اهمیت نوازش در روابط عاشقانه همسران


اهمیت نوازش در روابط عاشقانه همسران

نوازش کردن یکی از پنج زبان عشق است که شاید برای هر کسی اهمیت نداشته ­باشد، خیلی­ ها از به آغوش کشیدن و به آغوش کشیده شدن احساس خوبی ندارند در حالی که افرادی هم هستند که شور و شوق زیادی برای یک آغوش گرم یا...

اهمیت نوازش در روابط عاشقانه همسران
نوازش کردن یکی از پنج زبان عشق است که شاید برای هر کسی اهمیت نداشته ­باشد، خیلی­ ها از به آغوش کشیدن و به آغوش کشیده شدن احساس خوبی ندارند در حالی که افرادی هم هستند که شور و شوق زیادی برای یک آغوش گرم یا نوازشی آرام دارند. اما چه اهل نوازش کردن باشید یا نه، نوازش غیر جنسی، نقش مهمی در زندگی همه ما دارد.
به گزارش میگنا رسانه روانشناسی و تاب آوری ایران ارتباط فیزیکی (بغل کردن یا بغل شدن، نوازش کردن یا نوازش شدن) نیاز مهمی برای سلامت عاطفی ما محسوب می­شود که برآورده نکردن این نیاز، باعث ایجاد تجربه ­ای بنام "گرسنگی پوستی" می­شود.
وقتی مدت زمان زیادی با کسی ارتباط و تماس فیزیکی نداشته باشید، "گرسنگی پوستی" اتفاق می­افتد. حتی زمانی که در رابطه هستید هم ممکن است این حس را تجربه کنید.

گرسنگی پوستی
اینکه برای مدتی کسی را بغل نکنید، طبیعی است ولی وقتی مدت زمان طولانی­ ای را بدون تماس فیزیکی سپری می­کنید، ممکن است به شدت متوجه "گرسنگی پوستی" شوید، یا ممکن است احساس نیاز خفیفی از در آغوش گرفتن یا در آغوش کشیده شدن داشته ­باشید. اگر در رابطه­ ای هستید که تماس فیزیکی با هم ندارید، ممکن است از رابطه خودتان ناامید شوید. دلیل این ناامیدی این است که رابطه فرصتی برای محبت کردن، نوازش کردن و در آغوش کشیدن یا در آغوش کشیده شدن را برای شما فراهم نمی­کند. این یکی از مسائل مهمی است که می­تواند در سرنوشت رابطه تعیین کننده باشد، چرا که اگر در رابطه­ تان دچار تجربه "گرسنگی پوستی" شوید و نتوانید برای حل آن از رابطه خود کمک بگیرید، به مرور زمان این رابطه رنگ و بوی خود را از دست داده و دیر یا زود به پایان می­رسد.

چرا گرسنگی پوستی را تجربه می کنیم؟
ما در تمام طول زندگی خود به لمس نیاز داریم. اینکه چقدر به آغوش و نوازش نیاز داشته باشیم به عوامل مختلفی مانند شخصیت، فرهنگ، شرایط جسمانی و سلامتی و ... بستگی دارد ولی چیزی که مهم است این است که انسان­ها نیاز به نوازش دارند. این نیاز به محض تولد شروع می­شود. از زمانی که نوزاد به دنیا می­آید، ارتباط فیزیکی والدین با نوزاد، به رشد او کمک می­کند، خود این ارتباط هم پیوندی بین والدین و نوزاد ایجاد می­کند. با این حال ممکن است متوجه الزام این نیاز در طول زندگی و ادامه ­دار بودن آن نباشیم. نوازش کردن و نوازش شدن در سطح فیزیولوژیکی احساس خوبی به ما می­دهد. البته فواید روانی مهمی نیز دارد اما تأثیر واقعی بر هورمون­های ما می­گذارد. نوازش، آرامش­ دهنده و تسکین­ دهنده است و زمانی که مضطرب می­شویم، نوازش و آغوش می­توانند در ما احساس آرامش را ایجاد کنند. همچنین هورمون عشق (اکسی ­توسین) را آزاد می­کند و هورمون استرس (کورتیزول) را کاهش می­دهد.
وقتی به اندازه کافی تماس فیزیکی نداشته­ باشیم، چه اتفاقی می­افتد؟
"گرسنگی پوستی" می­تواند خود را به عنوان مجموعه­ ای از علائم عاطفی و فیزیولوژیکی نشان دهد. وقتی پوست ما تشنه نوازش می­شود، اکسی­ توسین کمتر و کورتیزول بیشتری دریافت می­کنیم. منطقی است که علائم افسردگی، استرس و اضطراب را نشان دهیم. علاوه بر این وقتی "گرسنگی پوستی" را تجربه می­کنیم ممکن است در تنظیم هیجانی و احساس رضایت از روابطمان با مشکل روبه ­رو شویم. این تجربه برای سلامت روان ما مضر بوده و می­تواند بر روابط ما تأثیر منفی بگذارد. همچنین می­تواند منجر به مشکلات عاطفی مختلفی شده و بدون ترشح هورمون­هایی که مورد نیاز هستند، مشکلات بیشتری را ایجاد کند.

عواملی که به گرسنگی پوستی کمک می­کنند:
اتفاقاتی که در دوران کودکی و همچنین در بزرگسالی تجربه می­کنیم، می­توانند بر "گرسنگی پوستی" تأثیر گذار باشند. بیایید تا نگاه دقیق­تری به این مسأله داشته ­باشیم:
1. اهمیت دوران کودکی
از آنجایی که برای رشد مناسب جسمی و عاطفی، نوازش نوزادان و کودکان بسیار مهم است، فقدان تماس در دوران کودکی می­تواند مشکلات بلند مدتی ایجاد کند. وقتی کودکان بزرگتر می­شوند و نوازش کافی را دریافت نمی­کنند، این می­تواند باعث ایجاد انزوا، مشکلات رفتاری و مشکلات مربوط به دلبستگی شود. اگر در دوران کودکی با کودک به درستی رفتار نشود، ممکن است در بزرگسالی از نوازش شدن و به آغوش کشیده شدن بیزار باشد. این می­تواند برای فرد، احساس ناراحتی یا ناامنی ایجاد کند. در مقابل نوزادان و کودکانی که بیشتر نوازش شدند و تماس فیزیکی خوبی داشتند، در طول رشد رفتارهای تهاجمی کمتری از خود نشان می­دهند.
2. از دست دادن رابطه
اگر اخیرا رابطه شکست خورده­ای داشته ­اید، ممکن است بی­ آغوشی را تجربه کنید و از آن رنج ببرید. اگر در رابطه­ ای بودید که عادت داشتید دست­های همدیگر را بگیرید یا یکدیگر را در آغوش بکشید ولی الان آن رابطه تمام شده، این تغییر برای شما عمیق­تر احساس می­شود و این شرایط می­تواند باعث ایجاد "گرسنگی پوستی" در شما شود.


چالش­های رابطه
بعضی از افراد به دلیل شرایط سختی که با آن دست و پنجه نرم می­کنند، از شریک زندگی خود دوری می­کنند و این امر باعث کاهش محبت و صمیمیت در بین زوجین می­شود. این شرایط همراه با تعارضات حل نشده قبلی در رابطه، میزان علاقه­ مندی افراد برای به آغوش کشیدن و به آغوش کشیده شدن را کاهش می­دهد. وقتی که در رابطه هستید، مؤثرترین راه برای بهبود "گرسنگی پوستی"، ارتباطی شفاف، واضح و صمیمانه است. اگر همسرتان شما را کم در آغوش می­گیرد یا نوازش می­کند، بجای قضاوت، با کنجکاوی تجربه خود و رابطه خود را بررسی کرده و با همسرتان درباره این موضوع صحبت کنید و به او اعلام کنید که کمبود آغوش یا نوازش، چه احساسی را در شما ایجاد کرده و از او بخواهید تا برای حل این مسأله با هم همکاری کنید. چون نوازش کردن و در آغوش کشیدن (یا کشیده شدن) نه تنها بر سلامت عاطفی ما تأثیر مثبتی دارد، بلکه یک نوازش از طرف فرد دیگر، فواید فیزیولوژیکی نیز دارد که موارد زیر از جمله فواید نوازش می­باشد:
  1. تسکین دهنده سیستم عصبی
    افزایش هورمون دوپامین
    تأثیر مثبت بر سروتونین
    افزایش هورمون اکسی­توسین
    کاهش هورمون کورتیزول
    کاهش فشار خون و ضربان قلب
    بهبود سلامتی و کاهش درد

راه ­حل­های عملی برای کاهش گرسنگی پوستی
از آنجا که نوازش نشدن و در آغوش کشیده نشدن برای سلامت عاطفی ما خطرناک است، خوشبختانه راه­های زیادی برای رفع "گرسنگی پوستی" وجود دارد. با کمک راه­هایی که در زیر بیان شده ­اند، می­توانید "گرسنگی پوستی" را کاهش دهید. تمام این فعالیت­هایی که در زیر مطرح شده ­اند، به ترشح اکسی توسین و کاهش سطح کورتیزول شما کمک می­کنند.
  1. از همسر، دوستان و یا افراد نزدیکی که با آنها در ارتباط هستید بخواهید تا شما را بغل کنند یا آنها را بغل کنید
    دست­های همدیگر را بگیرید
    ماساژ بگیرید، چه از یک ماساژور حرفه­ای و یا چه از همسرتان یا دوستی که توانایی انجام دادن این کار را برای شما داشته­باشد
    ورزش کنید، مخصوصا ورزش­هایی که در آنها تماس فیزیکی، زیاد اتفاق می­افتد
    بازی کردن با حیوانات خانگی یا نوازش آنها
اما اگر با شخصی در ارتباط نیستید و یا تنها هستید هم می­توانید فعالیت­هایی انجام دهید که به کمک آنها حس "گرسنگی پوستی" را برای خود کمتر کنید:
  1. دوش آب گرم بگیرید. احساسی که آب گرم بر روی بدن شما ایجاد می­کند می تواند آرامش ­بخش باشد.
    یک فنجان قهوه، چای یا فقط آب داغ را در دست بگیرید، این کار باعث ایجاد احساس آرامش در شما می­شود.
    لمس کردن پتو یا یک ملحفه می­تواند تا حدودی احساس "گرسنگی پوستی" را در شما کاهش دهد.
    ورز دادن خمیر و حس بزرگ شدن آن در زیر دستانتان، می­تواند به عنوان یک مسکن عمل کند
    خودتان را ماساژ دهید. دست، صورت و پای خود را ماساژ دهید تا احساس لمس شدن را تجربه کنید
    پای خود را روی یک توپ تنیس گذاشته و آن را روی توپ حرکت دهید

چگونه درمان می­تواند کمک کند؟
درمان در هر مسأله ­ای که اتفاق می­افتد می­تواند کمک­ کننده باشد و "گرسنگی پوستی" هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر مطمئن نیستید که "گرسنگی پوستی" را تجربه می­کنید، درمان می­تواند به شما در درک این تجربه کمک کند که از آن رنج می­برید یا نه. یک درمانگر متخصص می­تواند به شما کمک کند تا استراتژی­ های سالمی برای کاهش علائم و تنظیم احساسات خود پیدا کنید. علاوه بر توصیه­ های عملی که یک درمانگر می­تواند برای شما داشته ­باشد، به اشتراک گذاشتن احساساتتان و سهیم شدن آنها با فرد دیگری، می­تواند به شما کمک کند تا کمتر احساس انزوا داشته و همچنین در ارتباطتان قدرت و حضور بیشتری داشته ­باشید. "گرسنگی پوستی" در نبود ارتباط فیزیکی رخ می­دهد و میتواند تاب آوری زوجین را به چالش بکشد فعالیت­های عاطفی که در ارتباط با خودتان انجام می­دهید، اولین قدم برای برقراری ارتباط فیزیکی با دیگران است. اگر در رابطه زوجی هستید، یک زوج­درمانگر می­تواند به شما در درمان "گرسنگی پوستی" کمک کند.

چرا گرسنگی پوستی باید برطرف شود؟
ممکن است این مسأله به نظر شما موردی جزئی باشد، اما این موضوع جدی ­ای است که نباید نادیده گرفته­ شود. نیاز ما به نوازش شدن و در آغوش گرفته شدن از بدو تولد شروع می­شود و برای رشد مناسب ما حیاتی است. ما همچنان برای کاهش هورمون­های استرس و حفظ هورمون­های شادی­ آور، مانند اکسی ­توسین در بدن خود، به نوازش نیاز داریم. توجه نکردن به "گرسنگی پوستی" می­تواند منجر به افسردگی، استرس، اضطراب، تنهایی، احساس انزوا و اختلالات خواب شود که می­تواند عاملی برای تثبیت این حالت­ها در فرد باشد.
احمد مختارزاده روانشناس و زوج درمانگر در خاتمه این مطلب آورده است اگر مشکوک هستید که دچار "گرسنگی پوستی" شده اید، این مسأله ارزش بررسی کردن را دارد. می­توانید با امتحان کردن یکی از فعالیت­های پیشنهادی که در بالا بیان شد، مانند بازی کردن با حیوان خانگی یا در آغوش گرفتن یکی از عزیزانتان و توجه به احساسی که در شما ایجاد می­کند، شروع کنید. اگر تفاوت قابل توجهی وجود داشت، باید اقدامات بیشتری برای رفع و درمان "گرسنگی پوستی" انجام دهید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا