نمایشگر گوشی مناسب برای بازی؛ LCD یا OLED، کدام بهتر است؟


نمایشگر گوشی مناسب برای بازی؛ LCD یا OLED، کدام بهتر است؟

همان‌طور که دیدن دنیای زیبای بیرون بدون داشتن چشمان سالم و قوی ناممکن است، بهره‌مندی از بازی‌های گرافیکی و پرجزییات امروزی نیز بدون بهره‌مندی از نمایشگر باکیفیت امکان‌پذیر نیست. پیشرفت چشمگیر پردازنده‌های موبایلی و صنعت گوشی‌های هوشمند باعث...

همان‌طور که دیدن دنیای زیبای بیرون بدون داشتن چشمان سالم و قوی ناممکن است، بهره‌مندی از بازی‌های گرافیکی و پرجزییات امروزی نیز بدون بهره‌مندی از نمایشگر باکیفیت امکان‌پذیر نیست. پیشرفت چشمگیر پردازنده‌های موبایلی و صنعت گوشی‌های هوشمند باعث ظهور عناوین بی‌نظیری در دنیای بازی‌های موبایلی شده است؛ اما کدام نمایشگرها برای اجرای این بازی‌ها و لذت‌بردن از کیفیت شگفت‌انگیز آن‌ها مناسب‌تر است؟ آیا LCDها با فناوری دیرین و جاافتاده خود می‌توانند نمایشگر گوشی مناسب گیمینگ باشند یا OLEDها با فناوری جدید بهترین صفحه نمایش گیمینگ محسوب می‌شوند؟ برای گرفتن جواب، این مقاله را از دست ندهید.

امروزه، گوشی‌های هوشمند به یکی از محبوب‌ترین ابزارها برای اجرای بازی‌های ویدیویی تبدیل شده‌اند. با پیشرفت تکنولوژی، گرافیک‌ بازی‌های موبایلی نیز به سطحی خیره‌کننده رسیده و اکنون، شاهد گیم‌پلی بسیار‌ روان در گوشی‌های هوشمند هستیم؛ چیزی که در سال‌های قبل تنها در کنسول‌ها و کامپیوترهای قدرتمند دیده می‌شد. در همین حال، برای بردن لذت کافی از کیفیت بالای بازی‌های گرافیکی در موبایل انتخاب نمایشگر گوشی مناسب گیمینگ از اهمیت بالایی برخوردار است.

فهرست مطالب این مقاله:

- معرفی نمایشگرهای LCD و OLED
- مقایسه مشخصات فنی نمایشگرهای LCD و OLED گوشی‌های هوشمند
- مزایا و معایب نمایشگرهای LCD و OLED
- بهترین صفحه نمایش گیمینگ کدام است؟
- جمع‌بندی و پاسخ به سوالات پرتکرار

گوشی‌های هوشمند امروزی از دو نوع نمایشگر اصلی استفاده می‌کنند که شامل LCD و OLED می‌شود. اگرچه نمایشگرهای OLED جدیدتر بوده و فناوری مدرن‌تری دارد، LCDها هنوز هم مزایای خاص خودشان را دارند.

نمایشگر گوشی مناسب برای بازی؛ LCD یا OLED، کدام بهتر است؟

اما سؤالی که ممکن است بسیاری از گیمرها بپرسند این است که بهترین صفحه نمایش گیمینگ کدام است و کدام صفحه نمایش مخصوص بازی است. در این مقاله، قصد داریم با بررسی کامل ویژگی‌های نمایشگرهای LCD و OLED به این سؤال پاسخ دهیم. به‌همین‌جهت، ابتدا مشخصات فنی و مزایا و معایب هر کدام از این نمایشگرها را بررسی کرده و سپس، به نتیجه‌گیری می‌پردازیم. برای انتخاب گوشی با بهترین صفحه نمایش گیمینگ این مقاله را دنبال کنید.

معرفی نمایشگرهای LCD و OLED

صفحه نمایش‌های LCD که مخفف Liquid Crystal Display هستند، از کریستال‌های مایع برای نمایش تصاویر استفاده می‌کنند. این نوع صفحه نمایش‌ها به دلیل استفاده از نور پس‌زمینه برای روشن کردن پیکسل‌ها، معمولاً ضخامت بیشتری دارند و در مقایسه با OLED، مصرف انرژی بالاتری دارند. بااین‌حال، LCDها به دلیل تولید نور یکنواخت و قیمت تمام‌شده کمتر، همچنان در بسیاری از دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در مقابل، صفحه نمایش‌های OLED که مخفف Organic Light-Emitting Diode هستند، از ترکیبات آلی برای تولید نور استفاده کرده که به طور مستقل در هر پیکسل روشن و خاموش می‌شوند. این ویژگی به OLEDها امکان می‌دهد تا کنتراست بسیار بالاتری داشته باشند و سیاهی‌ عمیق‌تری را نمایش دهند. صفحه نمایش‌های OLED معمولاً نازک‌تر و انعطاف‌پذیرتر بوده و امکان استفاده در دستگاه‌های خمیده را دارند.

نمایشگر گوشی مناسب برای بازی؛ LCD یا OLED، کدام بهتر است؟

مقایسه مشخصات فنی نمایشگرهای LCD و OLED گوشی‌های هوشمند

پیش از مقایسه مستقیم دو نوع نمایشگر LCD و OLED و تصمیم‌گیری درباره بهترین صفحه نمایش گیمینگ، بهتر است ابتدا مشخصات فنی این دو نوع صفحه نمایش را معرفی و مقایسه کنیم. به‌این‌ترتیب، انتخاب صفحه نمایش مخصوص بازی آسان‌تر خواهد بود.

نرخ نوسازی

نرخ نوسازی به تعداد دفعات به‌روزشدن تصویر در هر ثانیه اشاره می‌کند. هر چه نرخ نوسازی بالاتر باشد، تجربه بازی نیز روان‌تر خواهد بود. نرخ نوسازی در نمایشگرهای LCD معمولاً بین 60 تا 144 هرتز بوده و برای اکثر کاربردها مناسب است. در مقابل، نمایشگرهای OLED می‌توانند نرخ نوسازی بالاتری، گاهی 120 تا 240 هرتز داشته باشند که باعث می‌شود حرکت در تصاویر بسیار روان‌تر و واضح‌تر به نظر برسد. نرخ نوسازی بالاتر نمایشگرهای OLED می‌‎تواند برای بازی‌های رقابتی و سریع ایده‌آل باشد.

در همین رابطه بخوانید:

- بهترین گوشی های گیمینگ پیشنهادی در بازار

زمان پاسخگویی

به مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک پیکسل از یک رنگ به رنگ دیگر تغییر کند، زمان پاسخگویی گفته می‌شود. زمان پاسخگویی پایین برای بازی‌های رقابتی و سریع ضروری است و یک نمایشگر گوشی مناسب گیمینگ باید زمان پاسخ‌گویی کمتری داشته باشد.

زمان پاسخگویی در نمایشگرهای LCD معمولاً می‌تواند از 4 تا 10 میلی‌ثانیه باشد، در حالی که نمایشگرهای OLED معمولاً زمان پاسخگویی بسیار کمتری دارند که گاهی به کمتر از 1 میلی‌ثانیه می‌رسد. این تفاوت فاحش در زمان پاسخگویی تجربه بازی روان‌تر و سریع‌تری را در OLED ها به ارمغان آورده و برای بازی‌های سریع و اکشن مهم است. بنابراین، یک صفحه نمایش مخصوص بازی باید زمان پاسخ‌گویی کمتری داشته باشد که این ویژگی در OLEDها بیشتر دیده می‌شود.

نمایشگر گوشی مناسب برای بازی؛ LCD یا OLED، کدام بهتر است؟

روشنایی

روشنایی بالاتر صفحه نمایش به شما امکان می‌دهد تا در محیط‌های مختلف به راحتی بازی کنید. به‌همین‌جهت، یک صفحه نمایش مناسب گیمینگ در موبایل باید روشنایی بیشتری داشته باشد. نمایشگرهای LCD به دلیل استفاده از نور پس‌زمینه می‌توانند در محیط‌های بسیار روشن مانند زیر نور مستقیم خورشید عملکرد بهتری داشته باشند. OLEDها اگرچه در شرایط نوری معمولی عملکرد خوبی دارند، اما ممکن است در نور مستقیم خورشید کمی روشنایی کمتری داشته باشند.

کنتراست

کنتراست به تفاوت بین رنگ‌های روشن و تاریک اشاره دارد. کنتراست بالاتر تصاویر را زنده‌تر و واقعی‌تر نشان می‌دهد و در بهترین صفحه نمایش گیمینگ شاهد کنتراست بالاتری هستیم.

کنتراست در نمایشگرهای OLED به دلیل توانایی خاموش کردن کامل پیکسل‌ها و نمایش سیاهی مطلق بسیار بالاتر است. در مقابل، نمایشگرهای LCD به دلیل داشتن نور پس‌زمینه نمی‌توانند سیاهی‌های عمیقی را ارائه داده و کنتراست کمتری دارند.

معمولاً کنتراست نمایشگرهای LCD کنتراست 1000:1 است، ولی کنتراست نمایشگرهای OLED به 1000000:1 می‌رسد. این تفاوت عظیم در کنتراست، عمق رنگ مشکی را در OLEDها به‌طور چشمگیری افزایش داده و تصاویر زنده‌تر و واقعی‌تری را به‌ارمغان می‌آورد.

نمایشگر گوشی مناسب برای بازی؛ LCD یا OLED، کدام بهتر است؟

وضوح تصویر

وضوح تصویر یا رزولوشن به تعداد پیکسل‌های موجود در هر صفحه نمایش اشاره دارد. هر چه وضوح تصویر بیشتر باشد، تصاویر واضح‌تر و دقیق‌تر نمایش داده می‌شوند. هر دو نوع نمایشگر مذکور می‌توانند وضوح تصویر بالایی داشته باشند، اما OLEDها به دلیل کنتراست بالا و رنگ‌های زنده‌تر، تصاویری با جزئیات بیشتر و وضوح بالاتر ارائه می‌دهند. بنابراین، در انتخاب نمایشگر گوشی مناسب گیمینگ، تفاوتی بین وضوح تصویر LCDها و OLEDها وجود ندارد و رزولوشن آن‌ها می‌تواند کم یا زیاد باشد.

زاویه دید

زاویه دید به حداکثر زاویه‌ای که می‌توان تصویر را با کیفیت مناسب مشاهده کرد، گفته می‌شود. نمایشگرهای OLED معمولاً زاویه دید بهتری دارند و تصاویر را می‌توان از زوایای مختلف بدون تغییر در کیفیت مشاهده کرد. در حالی که نمایشگرهای LCD ممکن است در زوایای تند کیفیت کمتری داشته باشند. بااین‌حال زاویه دید در هر دو نوع نمایشگر LCD و OLED گسترده بوده و زاویه دید نمایشگر به کیفیت و مدل آن وابسته است.

نمایشگر گوشی مناسب برای بازی؛ LCD یا OLED، کدام بهتر است؟

مصرف انرژی

یکی از ویژگی‌های مهمی که در انتخاب صفحه نمایش مناسب گیمینگ اثر می‌گذارد، مصرف انرژی است. OLEDها معمولاً به‌دلیل خاموش شدن پیکسل‌ها هنگام نمایش رنگ‌های تیره مصرف انرژی کمتری دارند. در مقابل، نمایشگرهای LCD به دلیل داشتن نور پس‌زمینه مداوم مصرف انرژی بیشتری را به‌همراه دارند.

در همین رابطه بخوانید:

- بهترین گوشی از نظر صفحه نمایش؛ برترین موبایل ها بر اساس کیفیت نمایشگر

بررسی تفاوت‌های گفته‌شده نشان می‌دهد که هر نوع نمایشگر مزایا و معایب خاص خود را داشته و انتخاب بهترین صفحه نمایش گیمینگ تا حدودی به نیازها و ترجیحات کاربر بستگی دارد. در حالی که OLEDها برای تجربه‌های تصویری غنی‌تر و بازی‌هایی با واکنش سریع مناسب‌تر هستند، LCDها ممکن است برای کاربرانی که به دنبال دوام بیشتر و عملکرد بهتر در نور روز هستند، گزینه بهتری باشند. در بخش بعدی به‌مقایسه مزایا و معایب این نمایشگرها جهت تصمیم درباره نمایشگر گوشی مناسب گیمینگ می‌پردازیم.

نمایشگر گوشی مناسب برای بازی؛ LCD یا OLED، کدام بهتر است؟

مزایا و معایب نمایشگرهای LCD و OLED

همان‌طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، انتخاب بهترین صفحه نمایش گیمینگ از بین مدل‌های LCD و OLED می‌تواند به ویژگی‌های مد نظر شما بستگی داشته باشد. هر دو مدل می‌توانند نقش یک صفحه نمایش گوشی مخصوص بازی را داشته باشند، ولی هر کدام مزایای خاصی را برای شما خواهند داشت و معایبی نیز دارند.

مزایای نمایشگرهای LCD به‌عنوان صفحه نمایش موبایل برای بازی

  • قیمت مناسب: بهطورکلی، قیمت گوشی‌های مجهز به نمایشگر LCD ارزان‌تر از OLEDها است.
  • خوانایی بهتر در نور زیاد: LCDها به‌دلیل داشتن روشنایی بیشتر در نور مستقیم خورشید خوانایی بیشتری دارند.
  • زاویه دید مناسب: زاویه دید نمایشگرهای LCD برای اکثر کاربردها کافی است.

معایب نمایشگرهای LCD به‌عنوان صفحه نمایش مخصوص بازی

  • نرخ نوسازی پایین‌تر: نرخ نوسازی LCD ها به طور معمول 60 تا 144 هرتز است که در مقایسه با OLEDها پایین‌تر است.
  • زمان پاسخگویی بیشتر: زمان پاسخگویی LCDها 4 تا 10 میلی‌ثانیه است که برای بازی‌های رقابتی و سریع مناسب نیست.
  • کنتراست و عمق رنگ مشکی پایین‌تر: کنتراست LCDها 1000:1 است که درمقایسه‌با OLEDها تصاویر را کم‌رنگ‌تر و با عمق رنگ مشکی پایین‌تر نشان می‌دهد.

مزایای نمایشگرهای OLED به‌عنوان نمایشگر گوشی مناسب گیمینگ

  • نرخ نوسازی بالا: نرخ نوسازی OLED ها در مواردی به 240 هرتز می‌رسد که تجربه بازی روان‌تر و سریع‌تر را به ارمغان می‌آورد.
  • زمان پاسخگویی کم‌تر: زمان پاسخگویی OLED ها 1 میلی‌ثانیه است که برای بازی‌های رقابتی و سریع ایده‌آل است.
  • کنتراست و عمق رنگ مشکی بالا: کنتراست OLED ها 1000000:1 است که تصاویر را زنده‌تر و واقعی‌تر با عمق رنگ مشکی بالا نمایش می‌دهد.
  • مصرف انرژی کمتر: نمایشگرهای OLED به‌دلیل توانایی در خاموش‌کردن پیکسل‌های مشکی‌رنگ، مصرف انرژی کمتری دارند.
  • ضخامت کم و انعطاف‌پذیری: OLED ها ضخامت کمتری دارند و انعطاف‌پذیر هستند که امکان طراحی گوشی‌های باریک‌تر و خمیده را فراهم می‌کند.

معایب نمایشگرهای OLED به‌عنوان نمایشگر گوشی مناسب گیمینگ

  • قیمت بالاتر: به‌طورکلی، قیمت گوشی‌های مجهز به نمایشگر OLED گران‌تر از LCDها است.
  • خوانایی ضعیف‌تر در نور خورشید: به دلیل روشنایی کمتر، OLEDها خوانایی ضعیف‌تری در نور مستقیم خورشید دارند.
  • خطر سوختگی صفحه نمایش: در صورت نمایش تصاویر ثابت برای مدت طولانی، خطر سوختگی پیکسل‌های صفحه نمایش در OLEDها وجود دارد.

نمایشگر گوشی مناسب برای بازی؛ LCD یا OLED، کدام بهتر است؟

بهترین صفحه نمایش گیمینگ کدام است؟

باتوجه به اطلاعاتی که تا اینجا در اختیار شما قرار دادیم، اکنون می‌توانید با توجه به سلیقه و نیاز خود درباره انتخاب بهترین صفحه نمایش گیمینگ گوشی تصمیم‌گیری کنید. به‌طورکلی، می‌توان گفت نمایشگرهای OLED به‌دلیل داشتن فناوری پیشرفته‌تر و داشتن مزایایی مثل کیفیت تصویر بهتر، سرعت پاسخ‌گویی کمتر، مصرف انرژی کمتر و بهره‌مندی از نرخ نوسازی بالاتر برای افرادی که به‌دنبال لذت بیشتری از بازی‌های خود هستند، مناسب‌ترند.

اگر اهل بازی‌های آنلاین و اکشن هستید و سرعت واکنش برایتان اهمیت دارد، OLED نمایشگر گوشی مناسب گیمینگ شما خواهد بود. همچنین اگر از اجرای بازی‌های گرافیکی لذت می‌برید، بازهم OLED می‌تواند لذت بیشتری را برای شما به‌ارمغان بیاورد. بااین‌حال، گوشی‌های مختلف از نمایشگرهای OLED متفاوتی استفاده می‌کنند و ممکن است کیفیت‌های متفاوتی نیز داشته باشند.

در همین رابطه بخوانید:

- آموزش اجرای بهتر بازی ها روی اندروید

درمقابل، اگر می‌خواهید با هزینه کمتری بازی‌های محبوب خود را تجربه کنید، LCD می‌تواند بهترین صفحه نمایش گیمینگ برای شما باشد. همچنین، اگر ساعات زیادی را خارج از محیط‌های بسته سپری می‌کنید و تمایل دارید بازی‌های موردنظرتان را در اتوبوس و تاکسی و محل کار اجرا کنید، گوشی‌های مجهز به نمایشگر LCD با تولید نور بیشتر برای شما ایده‌آل خواهند بود. افزون‌براین، دوام نمایشگرهای LCD بیشتر است.

نمایشگر گوشی مناسب برای بازی؛ LCD یا OLED، کدام بهتر است؟

جمع‌بندی و پاسخ به سوالات پرتکرار

پیشرفت صنعت گوشی‌های هوشمند و ریزپردازنده‌ها نه‌تنها باعث تولید دستگاه‌های قدرتمندتر شد، بلکه عطش گیمرها را برای تجربه بازی‌های شگفت‌انگیزتر و واقعی‌تر نیز بیشتر کرد. همین امر موجب تولید صفحه‌ نمایش‌های پیشرفته‌تر با قابلیت نمایش میلیون‌ها رنگ و تصاویر زنده‌تر شد. اما کدامیک از نمایشگرها را می‌توان بهترین صفحه نمایش گیمینگ دانست؟ این سؤالی است که تلاش کردیم در مقاله حاضر به آن جواب دهیم.

همان‌طور که گفته‌شد، LCD و OLED دو نمایشگر محبوب در صنعت تولید گوشی‌های هوشمند امروزی با مزایا و معایب مختص به خود هستند. درحالی که LCDها با قابلیت تولید نور بیشتر و قیمت ارزان‌تر می‌توانند یک نمایشگر گوشی مناسب گیمینگ باشند، OLEDها با قابلیت‌های ویژه‌تر گزینه ایده‌آل‌تری برای گیمرها خواهند بود.

نمایشگرهای OLED با داشتن قابلیت‌هایی مثل نرخ نوسازی بالاتر، سرعت پاسخ‌گویی و مصرف انرژی کمتری و کیفیت بیشتر نمایش رنگ‌ها می‌توانند تجربه شما از اجرای بازی‌ها را دو چندان کرده و به معنای واقعی کلمه یک صفحه نمایش مخصوص بازی باشند. درنهایت، انتخاب بهترین صفحه نمایش گیمینگ با شماست. امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید گوشی و نمایشگر مورد نظر خود را به‌درستی انتخاب کنید.

تاثیر صفحه نمایش گوشی در بازی کردن چقدر است؟

تاثیر صفحه نمایش در تجربه بازی‌های موبایلی بسیار قابل توجه است. نمایشگر با کیفیت می‌تواند تصاویر را واضح‌تر، رنگ‌ها را زنده‌تر و حرکات را روان‌تر نمایش دهد، که همگی به افزایش واقع‌گرایی و لذت بازی کمک می‌کنند. نرخ نوسازی بالا و زمان پاسخگویی کمتر به گیمرها اجازه می‌دهد تا با دقت بیشتری عمل کنند، در حالی که کنتراست و زاویه دید گسترده‌تر موجب می‌شود تا جزئیات در هر شرایط نوری به خوبی قابل مشاهده باشند. بنابراین، انتخاب نمایشگر مناسب می‌تواند تاثیر بسزایی در تجربه کلی بازی داشته باشد.

نمایشگر AMOLED یا LCD، کدامیک برای بازی بهتر است؟

نمایشگرهای AMOLED به دلیل نرخ نوسازی بالا، زمان پاسخگویی سریع‌تر، کنتراست بی‌نظیر و زاویه دید گسترده‌تر معمولاً برای بازی‌های موبایلی ترجیح داده می‌شوند. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند تصاویر شفاف‌تر و حرکات روان‌تر نمایش داده شوند که برای تجربه بازی‌های سریع و دینامیک ایده‌آل است. با این حال، نمایشگرهای LCD ممکن است در شرایط نوری خاص و برای کاربرانی که به دنبال دوام بیشتر و قیمت پایین‌تر هستند، گزینه مناسب‌تری باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!