توسعه گردشگری استان مرکزی در گرو بهبود زیرساخت ها


توسعه گردشگری استان مرکزی در گرو بهبود زیرساخت ها

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: دو ضرورت مهم توسعه گردشگری استان مرکزی، ایجاد زیرساخت های لازم و بهبود زیرساخت های موجود در کنار تبلیغات در این عرصه است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: دو ضرورت مهم توسعه گردشگری استان مرکزی، ایجاد زیرساخت های لازم و بهبود زیرساخت های موجود در کنار تبلیغات در این عرصه است.

به گزارش «دنیای سفر»، محمود مرادی نراقی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه امسال تبلیغات بسیار وسیعی در حوزه گردشگری انجام شد که در آمار ورود گردشگر نوروزی به استان تاثیر گذاشت، افزود: از ۲۴ اسفند پارسال تا ۱۴ فروردین امسال ۱۷۷ هزار نفر اقامت رسمی و غیر رسمی در مراکز اقامتی استان داشتیم که این آمار در مدت زمان مشابه سال گذشته تقریبا ۱۵۴ هزار نفر بوده است.

وی از رشد ۱۷.۷ درصدی اقامت در اماکن اقامتی استان اعم از هتل ها، مهمانسراها و اقامتگاه های بوم گردی خبر داد و گفت: در حوزه بازدید از اماکن گردشگری نیز رشد ۱۴.۶ درصدی را شاهد بودیم.

مرادی افزایش بازدیدهای نظارتی از اماکن تفریحی، خدماتی و اقامتگاه های استان را یکی از شاخص های مهم خدمات این اداره کل در سال جاری عنوان کرد و گفت: تعداد بازدیدهای نظارتی در سال گذشته ۲۷۷ مورد و در سال جدید ۵۹۰ مورد بوده است که بر این اساس رشد ۲۱۲ درصدی در این حوزه اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه بیشترین بازدیدها از اماکن گردشگری شهرستان های اراک، محلات، ساوه و دلیجان انجام شده است، گفت: آمارها نشان می دهد که در ایام نوروز، گردشگران بیشتر از مراکز تفریحی طبیعی ما استقبال می کنند.

استان مرکزی مقصد سفر نیست

مرادی اظهار کرد: یکی از مشکلات ما این است که استان مرکزی مقصد گردشگری نیست و در واقع گردشگر به صورت اتفاقی و در مسیر سفر، با جاذبه های موجود آشنا یا مواجه می شود و از آنها بازدید می کند، بر این اساس باید در طول سال به گونه ای برنامه ریزی شود و اطلاعات تا اندازه ای به مخاطب بویژه در شهرهای بزرگ ارائه شود که در صورت اقدام به سفر، استان مرکزی را به عنوان مقصد انتخاب کند که اگر تبلیغات و اطلاع رسانی خوبی داشته باشیم، قطعا این اتفاق می افتد.

وی افزود: دومین مسئله که از اولی مهمتر است این است که باید در مراکز گردشگری استان زیرساخت لازم برای استفاده گردشگر مهیا باشد. به همین دلیل دو رسالت اصلی ما در حوزه گردشگری، معرفی جاذبه های استان و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز گردشگران است.

مرادی با بیان اینکه در حوزه انجام رسالت اول، در سال جاری ۲۵۰۰ متر بنر در محورهای مواصلاتی استان نصب شده و در محورهای مواصلاتی اصلی نیز بیلبوردهای بسیار بزرگ نصب و استان مرکزی را به عنوان استان مفاخر معرفی و جاذبه های استان را نیز معرفی کرده ایم، گفت: همچنین بروشور، نقشه و کاتالوگ چاپ شد و در مجموع، در حوزه معرفی، علیرغم محدودیت های مالی به خوبی اقدام شد.

وی تصریح کرد: پیش بینی ما درخصوص ورود گردشگر نوروزی به استان به دلیل همزمانی ایام تعطیلات با ماه مبارک رمضان و بارش های سنگین بهاری، کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی ورود گردشگر بود، ولی در این حوزه نه تنها کاهش رخ نداد بلکه افزایش اتفاق افتاد که نشان می دهد تبلیغات انجام شده موثر بوده است. این افزایش در مراکز اقامتی ما نیز مشهود بود و نشان می دهد که تحرکی در معرفی جاذبه های گردشگری استان در حال رخ دادن است.

توسعه گردشگری استان مرکزی نیازمند بهبود زیرساخت

مرادی درخصوص دومین رسالت اصلی این اداره کل در حوزه توسعه گردشگری گفت: باید زیرساخت های مناسب را برای گردشگران فراهم کنیم. برای مثال اگر گردشگر به سمت غار نخجیر دلیجان می رود از جاده مناسب، ایمنی، دسترسی های لازم، محل اسکان و ... برخوردار شود و بتواند خاطره خوبی را با خود از این استان ببرد.

وی یکی از اقدامات موثر در سال جاری را به خدمت گرفتن تمام توان شهرداری ها و دهیاری های استان در قالب ستاد خدمات سفر عنوان کرد و گفت: تمام شهرداری ها را پای کار نوروزگاه ها آوردیم. مخصوصا در شهرهای مقصد گردشگری مثل ساوه، محلات، دلیجان، نراق و ... شهردارها به خوبی پای کار آمدند و حتی برنامه های جذابی را اجرا کردند که در نگهداری گردشگر در این شهرها بسیار موثر بود.

مرادی درخصوص میزان بودجه لازم برای توسعه زیرساخت های گردشگری استان گفت: حتی اگر دو تا سه همت هم در اختیار میراث فرهنگی استان قرار بگیرد بدلیل تنوع جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی استان، امکان هزینه کرد آن برای بهبود زیرساخت ها وجود دارد ولی کل اعتبارات میراث فرهنگی استان در سال گذشته ۴۰ میلیارد تومان بوده که سهم گردشگری از این میزان، حدود ۴ میلیارد تومان بوده است.

هزینه های بالای جانبی سرمایه گذاری در حوزه گردشگری استان مرکزی

وی با تاکید بر اینکه مجموعه استان باید به این باور برسد که ساماندهی مجموعه های گردشگری یکی از نیازهای استان است، گفت: سرمایه گذار در شرایط فعلی اشتیاقی به سرمایه گذاری در حوزه گردشگری استان پیدا نمی کند چرا که ابتدا باید حداقل هایی در این حوزه همچون راه دسترسی، آب، برق، گاز، تلفن، حمل و نقل، خدمات شهری و ... فراهم شود.

وی افزود: وقتی سرمایه گذار بخواهد مرکز اقامتی در یک منطقه هدف گردشگری استان بسازد، اگر این منطقه از امکانات اولیه خدماتی بی بهره باشد، از اینکار منصرف می شود و نمی توان از او توقع داشت که هزینه دسترسی به همه این خدمات را متقبل شود. دلیل عدم تمایل اکثر سرمایه گذاران به ورود به این عرصه، بالا بودن هزینه های جانبی اقدامی است که می خواهند انجام دهند.

لزوم بهسازی جاده فرودگاه

مرادی یکی از زیرساخت های مهم گردشگری را حمل و نقل بویژه حمل و نقل هوایی عنوان کرد و گفت: اگر جاده فرودگاه ساخته نشود و ایمنی آن افزایش نیابد نباید انتظار داشت که یک ایرلاین در استان مرکزی سرمایه گذاری کند. در حال حاضر یکی از جاده های ناایمن ما جاده فرودگاه است.

وی مهمترین اقدام اداره کل میراث فرهنگی در سال ۱۴۰۳ در حوزه گردشگری را، جدای از حفاظت، مرمت و نگهداری آثار تاریخی طبیعی، تاریخی و فرهنگی موجود، معرفی این ظرفیت ها عنوان کرد و گفت: در این حوزه بسیار کم کاری شده و بسیاری از مردم استان و حتی مسئولان استان از ظرفیت های موجود گردشگری استان اطلاع چندانی ندارند، لذا باید برای آشنایی تمامی اقشار استان و دیگر استان ها با این ظرفیت ها خوراک تهیه شود و در واقع بزرگترین چالش موجود بی اطلاعی مردم و مسئولان از این ظرفیت هاست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت