این کالاها در 1403 حسابی گران شدند


این کالاها در 1403 حسابی گران شدند

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران گفت : شکر با قیمت ۲۸ هزارتومان به دست مصرف کننده نهایی می رسد یعنی این محصول، با قیمت ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان به اتحادیه های همگن از جمله سوپر مارکت ،خاروبار فروش ها، و بنکداری ها توزیع می شود تا در نهایت با قیمت ۲۸ هزار تومان توسط مردم خریداری شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، افزایش قیمت دلار تأثیرات منفی بر اقتصاد کشور و اصناف وابسته به واردات گذاشته است. افزایش مستمر قیمت دلار و طلا منجر به افزایش هزینه های واردات شده و در نتیجه تاثیر خود را بر قیمت کالاهای اساسی و حتی کاهش توان خرید مردم می گذارد. همچنین، تنش‌های اخیر در خاورمیانه نیز باعث ناپایداری در بازار نفت شده است، که این موضوع می‌تواند تأثیرات زیادی بر بازار های جهانی بگذارد، از جمله افزایش قیمت سوخت و کاهش تولید در برخی صنایع. در نتیجه برای بررسی تاثیرات این عوامل بر اقتصاد و بازار کشور با رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران به گفت و گو پرداختیم.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در خصوص افزایش قیمت های اخیر دلار و طلا بر بازار و اقتصاد کشود اظهار کرد: نوسانات قیمت طلا و دلار تاثیر مستقیمی بر روی کالاهایی که با ارز وارد می شوند گذاشته است و منجر به افزایش قیمت این گونه کالاها شده است. مخصوصا کالاهای اساسی وارد کنندگان متاسفانه با توجه به افزایش قیمت ها ، کالا ها را به صورت انحصار مانند سابق توزیع نمی کنند. ما این موضوع را بررسی کردیم و درحال پیگیری است.

رضا کنگری ادامه داد: در خصوص بقیه کالاها باید بگویم که اکثر کالاها افزایش قیمت داشتند از جمله برنج، این محصول کیلویی ۲۰ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرد چون شرکت های بزرگی که این کالا را خریدند تا در کنار برنج های خارجی بفروشند اما میزان بارها کم شد و منجر شد تا قیمت ها صعودی شوند. شاین ذکر است که برخی از کالاهایی که توسط اتحادیه بنکداران مواد غذایی توزیع می شود در بازار به وفور پیدا می شود و کمبودی ندارند مثل برنج پاکستانی برنج هندی و شکر و ... .

وی افزود: در حال حاضر با توجه به تعطیلات نوروز، بازار چند روز تعطیل بود اما توزیع کالاها چند روزی است که شروع شده است. شکر را با قیمت ۲۸ هزارتومان به دست مصرف کننده نهایی می رسد یعنی این محصول را با قیمت ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان به اتحادیه های همگن از جمله سوپر مارکت ،خاروبار فروش ها، و بنکداری ها توزیع می کنیم تا در نهایت با قیمت ۲۸ هزار تومان توسط مردم خریداری شود. مردم توجه داشته باشند که این اصناف ملزم هستند شکر را با قیمت ۲۸ تومان توزیع کنند. ما برای این افراد ملزم دانستیم تا اسناد و مدارک این خرید و فروش ها را به ما تحویل بدهند و بازرسان هم نظارت می کنند.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران عنوان کرد: برنج هم به همین صورت است، اما کالاهایی مانند حبوبات و تن ماهی که توزیع آن ها در اختیار ما نبوده است به صورت سلیقه ای توزیع شده اند. قیمت حبوبات بسیار افزایش یافته این چون اکثر افرادی که در صنف حبوبات فعال هستند فروشنده واقعی نیستند. این افراد با این تفکر به جلو می روند که بعد از عید با دلار آزاد متوان محصولات را وارد کردو در نتیجه قیمت ها بالا می رود. درحالی که هیچ اتفاقی نیفتاده است. از طرفی افزایش قیمت دلار نیز بازار را اخیرا متشنج کرده است.

کنگری خاطر نشان کرد: به نظر من اگر دلار به ثبات برسد قطعا بازار ما نیز با ثبات مواجه می شود، اما کاهش خیر. چون دلار از قیمت ۲۸۵۰۰ هزارتومان پایین نمی آید، بعید می دانم هرچقدر هم کاهش پیدا کند از ارز نیمایی پایین تر بیاید اگر همچین چیزی صورت بپذیرد، قیمت کالاهایی که با ارز نیمایی وارد شده است حتما با کاهش قیمت رو به رو می شوند.

وی در پایان افزود: بحث حبوبات برای ما مقداری چالش برانگیز شد چون کمبود این محصولات در بازار حس می شود. نکته حائز اهمیت این است که درحال حاضر کالا در انبار ها وجود دارد اما توزیع صورت نمی گیرد. توزیع کنندگان منتظرند قیمت یک سری از کالا، از سوی واردکنندگان و شرکت های تولیدکننده مشخص شود و هنوز متوجه نشدند قیمت ها چه طور است که اقدام به توزیع کنند.

منبع : تیترکوتاه
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا