چرا مجازات‌های حیات‌وحش بازدارنده نیست؟


چرا مجازات‌های حیات‌وحش بازدارنده نیست؟

چند هفته قبل ۴ لاشه روباه به درختی آویزان شده بودند، فرد متخلف دستگیر و حکم مجازات این فرد اعلام شد؛ اما این حکم به نظر بازدارندگی را برای عدم شکار در آینده ایجاد نمی‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، چند هفته قبل تصویر آویزان شدن لاشه چند روباه در روستای دلیر از توابع مازندران خبرساز شد.این تصویر به سرعت در فضای مجازی پخش شد و بسیاری از افراد به آن واکنش نشان داده و خواستار مجازات فرد خاطی شدند.

سرانجام فردی که مرتکب چنین تخلف شده بود شناسایی شده و بنا به دستور رئیس دادگاه عمومی و انقلاب بخش مرزن آباد پرونده شکارچی متخلف خارج از نوبت رسیدگی و دستگیر شد.نادر سحرخیز رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالوس گفت:طبق حکم صادر شده این شکارچی باید مدت ۵۴۰ ساعت خدمات رایگان زیست محیطی ارائه و بیش از ۵۰ میلیون ریال هم بابت شکار این روباه‌ها پرداخت کند.وی ادامه داد: این شکارچی باید مدت هفت ماه زندانی می شد ولی برابر قانون و اعمال مجازات جایگزین حبس در نظر گرفته شده طبق نظر دستگاه قضائی باید بیش از ۵۰۰ ساعت خدمات رایگان به محیط زیست مانند جمع آوری زباله در نقاطی از این شهرستان ارایه دهد.»

اما مسئله‌ای که اینجا وجود دارد آیا واقعاً این مجازات بازدارنده است. انگیزه این فرد از این اقدام مشخص نیست اما کشتن چند حیوان بیگناه و آویزان کردن لاشه آن‌ چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ شاید برای خودنمایی یا تنفر از حیوانات بوده که این کار انجام گرفته است. اما این مبلغ در حالی برای این فرد تعیین شده است که قیمت پوست تنها یکی از روباه‌ها بیش از ۴میلیون تومان است.

اما مشکل بزرگ که اینجا خود را نشان می‎‌دهد مجازات‌هایی است که بازدازنده نیست. مدتی است که قرار است این مجازات‌ها افزایش پیدا کند که در صورت افزایش شاید کشتار حیات وحش کمتر شود. بعضی از افراد ادعا کردند که فرد مقصر در این حادثه، شکارچی غیرمجاز و از افراد دارای سابقه است، با این حال سوالی که مطرح می شود این است که اگر این فرد سابقه‌دار باشد در حکم جایگزین تغییری در رفتار او ایجاد می‌کند؟

قبلاً هم احمد قاسمی، مدیرکل حوزه معاونت حقوق عامه دادستانی کل کشور، اعلام کرده بود که در حوزه حیات وحش مواد ۱۲ و ۱۳ قانون صید و شکار و مواد ۲۲، ۲۳و ۲۵ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ماده ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی را داریم و متاسفانه در قانون شکار و صید که قانون قدیمی هست بیشتر مجازات‌ها به صورت نقدی و با مبالغ بسیار پایین است که خیلی بازدارنده نیست.همه این موارد باعث شده است که افزایش ۷ برابری جریمه‌های شکار غیرمجاز و آسیب رساندن به حیات‌وحش در دستور کار سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفت.در حال حاضر جریمه شکار غیرمجاز روباه 3 میلیون تومان تعیین شده است که نیاز به بازنگری دارد.

کامران مبینی یکی از فعالین محبی یکی از فعالین محیط زیست در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: این مجازات‌ها برای افراد سابقه‌دار و حتی افراد مبتدی هیج تاثیری ندارد و آن‌ها با پرداخت مبلغ به راحتی کار خود را ادامه می‎دهند.وی ادامه داد: سود آن‎‌ها از شکار اندازه‌ای هست که نتوانند از آن صرف نظر کنند و دوباره این کار را ادامه می‌دهند. باید جریمه این افراد که با بی‌رحمی حیات وحش را از بین می‌برند به اندازه‌ای باشد که این اراد از انجام کار خود پشیمان شوند.

منبع : فارس
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیات وحش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی