARM گوگل برای دیتاسنترها


Axion رونمایی شد؛ اولین پردازنده ARM گوگل برای دیتاسنترها

گوگل به تازگی از اولین پردازنده‌ ARM خود با نام Axion برای دیتاسنترها رونمایی کرد. غول فناوری آمریکایی در جریان رویداد Cloud Next 2024 به قابلیت‌های تراشه جدید خودش اشاره کرد که از مهمترین آنها می‌توان تا 50 درصد عملکرد بهتر و تا 60 درصد...

گوگل به تازگی از اولین پردازنده‌ ARM خود با نام Axion برای دیتاسنترها رونمایی کرد. غول فناوری آمریکایی در جریان رویداد Cloud Next 2024 به قابلیت‌های تراشه جدید خودش اشاره کرد که از مهمترین آنها می‌توان تا 50 درصد عملکرد بهتر و تا 60 درصد بهره‌وری انرژی بالاتر اشاره کرد. در ادامه این نوشتار از شهر سخت افزار با ویژگی‌های این تراشه بیشتر آشنا می‌شویم.

Axion اولین پردازنده‌ مبتنی‌بر آرم گوگل محسوب می‌شود که به‌طور اختصاصی برای دیتاسنتر طراحی شده است و از هسته‌های قدرتمند Neoverse V2 بهره می‌برد. بر اساس ادعای گوگل، Axion در مقایسه با بهترین پردازنده‌های آرم موجود در بازار دیتاسنتر، ۳۰ درصد عملکرد بهتر و نسبت‌ به ماشین‌های مجازی x86 مشابه تا ۵۰ درصد بهبود عملکرد و ۶۰ درصد بازدهی انرژی بهتری دارد.

Axion رونمایی شد؛ اولین پردازنده ARM گوگل برای دیتاسنترها

به‌گفته گوگل، هم‌اکنون از این تراشه در سرویس‌هایی مانند BigTable و موتور گوگل ارث استفاده می‌شود. گوگل با معرفی این تراشه، وارد رقابت با آمازون شده است. پیش از این آمازون در زمینه پردازنده‌های مبتنی بر Arm برای دیتاسنترها پیشتاز بوده است.

بر اساس اعلام techcrunch خدمات ابری آمازون موسوم‌ به Amazon Web Services (AWS) از سال ۲۰۱۸ با معرفی پردازنده‌ی Graviton و نسل‌های بعدی آن، در زمینه‌ پردازنده‌های آرم مخصوص دیتاسنترها، پیشرو بوده است. انویدیا، یکی دیگر از بزرگان حوزه‌ تراشه نیز در سال ۲۰۲۱ با معرفی Grace، ورود خود را به این بازار اعلام کرد.

گوگل چندین سال است که پردازند‌ه‌های خود را توسعه می‌دهد، اما آن‌ها عمدتاً روی محصولات مصرفی متمرکز شده‌اند. تراشه اصلی تنسور مبتنی بر Arm برای اولین‌بار در گوشی‌های پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو که در اواخر سال 2021 عرضه شدند، به کار گرفته شد.

پیش از آن، گوگل واحد پردازش تنسور (TPU) را برای دیتاسنتر توسعه داده بود. این شرکت در سال 2015 استفاده از این تراشه را به صورت داخلی در دیتاسنتر آغاز کرد. این تراشه در سال 2016 به صورت عمومی معرفی شد و در سال 2018 در اختیار شرکت‌های دیگر قرار گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ضرب المثل های ایرانی از نگاه هوش مصنوعی + عکس